پیامدهای زیانبار تشکیل وزارت بازرگانی/وابستگی به واردات؛ ضربات جبران ناپذیری به تولید ملی وارد می کند


ساعت: 08:54
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۵
کد خبر: 1903348

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص تلاش برای تغییر ساختارها گفت: در حال حاضر مشکل ما ساختار نیست و قانون و تشکیل وزارت بازرگانی هدفی جز ضربه زدن به تولید ملی و وابستگی نخواهد داشت. در مورد واردات.”

محمد تقی نقدعلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ با توجه ایجاد وزارت بازرگانی، تصریح کرد: ما از اساس با گسترش دولت مخالفیم و یکی از مشکلاتی که در حال حاضر داریم اندازه دولت است. متاسفانه در این بین صحبت از تشکیل وزارتخانه جدید به عنوان وزارت بازرگانی ایجاد می شود که هدف دیگری جز ضربه زدن به تولید ملی و وابستگی به واردات را دنبال نمی کند.


در حال حاضر مشکل دولت در ساختار و قانون نیست



این نماینده مجلس ادامه داد: در بحث مشکلات حاکمیتی اغلب سعی می کنیم ساختارها را تغییر دهیم. اما در حال حاضر مشکل ما ساختار و قانون نیست. مدیران و پیمانکاران کسانی هستند که کم کاری می کنند و مشکل ایجاد می کنند بدون اینکه بدانند با افزایش سازه ها نمی توان مشکلات را حل کرد.

وی در ادامه افزود: موضوع تورمی که این روزها کشور با آن دست به گریبان است به موضوع سیاست پولی و مالی مربوط می شود.

بیشتر بخوانید:
جدا کردن وزارت صنعت و معدن از بازرگانی اشتباه است. تفکیک وزارت بازرگانی نیاز به مطالعه دارد و زمان می برد

وی تاکید کرد: باید با استفاده از اصلاح فرآیندها و همچنین با تقویت نظام تشویقی وضعیت موجود را بهبود بخشیم. حکمرانی خوب مبتنی بر قوانین و ساختارهای فزاینده نیست، بلکه مبتنی بر حکمرانی افراد توانمند و اجرای صحیح قانون است.


مشکل در بحث تامین کالاهای ضروری، اجراست



یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند حل مشکل تامین کالاهای اساسی و ثبات قیمت آنها ضروری است. ایجاد وزارتخانه جدید و اینکه آیا این استدلال صحیح است یا خیر، تصریح کرد: اگر اینطور است، هر یک از معاونت ها باید به یک وزارتخانه مستقل تبدیل شود، به عنوان مثال معاونت راه در وزارت راه و شهرسازی باید تفکیک شود. و وزارت راه شود و این استدلال منطقی هم درست نیست. این در حالی است که مشکل اصلی این اداره، وجود متولیان زیادی در این حوزه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مشکل ما در بحث کالاهای اساسی عمدتا اجرایی است نه قانونی. مشکلی که در کشور ما بسیار نمایان است این است که گاهی سیاست های خوب نیز با مشکل عدم اجرای درست و به موقع مواجه می شود. وزارت بازرگانی این مشکل را حل نمی کند و فقط ما را به واردات وابسته می کند.

دیدگاهتان را بنویسید