منابع ارزی هایفومیل; ضربات جبران ناپذیر به تولید/ 100 هزار میلیارد تن یارانه جدید در راه است

ساعت: 13:54
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۱
کد خبر: 1791486

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و لوایح مجلس با بیان اینکه ارز 4200 تومانی کشاورزی و تولید داخلی را از رقابت خارج کرده و ضربه های جبران ناپذیری به این بخش ها وارد کرده است، گفت: پرداخت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ توزیع ارز به ازای هر دلار 4200 تومان برای واردات کالاهای اساسی در سال 97 برای کمک به تامین کالاهای ارزان مورد نیاز مردم تصویب شد. در ابتدا سیاست دولت دوازدهم این بود که همه کالاهای وارداتی مشمول دریافت ارز ملی شوند و همچنین حقوق گمرکی واردات همه کالاهای وارداتی به ازای هر دلار 4200 تومان محاسبه شود.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، این امر موجب شده تا برای تمامی فعالیت های نیازمند ارز اعم از مسافرتی، دانشجویی، وارداتی و غیره، 19.5 میلیارد دلار ارز دولتی توزیع شود. تا مرداد 1397. پس از مرداد 1397 تغییراتی در نحوه توزیع ارز ترجیحی ایجاد شد و تا پایان سال 1397 حدود 14.5 میلیارد دلار ارز ترجیحی توسط دولت بازتوزیع شد.

اکنون پس از گذشت سه سال از اجرای سیاست ارز ترجیحی 4200 تنی و تخصیص منابع کلان (نزدیک به 70 میلیارد دلاری) برای اجرای آن، این سوال در اذهان عمومی ایجاد شده است که این سیاست تا چه اندازه به اهداف خود در این زمینه دست یافته است. تمرین. چقدر بر معیشت مردم تأثیر مثبت داشت و کالاهای اساسی ارزان را در اختیار مردم قرار داد.

متأسفانه شواهد نشان دهنده تغییرات مثبت در شرایط اقتصادی اقشار آسیب پذیر جامعه نیست و به نظر می رسد این سیاست در عمل به اهداف خود نرسیده است.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید (4200 تومان از بودجه حذف شد)

100 تریلیون تن یارانه جدید در راه است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در لایحه بودجه سال آینده ترجیحی در پرداخت ارز پیش بینی نشده است و نشان دهنده اقدام دولت برای حذف ارز 4200 در ازای اصلاح ارز 4200 تومانی و جبران اصلاح 4200 تومانی است. قیمت کالاهای اساسی، دارو، یارانه نان و خرید تضمینی گندم ارائه شده است.

کل یارانه پرداختی در سال آینده بر اساس این لایحه 336 هزار میلیارد تن است که 73 میلیارد و 800 میلیارد تن آن یارانه نقدی و یارانه معیشتی است.

سیاست پولی ترجیحی به ضرر تولید داخلی است

جعفر گادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز مانند بسیاری دیگر از فعالان و سیاستگذاران اقتصادی کشور معتقد است که سیاست ارز ترجیحی در عمل شکست خورده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در عمل شاهد شکست این سیاست بوده ایم، گفت: سیاست ارزی 4200 تومانی کاستی های متعددی دارد که در نهایت منجر به شکست آن شد. این سیاست در وهله اول به ضرر تولید داخلی است. از آنجایی که این سیاست ارز دولتی را به واردات برخی کالاها اختصاص می دهد، تولیدکنندگان داخلی انگیزه ای برای تولید ندارند.

وی افزود: دومین عیب این سیاست افزایش مستقیم و ایجاد مشوق برای واردات است.

وی گفت: از آنجایی که کانال های مشخصی برای اجرای این سیاست نداریم، در اجرای آن با مشکلات عملی مواجه شده ایم. ارز دولتی را برای واردات برخی کالاها کنار می گذاریم اما این کالاها با قیمت مناسب به دست مصرف کننده نمی رسد.

ارز 4200 تومانی باعث از بین رفتن منابع ارزی کشور شد

گادری گفت: در نتیجه سیاست ارزی 4200 تومانی شرایطی برای هایفومیل در عرصه اقتصادی کشور فراهم شد در حالی که منابع ارزی کشور محدود است و نیازی به پرداخت هزینه منابع ارزی هایفومیل نیست. با پذیرش ارز با چند دوره.

چرا سیاست پولی ترجیحی در سال 1997 اتخاذ شد؟

وی در پاسخ به این سوال که چرا سیاست ارز ترجیحی که بارها در کشور شکست خورده بود و نتوانست خود را محک بزند، مجددا در سال 97 تصویب شد، گفت: تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم کار ساده ای نیست. از سوی دیگر، ارائه آنها یک اصل مهم در هر کشوری است.

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: برای اینکه بتوانیم نیازهای مردم را تامین کنیم باید خانه نشین شویم. اگر اقدامات لازم برای تامین نیازهای اولیه مردم انجام نشود، کشور با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

این نماینده مجلس گفت: خروج از وضعیت اقتصادی به خودی خود تورم را به دنبال دارد; بنابراین معمولاً دولت ها در کوتاه مدت برای رهایی از مشکلات ناشی از این موضوع به سیاست های پولی ترجیحی روی می آورند.

کشاورزی و تولید با پذیرش ارز 4200 تنی رقابت را از دست دادند

گادری ادامه داد: البته باید از روش های مطمئن تری برای رفع نیازهای اولیه مردم استفاده کنیم. باید به گونه ای عمل کنیم که مقدمات لازم را برای تولید داخلی کالاهای اساسی در کشور فراهم کنیم. متأسفانه با تصویب ارز ۴۲۰۰ تومانی، کشاورزی و صنعت در بحث کالاهای اساسی رقابت را از دست داد و این بخش از اقتصاد ضربه های جبران ناپذیری را از چند ارزی متحمل شد.

4a35f080 6dd2 4dc2 8711 efec06846f17 خبر خاکستری

اعطای یارانه ارزی در انتهای زنجیره راه حل خوبی است

وی در خصوص راهکارها و مشکلات گفت: باید کارشناسانه و با دقت نگاه کنیم که کدام کالاها نیاز به ارز ترجیحی ندارند و مشکلاتی را به همراه داشته اند، باید آن ها را برطرف کنیم.

یکی از اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: متاسفانه پرداخت یارانه به واردات و راه اندازی زنجیره تاثیر چندانی در بهبود وضعیت معیشتی مردم نداشته و نتوانسته است به اهداف خود دست یابد. «دادن یارانه ارزی کامل در انتهای زنجیره راه حل خوبی است.

انتهای پیام / n

دیدگاهتان را بنویسید