مراسم افتتاحیه تفسیر مقام معظم رهبری بر کتاب «مهاجران خورشید» برگزار شد


ساعت: 18:54
تاریخ انتشار: 06/09/1401
کد خبر: 1894233

مراسم افتتاحیه نقد و بررسی مقام معظم رهبری بر کتاب «مهاجران سرزمین خورشید» که روایتگر داستان سبا بابایی، مادر مجرد یک شهید ژاپنی است، صبح امروز برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مراسم افتتاحیه نقد و بررسی مقام معظم رهبری بر کتاب مهاجر سرزمین آفتاب که روایتگر داستان صبا بابایی تنها مادر شهید ژاپنی است، صبح امروز با حضور آیت الله امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران، خجت الشریف برگزار شد. اسلام کومی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، جبلی رئیس سازمان صداوسیما و سیما محمود خسروی وفا رئیس کمیته ملی پارالمپیک، روحلا رستمی قهرمان ملی وزنه برداری تیم ملی، مرتضی سرهنگ، علیرضا کمری، حمید حسام نویسنده کتاب، حجت الاسلام شیرازی، جمعی از فعالان فرهنگی، جمعی از دانشجویان دانشگاه جماعت المصطفی، خانواده خانم کونیکو یامامورا و دوستانش برگزار شد.

ایمان عطارزاده رئیس اداره حفظ آثار و نشر آثار مقام معظم رهبری نیز در این مراسم اظهار داشت: امروز در سیزدهمین مراسم پاسداشت ادبیات مقاومت، شصتمین تفسیر رسماً توسط اداره حفظ و نشر آثار به نگارش درآمد. مقام معظم رهبری از کتب حفاظت مقدس با عنوان کتاب «مهاجری از سرزمین خورشید» افتتاح می شود.
وی گفت: به برکت رهبری مدیریت بسیاری از ستاره های گمنام مانند صیاد شیرازی و خانم بابایی بیشتر برای نسل جوان شناخته شدند. هر چند امروز در کنار این مادر شهید نیستیم.


ماجرای نامه خانم کونیو یامامورا به رهبر انقلاب
علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم دقایقی به سخنرانی پرداخت و بخشی از بیانات مقام معظم رهبری درباره جایگاه زنان را یادآور شد.
وی به مناسبت افشای انتقادات مقام معظم رهبری از کتاب «مهاجران سرزمین خورشید» به بخشهایی از مارکوم اشاره کرد و گفت: اسلام در نگاه رهبر اسلام از چند جهت قابل مقایسه است. می گویند در کسب علوم انسانی و معارف الهی بین زن و مرد تفاوت روحی و معرفتی وجود ندارد، اما زن در بسیاری از عرصه های معنوی پیشگام است.
رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: همچنین از منظر سیاسی-اجتماعی، زنان در تمامی این عرصه ها همانند مردان دارای وظایفی هستند و حق بیعت زنان نیز به رسمیت شناخته شده است. . از نظر اقتصادی، حق مالکیت و استقلال اقتصادی یک حق رسمی و ثابت است.
وی ادامه داد: زن از منظر خانواده علاوه بر حق انتخاب همسر در اداره خانواده و تربیت فرزندان نقش محوری دارد و ضمن برخورداری از حقوق ویژه، شریک زندگی و همراه به شمار می رود. ، نه زیردست او . نگاه اسلام به نقش زن با بحث از دیدگاه غربی که با وجود تبلیغات آشکار نشان از انحطاط فکری دارد، آشکارتر می شود.
مختارپور در پایان اظهار داشت: خانم کونیو یامامورا در مرداد 1392 نامه ای دست نویس به رهبر انقلاب اسلامی نوشت و قطره ای در دریای مواج نهضت اسلامی تلقی شد و پس از ذکر تلاش های خود در جهاد فرهنگی و فداکاری فرزندش محمد از کاروان شهدای دفاع، حضور در اردوهای جهادی را مقدس و افتخارآفرین است، وی هدف همه تلاش خود را خدمت به نهضت امام خمینی(ره) خواند.


