مبارزه کشیش برای هوای پاک

مبارزه کشیش برای هوای پاک

بالاخره تغییرات در کابینه نه چندان موفق سیزدهم آغاز شد و به نظر می رسد این تغییرات تا اصلاح کامل کابینه و احیای حداقل تیم اقتصادی دولت ادامه داشته باشد. تغییراتی که رسانه های طرفدار دولت از آن به عنوان افزایش کارایی و رفع چالش ها، به ویژه در زمینه مهار تورم و رشد تولید یاد کردند.

تاکنون سه وزیر جای خود را به وزرای جدید واگذار کرده اند و روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه نیز سمت خود را ترک کرده اند. ظهر یکم فروردین 1402 علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت از تغییرات جدید کابینه خبر داد و به گفته آنها رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر جهاد کشاورزی با افراد جدید جایگزین شدند. مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز معرفی شد. هرچند از این تغییرات استقبال شد اما وزیر کشاورزی در شرایطی از کابینه برکنار شد که همه انتظار برکناری وزیر صمت را داشتند.

هرچند رسانه های حامی دولت از جمله تسنیم از تغییر قریب الوقوع وزیر و رفتن فاطمی امین خبر دادند. این رسانه نوشت: در شرایطی که تغییر مدیران به منظور افزایش کارایی و رفع برخی کاستی ها بدون تعارف انجام می شود، به نظر می رسد مدیریت ارشد یکی از مهم ترین وزارتخانه های اقتصادی یعنی وزارت صنعت، معدن و … تجارت، که اتفاقاً چالش هایی نیز در خور توجه است. دولت و شخص رئیس جمهور ایجاد کرده اند، احتمال دارد تصمیمی برای تغییر برخی رویه ها و بهبود وضعیت خودرو گرفته شود. تنها موضوع خودرو چالش‌های جدی ایجاد کرده است و به نظر می‌رسد جایگزینی وزیر صمت که پیش از این به همین دلیل از مجلس کنار گذاشته شده بود، بخشی از مشکلات را حل کند و اعتماد مردم را به مدیریت دولت در این بخش بازگرداند. بروز برخی مشکلات و چالش‌ها در سایر حوزه‌های مدیریتی وزیر صمت از جمله بازار لوازم خانگی و فولاد و مس، ضرورت این تغییر را جدی‌تر می‌کند و شاید این تغییر بر جابه‌جایی وزرای جهاد کشاورزی و کشاورزی اولویت داشته باشد. آموزش و پرورش .

نگاهی به تغییرات دولت سیزدهم نشان می دهد که روند تغییرات در دولت سیزدهم فلسفه خاصی دارد. گفته می شود از یک سو دولت با حمایت هیئت رئیسه مجلس از برکناری وزرای ناکارآمد خود اطمینان حاصل کرده است و از سوی دیگر در مواردی که شرایط بحرانی می شود به جای استعفا از استعفا استفاده می شود. عزل و عزل برای اینکه اصولگرایان از کنترل خارج نشوند و ناکارآمدی طرح یکسان سازی قدرت در حاکمیت را تشخیص ندهند.

