محکومیت 5 هزار میلیارد تومانی بهمن موتور به دلیل فروش مجدد

محکومیت 5 هزار میلیارد تومانی بهمن موتور به دلیل فروش مجدد

رئیس سازمان جنایی به دلیل تخلف گرانفروشی، حکم قطعی ۵ هزار میلیارد تومانی شرکت بهمن موتور را صادر کرد.

احمد اصانلو معاون وزیر دادگستری و رئیس سازمان جنایی دولت از صدور حکم قطعی در پرونده گرانفروشی تخلفات شرکت بهمن موتور خبر داد.

وی افزود: شرکت بهمن موتور در دادگاه اول 14 هزار میلیارد تومان رای صادر کرده بود که پس از بررسی های مختلف و نظرات گمرک و کارشناسان مختلف، در نهایت دادگاه رای قطعی در محکومیت بهمن موتور صادر و این شرکت را به پرداخت 5 هزار میلیارد جریمه نقدی محکوم کرد. تومان . محکوم شد

رئیس سازمان جنایی کشور تصریح کرد: وقتی ساختار سازمان و نهادها را تخریب کرده اند، طبیعی است که وضعیت نظارت بر بازار این گونه است.

و ادامه داد: وقتی قانونی تصویب می شود که نظارت بر بازار بر دوش اصناف است، اگر این اتفاق بیفتد دیگر نباید انتظار نظارت و کنترل بر بازار را داشته باشیم.
وی افزود: تا دولت سیزدهم نزدیک به دوسوم پرونده های تخلفات رسیدگی شده در دادگاه کیفری فصات به دلیل تخلف عدم شمول قیمت بوده که کمترین تاثیر را در بازار داشته است چرا که نظر برخی دولت ها این بود که آنها ترک کردند. نظارت بر بازار بر دوش اتحادیه های صنفی، زیرا مجازات ها کنار گذاشته شد تا اینکه به یک نهاد کاملا قضایی تبدیل شد و نظارت بر بازار عملاً به نظارت اصناف کوچک محدود شد.

معاون وزیر دادگستری بیان کرد: قبل از اصلاح قانون مجازات که توسط دولت فعلی انجام می شد، جرم عدم درج قیمت حداکثر 70 هزار تومان بود. اگر در دولت قبل برخی نهادها و زیرساخت ها تخریب نمی شد، نمی دیدیم که برخی شرکت ها با ارز 4200 تومانی کالایی وارد کرده و در بازار آزاد ارز می فروشند. به دلیل نظارت ضعیف، تخلفات زیادی در زمینه آرد داشتیم.

آسانلو گفت: در دولت فعلی پیشنهاد تشکیل وزارت دادگستری را دادند تا یک نفر نظارت بر بازار را بر عهده بگیرد. مشکل اصلی نظارت بر بازار و محصولات کوچک نیست و نظارت و قیمت گذاری منظم، منسجم و هوشمندانه بر کالاها در تولید، توزیع و واردات وجود ندارد و نتیجه این است که هر واحد تولیدی به هر بهانه ای قیمت های جدید را اعلام می کند. و متأسفانه برخی دستگاه ها هنوز آمادگی رسیدگی و نظارت بر آنها را ندارند و خود را مسئول ندانسته اند. چون ساختارها را به هم ریختند، اعلام کردند که وزارت جهاد کشاورزی باید مسئول توزیع ارز واردات کالا باشد و آن را کنترل کند، اما چون نه کار را بلد بودند و نه فرصت کنترل داشتند، وضعیت دباش شرکت ایجاد شد؛ این شرکت می دانست که از پلتفرم ها سوء استفاده می کند و درخواست ثبت سفارش خود را هر 6 ماه تغییر می داد.

وی افزود: وی 200 پرونده در سازمان جنایی داشته که بیشتر آن مربوط به سال های 1396 و 1397 است. سال ها با ارزی که داشت ملک می خرید و می فروخت. وی در سال 2018 50 مورد تعزیرات در یک شهر داشت، اما شعبه ای در همان شهر ارز جدید شرکت دباش را دریافت کرد. این فعالیت ها ناشی از تغییراتی است که دولت قبل برای برهم زدن ساختارها انجام داده است.

رئیس سازمان جنایی کشور گفت: دغدغه اصلی مردم نظارت بر آثار کلان و تولیدات کلان است و راهبرد دولت فعلی کنترل مراکز تولید و کنترل توزیع است و برای نظارت خرد و ناکارآمد بر بازار منتظر نمی‌مانیم. و درخواست گزارش ما توسط موسسات و دستگاه ها پرداخت می شود.
و ادامه داد: در زمینه شهریه مدارس که دغدغه مردم است، وارد شده ایم، هرچند وزارت آموزش و پرورش متولی اصلی است، اما به دلیل حجم مشکلات نمی تواند هرچند در سال های گذشته چندین ماهه است. آنها با تعزیرات همکاری نکردند و ما قاضی پرونده را برای رسیدگی به اتهامات به مدارس مختلف فرستاد.

43 میلیارد تومان شهریه گرفتیم که ناعادلانه بود و به اولیاء برگرداندیم و مدارس معروف تهران بیش از 800 میلیارد تومان جریمه شدند.

آسانلو تاکید کرد: ما وارد عرصه خودرو شده ایم و به گنج یابی پرداخته ایم. برخی خودروسازان دلیل خروج خودروها از کارخانه ها را کمبود قطعه عنوان کردند اما وقتی من و نمایندگان مجلس و قضات به پارکینگ ها رفتیم به آنها گفتیم چون این قطعات تولید خود شماست. یکی از آجیل فروش های معروف را هم به دلیل گرانی شب یلدا پلمب کردیم.

رئیس سازمان جنایی کشور درباره شرکت تولیدی مونتاژ بهمن خودرو گفت: رای بدوی شرکت بهمن قطعی شد و دادگاه حکم اولیه را تعلیق کرد اما تعداد مجازات ها کاهش یافت. اگرچه قضاوت اولیه 14 هزار میلیارد تومان بود، اما قضاوت نهایی بهمن خودرو بیش از 5 هزار میلیارد تومان بود که مشمول نظر گمرک و کارشناسان نشد.