مروری بر گروه ایران در جام جهانی قطر; گروهی که می توانند به جای مرگ زندگی بدهند

قرعه کشی جام جهانی 2022 قطر شب گذشته در سالن کنگره و نمایشگاه دوحه برگزار شد. صربستان، جیجی اوکوچا (نیجریه)، رابه مایر (الجزایر) و تیم کاهیل (استرالیا).

تیم ملی ایران که در مرحله سوم قرعه کشی قرار داشت در گروه B با تیم های انگلیس، آمریکا و برنده پلی آف اسکاتلند، ولز و اوکراین همگروه شد.

با این حال او نسبت به سایر تیم های آسیایی در گروه مناسبی قرار داشت و می توانست شرایط بهتری نسبت به سایر تیم های قاره کهن داشته باشد. تیم ملی در جام جهانی گذشته با اسپانیا، پرتغال و مراکش همگروه بود که به نوعی گروه مرگ برای ایران محسوب می شد. ایران در این مدت عملکرد خوبی داشت و تا اولین صعود تاریخ خود یک نفس تا مرحله گروهی فاصله داشت که این اتفاق رخ نداد.

با این اوصاف تیم ملی ایران به دنبال رویاهای بزرگ تری از جام جهانی پیش رو است و مطمئنا با توجه به قرعه کشی تیم ملی، شاگردان اسکوچیچ تنها به حضور در جام جهانی فکر نمی کنند و برای پیشی گرفتن از گروه خود تلاش خواهند کرد.

گروهی که می توانند به جای مرگ زندگی بدهند

ایران؛ گونه هایی که از قبر بلند می شوند

از قبر برخاست. این می تواند توصیف بهتری از شرایط تیم ملی ایران در راه صعود به جام جهانی قطر باشد. تیم ملی که در مرحله اول مقدماتی جام جهانی موفق به شکست ویلموتس نشد، در آستانه حذف قرار گرفت و با روی کار آمدن دراگان اسکوچیچ، ایران در جهنم منامه جان سالم به در برد. اما اوج عملکرد آنها دور دوم مرحله مقدماتی بود که ایران با ثبت 8 برد، 1 تساوی و 1 باخت در 10 بازی و 25 امتیاز بالاتر از کره جنوبی به عنوان صدرنشین در گروه A به قطر رفت.

شاگردان اسکوچیچ اگرچه گاهی در انتخابی جام جهانی عملکردی سینوسی داشتند، اما توانستند امتیازات لازم را جمع کنند و حالا در چند ماه مانده به بزرگ ترین فستیوال فوتبال جهان، یوزپلنگ های ایرانی در تلاش هستند تا ستاره ها و لژیونرهای خود مانند طارمی آزمون، جهانبخش و … را با هم ترکیب کنند. . . تا در گروه خود شگفتی ساز شوند و برای اولین بار در تاریخ تیم ملی فوتبال از گروه خود جدا شوند. این آرزوی بزرگی است که نیاز به تجهیزات مناسب و بازی های تدارکاتی دارد تا ببینیم آیا فدراسیون می تواند آن را تامین کند یا خیر.

گروهی که می توانند به جای مرگ زندگی بدهند

انگلستان؛ سه شیر هیجان انگیز

تیم ملی انگلیس شاید در نگاه اول حریف سرسختی به نظر برسد، اما مطمئناً مانند اسپانیا و پرتغال در جام جهانی قبلی، می تواند حریف هیجان انگیزی برای تیم ملی باشد. تیمی که روسیه 2018 توانست با هدایت ساوت گیت به نیمه نهایی جام جهانی راه یابد و سال ها بعد به جمع چهار تیم پایانی این رقابت ها راه یابد. تا این که سه شیر سال ها با نسل های طلایی و پر از ستاره های مختلف در جام جهانی موفق شدند و در سرزمین پادشاهان به جمع چهار تیم پایانی رسیدند اما در آخرین لحظات کاهش یافتند و در نهایت به مقام چهارم رسیدند. جام جهانی رسید.

انگلیس که در این سال ها سعی کرده با ستاره هایی چون هری کین و رحیم استرلینگ روند خوب و ثابتی را حفظ کند، در گروه یک مقدماتی جام جهانی با تیم های لهستان، آلبانی، مجارستان، آندورا و سن مارینو همگروه بود. شاگردان دروازه جنوبی این گروه با 8 برد، 2 تساوی و بدون شکست با 26 امتیاز تعیین کننده، سوار هواپیمای قطری شدند تا جزو تیم های اول گروه B جام جهانی باشند. عملکرد خوب انگلیس در انتخابی و انگیزه بالای ستاره های ایرانی برای رویارویی با بازیکنان سه شیرها مانند کین، استرلینگ و… می تواند این دیدار را به رقابتی خاطره انگیز در تاریخ فوتبال ایران تبدیل کند.

گروهی که می توانند به جای مرگ زندگی بدهند

آمریکا، به یاد نبرد قرن

اولین خاطره ای که با شنیدن نام تیم ملی فوتبال آمریکا به ذهن خطور می کند، بازی ایران و آمریکا در جام جهانی 1998 است که ایران با برتری 2-1 و در این دیدار از کشور خارج شد. حمید استیلی و مهدی مهدوی کیا برای ایران خاطرنشان کردند که هر دو پیشکسوت فوتبال ایران در قرعه کشی حضور داشتند.

تیم پولیسیچ با کسب 7 امتیاز، 4 تساوی و 3 باخت با 25 امتیاز به عنوان تیم سوم گروه خود به مرحله گروهی رقابت های مقدماتی جام جهانی در آمریکای شمالی راه یافت. آنها با کانادا، مکزیک، کاستاریکا و پاناما متحد شدند.

دیدار ایران و آمریکا به عنوان سومین دیدار گروه B برگزار می شود که تاریخ برگزاری آن مصادف با دیداری خاطره انگیز است. ایران در آخرین بازی خود در روز سه شنبه نهم آذرماه باید به مصاف آمریکا برود.

28 دسامبر سالگرد حماسه ملبورن است. روزی که ایران در جام جهانی 1998 برابر استرالیا با تساوی 2-2 رسید و سپس آمریکا را شکست داد.

آمریکا تنها دو بار در جام جهانی با تیم های آسیایی دیدار کرده است و هرگز قهرمان نشده است، بنابراین آسیا تنها قاره ای است که آمریکا با وجود اینکه مقابل آن قاره بازی می کند، موفق به قهرمانی نشده است. آنها در جام جهانی 2002 نیز به کره باختند.

تیم سوم؛ برنده پلی آف ولز، اسکاتلند و اوکراین

سومین حریف ایران که از دور چهارم خارج شد، برنده پلی آف ولز با برنده اسکاتلند و اوکراین است. ابتدا دیدار اسکاتلند و اوکراین برگزار می شود و سپس برنده به مصاف ولز می رود تا تیم چهارم گروه B مشخص شود.

اوکراین در گروه D با فرانسه، فنلاند، بوسنی و قزاقستان همگروه بود که با 12 امتیاز دوم شد. اسکاتلند رقیب اوکراین در پلی آف گروه F نیز در گروه F با دانمارک، اسرائیل، اتریش، جزایر فارو و مولداوی همگروه بود که پس از دانمارک با 23 امتیاز در رده دوم گروه قرار گرفت. برنده این دو تیم در مرحله نهایی پلی آف مقابل ولز قرار خواهد گرفت. یاران گرت بیل در گروه E با تیم های بلژیک، جمهوری چک، استونی و بلاروس همگروه بودند که با 15 امتیاز به عنوان تیم دوم راهی پلی آف شدند. حال باید منتظر ماند و دید کدام یک از این سه تیم در گروه ایران قرار می گیرند؟ گروهی مهیج که می تواند برای ایران بازی های هیجان انگیز انجام دهد و به داستان یوزپلنگ های سفید منجر شود.

دیدگاهتان را بنویسید