مجتبی جباری از تاثیر سرمربی ایتالیایی در خط دفاع استقلال رونمایی کرد

مجتبی جباری از تاثیر سرمربی ایتالیایی در خط دفاع استقلال رونمایی کرد

مجتبی جباری صراحتا از فوتبال انتقاد می کند و از بیان یک سری حرفه ابایی ندارد. این گفت وگو قبل از شروع سال جدید و در شرایطی انجام شد که هنوز قهرمانی استقلال بلاتکلیف بود و پرسپولیس فرصت داشت. بخش‌هایی از این مصاحبه را در ادامه بخوانید:

* من هرگز مربی نبودم. وقتی فوتبال را کنار گذاشتم، متوجه شدم که از مربیگری چیزی نمی دانم. بازی با مربیگری دو دنیا فرق دارد و من نتوانستم فوتبالی را که بازی کردم به کسی یاد بدهم. بالاخره بعد از کلی تحقیق و پرس و جو به آقای جلال چراغپور رسیدم. وقتی به راش رفتم و شخصاً درس خواندم، خیلی به من کمک کرد. آنجا چیزهایی یاد گرفتم که هیچ جا نمی توانستم بشنوم. آقای چراغ پور سال ها معلم بوده و محقق مانده است. بنابراین آنچه را که می دانست به بهترین شکل ممکن به من منتقل کرد. من خیلی هیجان زده بودم، بنابراین هر دو هفته یک بار به راش می رفتم و در خانه درس می خواندم. گاهی که با خانواده می رفتم چند روزی در هتل می ماندیم تا درسم تمام شود.

* وقتی اسکوچیچ سرمربی تیم ملی شد، هیچکس نگفت او مربی خوبی است. پس از نتایج و کار سخت، جامعه فوتبال تا حدودی متقاعد شده است که دراگان مربی خوبی است. اکنون اگرچه اسکوچیچ به این نتیجه رسیده است، اما صحبت ها و انتقادات زیادی وجود دارد.

* استقلال در آن سال ها تفاوت چندانی با حریف نداشت و اگر مربی ای بود که می توانست بازیکنان را به تیمی مثل برانکو تبدیل کند، نباید 10 سال بدون قهرمانی می ماندیم. در یک نقطه از بحث، مربی کنار رفت یا عملکرد ضعیفی داشت. تاثیر برانکو در پرسپولیس بسیار زیاد است. او ابتدا فضای فوتبال ایران را شناخت، سپس پرسپولیس را به یک تیم تبدیل کرد و از فردیت بیرون آمد. کسانی بودند که برانکو را اذیت می کردند، اما او فوتبال ایران را می شناخت، با جو آشنا بود و همه چیز را کنترل می کرد. برانکو به اصول فوتبالی که می داند پایبند است و به همین نتیجه رسید.

* پرسپولیس در دوران برانکو خیلی خوب بازی می کرد. وقتی از بازیکنان تیم های رقیب پرسپولیس پرسیدید، آنها هم اذعان داشتند که بازی با پرسپولیس یکی از سخت ترین بازی های آنهاست و بازی با آن سخت است. البته در زمانی که استقلالی بودیم تیم خوبی داشتیم و گاهی با اشتباه مدیریت و مربی شکست می خوردیم. اگر همین استقلالی ها حفظ می شدند باید 10 سال دیگر قهرمان ایران می شدیم. استقلال ما به دلیل عدم پرداخت، اتمام قراردادها و مشکلاتی از این دست این فرصت را از دست داده است. در پرسپولیس در 5 سال با حمایت و تقویت تیم قهرمان شدند.

* من از ابتدا به آن امیدوار بودم. امسال اتفاقات خوبی در استقلال افتاد. آنها علاوه بر نتایجی که به دست آوردند، در فاز دفاعی هم هماهنگ بودند. خط دفاع استقلال با برنامه بود. من کار سرمربی ایتالیایی (گابریل پین) را در ساختار خط دفاعی استقلال دیدم. الگوی دفاع یا حضور آنها در حمله با برنامه از پیش تعیین شده است.استگل در حمله روش های مختلفی را امتحان کرده و برای حفظ تیم در حمله برنامه دارد. آنها نشان می دهند که یک مربی خارجی چقدر موثر است.

دیدگاهتان را بنویسید