محمود خسروی وفا ریاست کمیته ملی المپیک را برعهده داشت

پنجاه و یکمین مجمع عمومی (انتخابات) کمیته ملی المپیک از ساعت 14 امروز یکشنبه 6 شهریور 1401 در تالار استاد فارسی آکادمی ملی المپیک برگزار و در نهایت محمود خسروی وفا به عنوان رئیس انتخاب شد.

بهداد سلیمی نیز به عضویت هیات اجرایی درآمد.

می توانید گزارش ساخت را در زیر بخوانید:

*این انتخاب یک میهمان ویژه از شورای المپیک آسیا دارد. حیدر فرمان مسئول امور بازی های آسیایی شورای المپیک آسیا که شب گذشته وارد تهران شد در جلسه کمیته ملی المپیک حضور می یابد. دلیل حضور «حیدر فرمان» و یکی از همراهانش در جلسه انتخابات کمیته ملی المپیک مشخص نیست. تاکنون توضیحی درباره دلیل حضور یکی از اعضای شورای المپیک آسیا در جلسه انتخابات کمیته ملی المپیک ایران داده نشده است و این ابهام شبهات و سوالات زیادی را به وجود آورده است. مشخص نیست حیدر فرمان به عنوان میهمان در جلسه انتخابات کمیته ملی المپیک حضور داشته یا به عنوان ناظر انتخابات؟ حیدر فرمان مدیر بازی‌های شورای المپیک آسیا و رئیس انجمن بین‌المللی کوراش است.

* در این مجمع حمید سجادی وزیر ورزش، رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک و روسای فدراسیون های المپیکی و غیر المپیکی حضور دارند. در این جلسه درباره هیات مدیره و هیات اجرایی چهار سال آینده تصمیم گیری می شود. علی دادگر و علیرضا رحیمی از اعضای غیرفدرال هیات اجرایی هستند.

* درگیری لفظی دبیر و علیپور در ابتدای جلسه

محمد علیپور برای انتخاب سرپرست پیشنهاد داد گنج زاده، نصرالله سجادی و طاهریان انتخاب شوند. علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی پرسید: آیا آقای علیپور به عنوان عضو شورای اجرایی صحبت می کند یا در مجمع؟ زیرا ایشان هیچ اختیاری در سمت هیات اجرایی ندارند و عملکرد هشت ساله هیات اجرایی بر همگان روشن است و عملکرد خود را پس دادند. علیپور در پاسخ به صحبت های دبیرخانه گفت: نمی توانید تعیین تکلیف کنید. منشی پاسخ داد: چهار سال است که حرف می زنی، حالا قدرت با ماست. علیپور ادامه داد: پیشنهاد دادم. منشی هم پاسخ داد: من هم به مجمع پیشنهاد می کنم که به پیشنهاد شما گوش ندهند، چون چهار سال است که صحبت می کنید. صالحی امیری بعداً از آنها خواست که به درگیری لفظی خود پایان دهند و مجلس را به صلوات فرستاد.

* صالحی امیری: به مهمانان احترام بگذارید

صالحی امیری ادامه داد: از برادران عزیزم حیدر فرمان به عنوان نماینده شورای المپیک آسیا و همراهش عبدالهادی تشکر می کنم. حیدر فرمان، حسین المسلم و جمع دوستانمان در شورای المپیک از حامیان سرسخت ورزش قهرمانی ایران بودند. هر لحظه با چالش هایی مواجه می شدیم، موانع را از جلوی ما برمی داشتند. از حضور ایشان در جلسه قدردانی می کنیم و انشاءالله حرمت میهمان را حفظ خواهیم کرد.

* قبل از شروع رای گیری، تعداد اعضای المپیک شمارش شد. تعداد شرکت کنندگان 52 نفر است که 28 نفر المپیکی و 24 نفر غیر المپیکی هستند. به همین دلیل انتخابات برگزار خواهد شد.

او مستحق بازنشستگی بود

* صالحی امیری از نامزدها خواست انصراف خود را هم اکنون اعلام کنند

در حالی که شیشته قصد صحبت داشت، صالحی امیری به او اجازه نداد و گفت: حتی یک لحظه هم اجازه نمی دهم چون باید جلسه را اداره کنم. سایر نامزدها حق صحبت دارند.

شعیشه همچنین گفت: خداحافظی می کنم تا ثابت کنم اخلاق ورزش پایدار است، مردم ایران بدانند که ایران اسطوره ای مثل تهتی دارد.

صالحی امیری گفت: این وداع به معنای کناره گیری است. فرم معافیت را به شخص مناسب بدهید.

* وقتی مجتبی عابدینی را برای رای دعوت کردند، نزد حمید سجادی وزیر ورزش رفت و نصرالله سجادی به او گفت: کجا می روی؟!

توضیحات سجادی درباره انتخاب “رسمی” کمیته المپیک

کارشناس ورزشی مجمع انتخابات کمیته ملی المپیک درباره رسمی برگزاری جلسه انتخاباتی این کمیته تصریح کرد و گفت: در این جلسه 53 نفر حضور داشتند که 28 نفر المپیکی و 25 نفر غیر المپیکی بودند.

نصرالله سجادی در پنجاه و یکمین مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک در خصوص نحوه برگزاری انتخابات این کمیته اظهار داشت: ماده 8 اساسنامه می گوید جلسات عادی مجمع حداقل با حضور دو سوم اعضای مجمع رسمیت می یابد. و نصف به علاوه یک آرای اعضای حاضر در جلسه ملاک تصمیم گیری خواهد بود و در صورت به حد نصاب نرسیدن یک ماه دیگر جلسه تشکیل می شود و این جلسه با حضور نصف رسمیت می یابد. از اعضای رای دهنده

کارشناس ورزشی مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک با اشاره به اینکه اگر در جلسه دوم به حد نصاب نرسیدیم، پس از فاصله زمانی یک ماهه مجدداً با هر تعداد از اعضای مجمع انتخابات برگزار می شود، اظهار داشت: اگر در جلسه دوم به حد نصاب نرسیدیم، مجددا با هر تعداد از اعضای مجمع انتخابات برگزار می شود. همچنین تبصره 4 ماده 15 می گوید انتخابات با رای مخفی و کتبی خواهد بود. در اساسنامه تاکید شده است که اکثریت مطلق در مجمع فدراسیون های المپیک علاوه بر تعداد ورزشکاران، باید به عنوان نمایندگان ورزشکاران المپیک در نظر گرفته شود.

پس از پایان شمارش آرا، انتخابات ریاست کمیته ملی المپیک به دور دوم کشیده شد.

علینژاد در دور اول 24 رای، خسروی وفا 24 رای و باقرزاده 5 رای کسب کردند و بدین ترتیب خسروی وفا و علی نژاد به دور دوم راه یافتند.

در دور دوم رای گیری دو عضو غیر المپیکی دیگر به مجمع اضافه شدند و تعداد اعضا به 55 نفر رسید.

در پایان رای گیری از 55 رای ماخوذه خسروی وفا 28 رای و علینژاد 27 رای کسب کردند. به این ترتیب محمود خسروی وفا به مدت چهار سال به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک انتخاب شد.

مهدی علینژاد، محمود خسروی وفا، فضللا باقرزاده و مجید شعیستا نامزدهای ریاست جمهوری بودند که پیش از انتخابات انصراف داد.

دیدگاهتان را بنویسید