مذاکرات در وین به مرحله نهایی رسیده است


ساعت: 16:00
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۶
کد خبر: 1806230

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین می گوید مذاکرات در وین به مرحله نهایی رسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین، از اقدام آمریکا برای بازگرداندن تحریم ها علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران استقبال کرد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه علیه ایران، به اخبار از سرگیری تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران واکنش نشان داد.

یک مقام دولت بایدن روز جمعه (دیروز در واشنگتن) از بازگشت معافیت های تحریمی برای برنامه صلح آمیز هسته ای ایران خبر داد. به گفته این مقام مسئول، مذاکرات فنی با تسهیل استثنائات در هفته های پایانی مذاکرات در وین ضروری بوده است.

این مقام وزارت خارجه افزود: لغو تحریم ها نباید به عنوان سیگنالی تلقی شود که واشنگتن به دنبال توافقی برای بازگشت به توافقی است که رسما به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می شود.

دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، در راستای سیاست فشار حداکثری، معافیت برنامه صلح آمیز هسته ای ایران را از تحریم ها لغو کرد.

به جز تحریم ها، شرکت های چینی، روسی و اروپایی که با برنامه صلح آمیز هسته ای ایران همکاری کرده اند گزارش شده است که می توانند بدون نگرانی از تحریم های آمریکا همکاری کنند.

دولت قبلی آمریکا به رهبری ترامپ، مجمع عمومی سازمان ملل را به دنبال سیاست «فشار حداکثری» و بازگرداندن تحریم‌های تعلیق شده بر اساس توافق و اعمال تحریم‌های جدید علیه سیاست‌های تحریک‌آمیز مانند ترور قاسم سلیمانی ترک کرد. فرمانده سپاه انقلاب اسلامی رخ داد.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین و نماینده مسکو در مذاکرات وین درباره لغو تحریم ها علیه ایران، در پیامی توئیتری از این اقدام آمریکا استقبال کرد.

اولیانوف نوشت: تصمیم ایالات متحده برای احیای استثناهای “هسته ای” گامی در جهت درست است. این (اقدام) به تسریع احیای برجام و بازگشت متقابل آمریکا و ایران به پایبندی به توافق 2015 (توافق برجام) کمک می کند.

پاسخ این مقام مسکو به این اقدام واشنگتن در شرایطی است که اخیرا رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مبنی بر عدم الزام دولت بعدی به اجرای توافق هسته ای برجام، بیان شده است.

مالی در مصاحبه با CNBC از خروج یکجانبه دولت دونالد ترامپ از برجام به شدت انتقاد کرد و گفت: «درست است که در سیستم ما (ایالات متحده) ما نمی توانیم رئیس جمهور بعدی را مجبور کنیم. دولت بعدی خودش تصمیم می گیرد.»

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) در حاشیه حضور در معبد امام راحله به مناسبت دهه مبارک فجر در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال یک فارس گفت: خبرگزاري آمريكا براي ايران لغو تحريم ها يكي از موضوعات اصلي ما در اخذ تضمين هاي لازم از كشورها به ويژه غرب است.

وی با اشاره به آنچه هیئت ایرانی دنبال می کند، گفت: ما خواستار ضمانت در همه سطوح سیاسی، حقوقی و اقتصادی شده ایم. توافق‌هایی در برخی زمینه‌ها حاصل شده است، اما تیم مذاکره‌کننده ایرانی همچنان به دنبال تضمین‌های ملموس از غرب مبنی بر پایبندی به تعهدات خود ذیل توافق‌نامه وین خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید