مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران سفر می کند


ساعت: 04:40
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۹
کد خبر: 1909882

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ایران در نشست اخیر خود در وین چیز جدیدی ارائه نکرده و به زودی به ایران سفر خواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش رویترز، رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه مدعی شد که ایران در نشست اخیر خود در وین هیچ چیز جدیدی درباره برنامه هسته ای خود ارائه نکرده است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در عین حال افزود که مذاکرات در این زمینه ادامه خواهد داشت.

گروسی این موضع را در حاشیه کنفرانس آب و هوای COP27 در شرم الشیخ مصر اعلام کرد و به خبرنگاران گفت: «آنها چیز جدیدی نیاوردند». چند هفته دیگر در سطح فنی در ایران دوباره ملاقات خواهیم کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین با اشاره به گزارش‌های سه ماهه آینده آژانس درباره ایران که در هفته آینده منتشر می‌شود، افزود: ما فرصت داریم تا مجدداً به کار خود متعهد شویم، اما پس از انتشار گزارش‌ها این اتفاق خواهد افتاد. “

پیش از این، امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک اعلام کرده بود: هیچ مشکلی در خصوص اجرای توافقات پادمانی توسط ایران وجود ندارد و این موضوع در آخرین گزارش سازمان ملل نیز تایید شده است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: در همین راستا هیات فنی ایران برای پاسخگویی به سوالات آژانس به وین سفر کرد.

سفیر ایران در سازمان ملل خاطرنشان کرد: بی طرفی، استقلال و حرفه ای بودن آژانس نباید خدشه دار شود و این سازمان باید خارج از کنترل نیروها بماند تا همگان بتوانند از کمک های فنی آژانس و حمایت برای توسعه صلح آمیز بهره مند شوند. برنامه های هسته ای وی با اشاره به حملات خرابکارانه اسرائیل به تاسیسات هسته ای و کشتار ناجوانمردانه دانشمندان هسته ای ایران، از سازمان های بین المللی به ویژه سازمان ملل خواست تا این جنایات را محکوم کنند. ایروانی افزود: رژیم صهیونیستی هنوز به عضویت NPT در نیامده و حاضر به پذیرش این معاهده و پادمان های آژانس نیست و آژانس باید بدون راهنمایی و به صورت تخصصی به این موضوع رسیدگی کند.

نماینده دائم ایران همچنین افزود: تعهد راستی‌آزمایی آژانس و حتی نگرانی‌های مربوط به عدم اشاعه نباید مانعی برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای به عنوان حق مسلم کشورهای عضو باشد. این دیپلمات ارشد ایرانی با اشاره به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌های غیرقانونی، گفت: ایران به تعهدات دفاعی خود پایبند بوده و در صورت اجرای کامل و مؤثر تعهدات سایر کشورها در چارچوب برجام، کشورمان آماده اجرای کامل برجام است

دیدگاهتان را بنویسید