مخالفت مرکز پژوهش های مجلس با کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان

ساعت: 10:43
تاریخ انتشار: 14/02/1400
کد خبر: 1786596

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی پرداخت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ معاون مطالعات سیاسی مرکز مطالعات مجلس در گزارشی به طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس پرداخت.

در این گزارش آمده است: طرح افزایش نمایندگان مجلس در نظر دارد به حوزه های بالای 500 هزار نفر و محروم و همچنین حوزه های دارای وسعت جغرافیایی و جمعیت بالای 300 هزار نفر نمایندگان اضافه شود.

بر اساس اصل 64 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی 270 نفر است و از تاریخ همه پرسی سال 1368، هر 101 سال یکبار با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و موارد مشابه. حداکثر 20 نماینده اضافه می شود.

تاکنون حکم قانونی در قوانین جمهوری اسلامی ایران برای تعریف عوامل موضوع اصل 64 (64) قانون اساسی و تعیین شاخص های دقیق و قابل اندازه گیری برای آنها و نیز وزن و سهم وجود ندارد. هر کدام در تعیین مرزها. حوزه های انتخابیه و تعیین تعداد نمایندگان.

اگرچه در بند 1 سیاست های کلی انتخاباتی مقام معظم رهبری بر تعریف حوزه انتخابیه بر اساس «جمعیت و الزامات اجتناب ناپذیر» به گونه ای تأکید شده است که «حداکثر عدالت انتخاباتی و نیز شناخت عمومی کاندیداها تأمین شود»، اما در این زمینه نیز وجود دارد. , موضوع برای تعیین «حداقل جمعیت» نماینده و «انحراف مجاز از آن» با کمبود مقررات قانونی مواجه هستیم. «الزامات اجتناب ناپذیر» نیز نیازمند تعریف دقیق شاخص ها در قالب قانون گذاری است.

اما از مبانی زیر می توان نتیجه گرفت که عامل جمعیت اولین و مهمترین عامل در بحث حوزه انتخابیه و تعیین کننده تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی است:

اصل 64 قانون اساسی ابتدا بر عامل انسانی که از آن به «جمعیت» تعبیر می شود تأکید می کند. اصل 19 قانون اساسی بر «حقوق مساوی» برای همه مردم و بند 3 اصل 9 قانون اساسی بر «رفع تبعیض‌های غیرقانونی و ایجاد فرصت‌های عادلانه برای همه در کلیه امور مادی و معنوی» تأکید دارد. مطابق با اصول فوق، بند 1 سیاست مشترک انتخاباتی نیز در ابتدا بر عامل «جمعیت» تأکید دارد. با عنایت به مراتب فوق می توان در رابطه با ماده واحده این طرح نکات زیر را مد نظر قرار داد:

اولاً اصل «برابری جمعیت» در حوزه های انتخابیه در پیش نویس فعلی نادیده گرفته شده است.

اصلاح توده حوزه انتخابیه و افزایش تعداد نمایندگان مجلس باید به گونه ای انجام شود که نتیجه نهایی به معنای وسیع این اصل باشد که «همه یک رأی دارند و ارزش همه آرا برابر است. طرح فعلی بدون توجه به میانگین نسبت جمعیت به یک نماینده (یک نماینده به ازای هر 280 هزار و 443 نفر)، حضور 500 و 300 هزار نفر را ملاک افزایش تعداد نمایندگان قرار داده است.

بررسی جدول حوزه های انتخابیه مجلس شورای اسلامی نشان می دهد که برخی از حوزه های انتخابیه با 500 یا 300 هزار نفر جمعیت در حال حاضر نسبت به میانگین کشوری نسبت جمعیت به یک نماینده به دلیل حضور بیش از یک نماینده یا انحراف مثبت ناکافی جمعیت، افزایش نماینده لازم نیست.

ثانیاً، اصطلاح «محرومیت» کلی و مبهم است و مشخص نیست که محرومیت حوزه انتخابیه با چه معیاری سنجیده می شود.

در حالی که مطابق اصل 64 قانون اساسی؛ اصل 19 قانون اساسی؛ بند 9 از هنر. 3 قانون اساسی و همچنین بند 1 سیاست مشترک انتخاباتی، حوزه‌هایی که اصولاً مستثنی نیستند، اما نسبت به جمعیت خود و استان‌های متبوع خود که به جمعیت خود نیاز دارند، از کمبود نمایندگان رنج می‌برند. نماینده از داشتن نماینده محروم است.

ثالثاً، اگرچه در نظر گرفتن ضریب اندازه به عنوان یک متغیر جغرافیایی در پهنه بندی انتخاباتی قابل قبول است، اما مشخص نشده است که حداقل مساحت چند کیلومتر مربع است تا یک حوزه انتخابیه بزرگ در نظر گرفته شود. همچنین بر اساس اصل 64 قانون اساسی و بند 1 ماده 1 سیاست مشترک انتخاباتی، نمی توان صرفاً به وسعت جغرافیایی و حضور بیش از 300 هزار نفر برای افزایش تعداد نمایندگان در حوزه های انتخابیه اتکا کرد. . زیرا برخی از حوزه های انتخابیه کشور که وسعت بیشتری نسبت به اکثر حوزه ها دارند و جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر دارند، نیازی به افزایش تعداد نمایندگان نسبت به جمعیت خود ندارند.

با عنایت به مراتب فوق و با توجه به اینکه در تهیه این طرح، اصل 64 قانون اساسی، بند «1» سیاست های کلی انتخابات و بند «9» سیاست های کلی نظام مقننه، ابلاغ رئیس جمهور. رهبری نادیده گرفته شده و همچنین تصمیم به اظهارنظر در مورد طرح مغایر با اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی است، توصیه می شود کلیات طرح فعلی را رد کنید.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید