اخراج دانشجویان ایرانی از اوکراین به اتهام استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی

به روایت این دانشجویان پس از مواجهه با عدم همکاری دانشگاه های ایران، مجددا برای ادامه تحصیل به اوکراین رفتند اما مقامات آن کشور نیز این دانشجویان را اخراج و وارد کشور شدند. آنها اوکراین را برای سه سال آینده ممنوع کردند.

یکی از این دانشجویان می گوید: متاسفانه دانشگاه های ایران برای انتقال با ما همکاری نکردند و مجبور شدیم برای تمدید اقامت و ادامه تحصیل به اوکراین برگردیم. اما متأسفانه نه تنها اجازه اقامت ما را تمدید نکردند، بلکه ما را از دانشگاه و ایالت اوکراین بیرون کردند و در پاسپورتمان مهر زدند که تا سه سال آینده اجازه ورود به اوکراین را نداریم. دلیل این امر فروش پهپادهای ایرانی به روسیه است. اعلام کردند.»

وعده وزارت آموزش و پرورش چه بود؟

عدم همکاری دانشگاه های ایران با دانشجویان شاغل در اوکراین در حالی است که وزارت علوم قبلاً قول داده بود که برای انتقال به ایران با این دانشجویان همکاری کند.

در 7 مارس 1400، اندکی پس از شروع حمله روسیه به اوکراین، هاشم داداش پور، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان، تعداد دانشجویانی که در اوکراین مشغول به تحصیل بودند، در سامانه میخاک (مدیریت خدمات یکپارچه) شکایت کردند. ) وزارت امور خارجه 1424 نفر است که از این تعداد 499 نفر مربوط به رشته های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مابقی متعلق به دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشند.

وی گفت: برای دانشجویانی که قصد بازگشت به کشور را دارند سامانه ای در وزارت امور خارجه راه اندازی شده تا از طریق ثبت نام از مسیرهای امن مشخص شده به کشور بازگردند.

رئیس سازمان امور دانشجویان نحوه انتقال باقیمانده تحصیلی دانشجویان داوطلب از دانشگاه های اوکراین به دانشگاه های داخلی را مورد بحث و بررسی قرار داد و گفت: این سازمان حداکثر کمک را در چارچوب قوانین و مقررات وزارت عطاف و با در نظر گرفتن شرایط موجود انجام می دهد. شرایط ویژه از دانشگاه محل تحصیل فعلی به دانشگاه های هم پایه و هم پایه کشور منتقل می شود.

داداش پور ارزشیابی مدارک تحصیلی دانشجویان ایرانی در اوکراین را پس از گذراندن سایر دروس عنوان کرد و اظهار داشت: بر اساس قوانین و مقررات وزارت عطاف، مدارک تحصیلی دانشجویان شاغل به تحصیل در اوکراین در صورت داشتن دو شرط مورد ارزیابی قرار می گیرد. تحصیل در دانشگاه های معتبر و حضور داوطلبان داوطلب برای مدت معین بر اساس سطح تحصیلی یکی از شرایط لازم برای سنجش صلاحیت آموزشی خواهد بود.

عدم تمدید اقامت سایر دانشجویان ایرانی

بر اساس گزارش ها، این مشکل تنها برای ایرانیانی نیست که به کشور بازگشته و با پاسخ منفی وزارت علوم مواجه شده اند، بلکه مقامات کیف با ادعای استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ با اوکراین، اقامت سایرین را رد کردند. دانشجویان ایرانی که امیدوار بودند آرامش اوضاع و آتش جنگ اوکراین را طولانی نکنند، راهی کشورهای همسایه شدند.

پدر یکی از دانش آموزان در گفتگو با خبرنگار انتخ گفت: پس از شروع جنگ، بسیاری از دانشجویان ایرانی مقیم اوکراین به دلیل پایان یافتن مدت اقامت اخیرشان (به زبان اوکراینی Pasfitka) به ایران بازنگشتند و در کشورهای اطراف مانند آنها در آلمان ماندند. همزمان با فروکش شدن جنگ در مرکز اوکراین، این دانشجویان برای تمدید اقامت خود به اوکراین بازگشتند، اما مدارک اقامت قبلی آنها ضبط شد و به آنها گفته شد منتظر تلفن اداره امنیت اوکراین باشند. فردای آن روز اداره امنیت اوکراین با پسرم تماس گرفت و گفت که باید به اداره مهاجرت بروید. اداره مهاجرت پاسپورت او را مصادره کرد. فردای آن روز که برای گرفتن پاسپورت رفت، به او گفتند که از کشور اخراج می شوی و تا سه سال اجازه اقامت در اوکراین را نخواهی داشت.

دیدگاهتان را بنویسید