نحوه تبدیل شدن کونیکو به سبای بسیار مهم بود
همچنین حمید حسام نویسنده کتاب «مهاجری های سرزمین خورشید» درباره این اثر فرهنگی گفت: هجرت خانم بابایی در این کتاب بیش از دیگر جنبه های ایشان مطرح شده است، البته باید درباره ایشان کتاب نوشته شود. “
وی ادامه داد: کتاب زندگی او حکایت معجزه است. عجایب که دو ناحیه دارند; از نظر جغرافیایی یعنی مهاجرت از ژاپن به ایران و از نظر مذهبی، گرایش از بودیسم به اسلام و مذهب شیعه.
حسام افزود: مسئولیت سنگین من و آقای امیرهانی بیشتر در قسمت شرعی بود. وقتی صحبت از تاریخچه مهاجرت به ایران می شود، تمام ماجرا این است. از تبعید امام و حادثه 17 شهریور خانم بابایی چقدر احساس مسئولیت می کند تا لحظه ای که فرزندانش را به جنگ می فرستد.
این نویسنده خاطرنشان می‌کند: «تبدیل شدن از کونیکو به سبا، سیر روح و اتفاقی که در درون او رخ داد، بسیار مهم بود، که منجر به ملاقات او و ماندن با او شد، که در نهایت به یک رابطه مادری منجر شد.
حسام در پایان گفت: خانم بابایی سفیر و رسانه فرهنگی بود. و پرداختن به چنین زندگی در 200 صفحه کتاب واقعا سخت بود.
پس از سخنان حمید حسام، مراسم تجلیل از این نویسنده با حضور خانواده هایی که پیش از این کتاب به بیان خاطراتشان پرداخته بود، از جمله همسر شهید حسین حمدانی، همسر شهید چیتازیان و… برگزار شد.
قاب عکس حمید حسام در کنار مقام معظم رهبری با امضای حضرت آیت الله خامنه ای به ایشان هدیه داده شد و ایشان به پاس زحمات همسر نویسنده انگشتر و چفیه از حضرت آقا دریافت کردند.



مادر روحانی که معلم حقوق ما بود
کاظم آبه، فارغ التحصیل رشته کشاورزی از ژاپن و جامعه مصطفی در ایران، در مورد مرحوم یامامورا به زبان فارسی و ژاپنی می گوید: من، آبه، پس از گرویدن به اسلام، نام کاظم را برگزیدم و مادری روحانی در ژاپن و ایران یافتم که به این امر آموزش می داد. رویه قضایی ما بود او خانم حاجیا کونیکو یامامورا بود.
وی در ادامه افزود: از او باید گفت که همیشه در دستان خدا جنگید و خداوند راه های سودمند را به او نشان داد. خداوند او را در زمره نیکوکاران قرار داد. حاجیه، خانم یامامورا با افکار، بدن و خانواده ما مهربان بود. خدا هم دوستش داشت. در این همایش من و همسرم به عنوان فرزندان روحانی حاجیه خانم یامامورا از زحمات رهنمای دل ها تشکر می کنیم.


خانم یامامورا برای ما الهام بخش است
پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما نیز در این مراسم در سخنانی گفت: کتاب به عنوان اولین واسطه ماندگار بین مردم و عالم مادی، تأثیر بسزایی در سایر عرصه های زندگی انسان دارد.
وی افزود: جهاد و مقاومت و فعالان این عرصه سربازان اصلی این جنگ نرم هستند. مخصوصا آقا حسام که روح شهدای بزرگواری هم بودند و از خود شهدا هستند. خداوند به او توانایی ثبت این خاطرات را داده است.
رئیس سازمان صدا و سیما ادامه داد: سبا یامامورا، مادر شهید ژاپنی برای ما بت است و از نعمت های خداست و اگر به این قله ها توجه نکنیم به دره می افتیم. از تحقیر افراد مشهور
وی خاطرنشان کرد: مادر این شهید همه عناصر یک زندگی نمایشی را دارد. آنقدر که اگر خانم نبود و فیلمنامه نویس داستان زندگی اش را تعریف می کرد، احتمالاً می گفتیم باورکردنی نیست و داستان سرایی است. باید می گفتیم این داستان جذاب نیست چون افسانه است. اما مادر این شهید نشان داد که این افسانه حقیقت دارد و داستان های زیادی وجود دارد که هنوز کشف نکرده ایم.


9369ad3a cea4 43e8 bf08 831265832c77 خبر خاکستری

دیدگاهتان را بنویسید