زمانی که عبدالمالکی دولت روحانی را از گودال خارج کرد، عده کمی او را جدی گرفتند اما او به یکباره کابینه سیزدهم را ترک کرد و سکاندار وزارت کار شد. وی با وعده های توخالی مانند ایجاد یک میلیون شغل و اقداماتی مانند افزایش 57 درصدی حقوق بازنشستگان، هزینه های زیادی را به دولت تحمیل کرد. دولت رئیس جمهور که با عواقب تصمیمات نادرست وزیر جوان خود مواجه شده بود، می خواست با جایگزینی عبدالمالکی به روندی معتدل در وزارت کار بازگردد. اگرچه عبدالمالکی در توییتر فیلتر شده استعفای خود را اعلام کرد، اما برخی معتقدند این استعفای پنهانی برای جلوگیری از رد پرونده وزارتش بوده است. اما ماجرای استعفای رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با رفتن عبدالملکی متفاوت بود. در روزهایی که قاسمی وزارت راه را اداره می کرد، دولت با پیامدهای وعده ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال دست و پنجه نرم می کرد. وعده ای که کارشناسان از آن زمان تاکنون در مورد آن صحبت می کنند. سرانجام پس از تشدید بیماری رستم قاسمی و ناآشنایی وی با وزارت راه و شهرسازی، ابراهیم رئیسی دست به تغییر آن زد و با آوردن مهرداد بذرپاش به این وزارتخانه سعی در افزایش محبوبیت سیاسی این وزارتخانه داشت. با این حال هنوز خبری از تحقق شعار یک میلیون مسکن در سال نیست و با تورم عجیبی در این حوزه مواجه هستیم. تغییر وزیر آموزش و پرورش دور از انتظار نبود. مسمومیت سریالی مدارس بدون اطلاع از علل آن تا روزهای پایانی سال ادامه داشت و نارضایتی معلمان از آموزش های بی رویه به دلیل تاخیر در پرداخت حقوق در اسفند 1300 و همچنین عدم یکسان سازی حقوق ها باعث شد. دولت رضایت معلمان را جلب کرد و در همین راستا یوسف نوری از سمت خود به عنوان وزیر معارف استعفا داد. پس از تعطیلات، هجمه ها به میرکاظمی به ویژه به عنوان عامل اصلی عدم پرداخت حقوق معلمان شدت گرفت. او که در دولت سیزدهم به عنوان فردی تنها شناخته می شد، چالشی برای خود رئیسی بود. هدف دولت رئیس جمهور برای جایگزینی مسعود میرکاظمی، رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه از دو جهت قابل توجه است. دولت اولاً می خواست سازمان برنامه و بودجه را منعطف کند و از طرفی ابراهیم رئیسی به دنبال فردی بود که در عرصه سیاسی بیشتر دنباله رو باشد در حالی که مسعود میرکاظمی سعی می کرد دنباله رو نباشد. تمام اقدامات او در این سازمان.

سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی که از حامیان سرسخت حذف ارز 4200 تومانی بود، در حالی از کابینه برکنار شد که پیش بینی های وی با آثار حذف ارز ترجیحی مطابقت نداشت. در خصوص صالح آبادی با گران شدن ناگهانی ارز که یکی از شعارهای رئیس جمهور و تیم اقتصادی وی بود و شکست شدید دولت در این سنگر راهی جز عزل وی و در نهایت دولت نماند. به این نتیجه رسیدند که حذف او و جایگزینی محمدرضا فرزین، شوک جدیدی را در بازار به دنبال خواهد داشت. همچنین دولت با این تغییر عزت خود را بازیافته است. اما این تغییر نتیجه مطلوب را به همراه نداشت و دلار سقف 60 هزار تومانی را به خود دید و پس از افت قیمت به 49 هزار تومان، حتی در تعطیلات نوروزی تا 55 هزار تومان افزایش یافت و همچنان در وضعیت نوسانی قرار دارد. .

اما نکته جالب در همه این خروج ها و برکناری ها این بود که اولین گمانه زنی ها از جایگزینی وزیر صمت خبر می داد تا اینکه او به همراه محبر و محسن رضایی معاونان رئیس جمهور که به تیغه تیز حذف از رگ گردن نزدیکترند تصمیم گرفتند فعلا به نشستن خود ادامه دهید، صندلی های آنها در کابینه برجسته شده و حداقل نشان دادند که برای استعفا اهمیتی ندارند. اما با توجه به حمایت رسانه های اصولگرا از اصلاحات کابینه، احتمال تغییرات بیشتر کم نیست و فاطمی امین در حال حاضر گزینه اصلی اصولگرایان برای خروج از کابینه است.

اگرچه طرف مقابل تغییر چند وزیر کابینه را تصمیمی برای رهایی کشور از چالش های بزرگ اقتصادی نمی داند و در همین راستا، محسن مهرالزاده، استاندار سابق اصفهان و فعال سیاسی اصلاح طلب، در توئیتی از تغییرات اخیر کابینه خبر داد. آقای رئیس جمهور، حتی اگر ۶ بار هم همه اعضای دولت قدرتمند و مردمی عوض شوند، اتفاق مثبتی نمی افتد. افزایش تولید، کنترل تورم و بیرون آوردن مردم از این وضعیت اسفبار راه حل علمی و آکادمیکی دارد که شما از دست داده اید! دیگر زخم روح مردم را گاز نگیرید! باید خودت را تغییر دهی!”

دیدگاهتان را بنویسید