مرگ روزانه 8 بیمار ایرانی در انتظار اهدای عضو

علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه روزانه 5 تا 8 بیمار نیازمند عضو در صف پیوند اعضا جان خود را از دست می دهند، اظهار داشت: این تعداد از بیماران نیازمند عضویت هستند. وی از کاهش شاخص اهدای عضو در دوران اپیدمی کرونا خبر داد.

علیرضا زالی به مناسبت روز ملی اهدای عضو در پاسخ به این سوال که روزانه چند بیمار نیازمند به عضو به دلیل عدم رضایت خانواده بیماران مرگ مغزی برای اهدای عضو جان خود را از دست می دهند؟ وی گفت: آمار دقیقی در این زمینه نداریم اما برآورد می شود روزانه حداقل 5 تا 8 نفر به دلیل کمبود اعضای مورد نیاز پیوند جان خود را از دست می دهند.

وی افزود: حدود 8 میلیون ایرانی کارت اهدای عضو دارند که این رقم معادل حدود 10 درصد جمعیت کشور است. در برخی از کشورهای اروپایی اخیرا قانونی را تصویب کرده اند که بر اساس آن مدیریت ها با تایید کمیته اخلاق در مورد پیوند اعضای افراد مبتلا به مرگ مغزی تصمیم گیری می کنند و از نظر حقوقی نیز با موافقت کمیته اخلاق. خانواده شرط لازم نیست، اما در کشور ما با توجه به فرهنگ موجود، پیوند اعضای بیماران مرگ مغزی با رضایت خانواده انجام می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: بروز نارسایی اعضا باعث شده است که تعداد زیادی از بیماران در صف پیوند کبد، قلب و کلیه قرار گیرند، البته جدا از این مشکل، ایران پیشرفت زیادی داشته است. در اهدای عضو و پیوند ..

زالی با اشاره به تاثیر اپیدمی کرونا بر کاهش شاخص اهدای عضو در جهان و ایران گفت: قبل از کرونا، شاخص اهدای عضو به ازای هر میلیون جمعیت (ppp) در ایران 14.5 بود. این تعداد در دوران کرونا کاهش یافت و به 7 رسید، اما پس از فروکش بیماری دوباره افزایش یافت و در سال 1401 به 12 رسید. البته عدد قابل قبول در دنیا 38 است. اگر بتوانیم فرهنگ را به جایی برسانیم که PMP (شاخص اهدای عضو متناسب با جمعیت) به 40 برسد. سالانه در کشور ما می توانیم جان 4000 بیمار نیازمند عضو را نجات دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه امکان زنده کردن بیماران مرگ مغزی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در کشور ما قوانین سختگیرانه ای برای تایید مرگ مغزی بیمار وجود دارد و چهار کارشناس ذیصلاح باید مرگ مغزی را تایید کنند. پس از انجام تحقیقات بالینی و سپس پزشک قانونی باید آن را تایید کند تا با رضایت خانواده ها اهدای عضو انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید