مرگ وحشتناک زن 34 ساله; خودکشی یا قتل ناموسی؟

برخی خبرگزاری ها نیز در این باره نوشتند: «زنی جوان اهل شهر هوی به خاطر ناموس توسط پدر و برادرانش مورد ضرب و شتم قرار گرفت. سپس او را به دار آویختند.» …

در این گزارش به دلیل جنجال های پیش آمده مستقیماً از به کار بردن واژه قتل و خودکشی خودداری کردیم و سعی کردیم آنچه را که در گفت و گو با «دادستان کوی یکی از مسئولین، فعال مدنی و بخشدار سابق روستای کاتور» بیان شده توضیح دهیم. کشاورز، برادر مریم و برادر شوهر این زن جوان. آنچه را که در گزارش شنیده است بگویید.

روستای «الند» در بخش صفایی شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی قرار دارد. بیش از 1300 خانوار در این روستا زندگی می کنند. قطور نیز از توابع شهرستان خوی است. همان شهری که «مریم. س در 13 سالگی مجبور شد با بستگان آنها ازدواج کند و به آنجا برود. مریم؛ وی اهل روستای کزال آگل در منطقه آلاند بود و پس از ازدواج به همراه همسرش به روستای گیواران از توابع کاتور آمد… تا اینکه این زن 34 ساله عصر روز پنجشنبه 24 آوریل به دلیل مرگ درگذشت. به به اصطلاح مشکلات با افتخار. دادستان خوی یعقوب رشتبار در واکنش به این خبر به اعتماد گفت: اگر قتل بود پرونده تشکیل می شد. هنوز پرونده ای در این زمینه تشکیل نشده است.» یکی از مسئولان شهرستان خوی که نخواست نامش در این گزارش ذکر شود، درباره این خبر به «اعتماد» گفت: طبق گزارش هایی که به من رسیده این زن جوان خودکشی کرده و کشته نشده است.

چرا فردی که عکس ها را منتشر کرده است شناسایی نشده است؟

صیاد دلایی میلان، فعال مدنی و شهردار سابق کاتور در خصوص این اتفاق ناگوار به اعتماد گفت: آب و هوا و فرهنگ اینجا یکسان است، یعنی بر پایه مردسالاری نهادینه شده است. قطور نیز دارای نظام پدرسالاری است. اما در بسیاری از خانواده‌های این منطقه، زنان از پدران خود بی‌ارث هستند و در بسیاری از زمینه‌های مربوط به زنان اطلاعاتی ارائه نمی‌شود. مثلاً همان زنی که در روستای جوران مورد بی توجهی مردی قرار گرفته بود، وقتی برادران و پدرش متوجه شدند چه کرده اند، او را شکنجه کردند و سپس به دار آویختند. حالا یک سوال وجود دارد؛ چرا مردی که این خانم را نادیده گرفته با او برخورد نمی کند؟ در اینجا مثلاً اگر خانمی اشتباه کند سریع می گویند; یک قبیله آبروریزی شده است، اما هیچ کس مردی را که باعث این آبروریزی شده است، نمی بیند. اکنون مردی که به این زن خیانت کرده و با او رابطه داشته و سپس عکس های این زن را منتشر کرده است متواری است. شنیدیم ایران را ترک کرده است. چرا فقط زنان باید حقوق خود را ضایع کنند؟ به هر حال، این یک تصادف بود که هر دو طرف مقصر بودند. خب زنی که با این مرد رابطه برقرار کرده اشتباه کرده اما چرا هیچکس با این مرد برخورد نمی کند؟ با چند نفر از روستاییان منطقه صفایی تماس گرفتم. آنها گفتند که این زن به خاطر تصاویری که این فرد از او گذاشته به دست برادران و پدرش کشته شده است. چون معتقد بودند آبروی خانواده از بین رفته است. شوهر این زن وقتی از انتشار عکس ها مطلع شد، او را به دست پدر و برادرانش سپرد.»

وی در ادامه درباره خودکشی زنان در شهر کاتور گفت: سالانه حدود هفت هشت زن در این مناطق به زندگی خود پایان می دهند. چرا ما نمی بینیم که مردان در این شهر خودکشی کنند؟ چون صدای این زنان به گوش هیچکس نمی رسد و نمی فهمند چه می گویند. این زنان در برخی موارد به دلیل حیثیتی که دارند یا کشته می شوند یا خود ویران می شوند».

«احسان حافظ» از اهالی روستای گیوران است. همان جایی که این زن با شوهرش زندگی می کرد. وی درباره این خبر نیز به «اعتماد» گفت: بعید است این خانم خودکشی کرده باشد، اگر خودکشی کرده با تهدید بوده است، یعنی او را مجبور به خودکشی کرده اند، اما طبق شنیده ها و گفته های او امام جمعه این روستا به همراه پدر و برادرانش او را به خانه خود در همان منطقه الند بردند و او را کشتند. ماجرا از آنجا شروع شد که این خانم یک سری تصاویر و فیلم های شرم آور از خود در گوشی خود داشت. خجالت میکشم بگم محتوای ویدیو و عکسها چیه…فقط میدونم اون پسری که گچکار بود و اومد و رفت خونه اونها مقصره اون پسره تو خونه کار میکرد الان داره میگه که می گویند این زن با آن گچکار رابطه داشته خدا می داند اما هر چه هست عکس و فیلم خصوصی این خانم منتشر می شود می گویند روزی این مرد عکس ها را از گوشی این خانم گرفته و تهدید به انتشار عکس ها کرده است. ما نمی دانیم بین آنها چه اتفاقی افتاده است، پس از مدتی او تصاویر را منتشر کرد.

وقتی شوهر این خانم که از بستگان آنهاست از ماجرا مطلع می شود به دادگاه می رود و تقاضای طلاق می کند. روند طلاق طولانی است و به همین دلیل شوهر مریم از پدر و برادرانش می خواهد که به عنوان شاهد به جوران بیایند و سندی را که امام روستا برای طلاق آنها تهیه کرده است ببینند و در صورت لزوم امضا کنند. شوهر این زن در این سند نوشته بود که از این پس مسئولیتی در قبال این زن ندارد و او را به خانه پدرش می فرستد، پدر و برادرانش نیز از این اتفاق عصبانی هستند و آبروی آنها از بین می رود، مریم را می برند. در خانه آنها رفت و او را کشت. فردی که تصویر این زن را منتشر کرده بود نیز متواری شد. خانواده مریم اعلام کردند که او می خواهد از قانون فرار کند. مریم خودکشی کرد. این زن قربانی یک سری تشریفات شد».

یکی از اهالی در این باره به «اعتماد» گفت: «کسی که تصاویر این خانم را گذاشته مقصر است. این مرد برای کار به خانه آنها رفته بود. فیلم ها و عکس های این خانم در سراسر منطقه دست به دست می شود. عکس‌ها و ویدیوها بسیار شخصی هستند.»

او در 13 سالگی ازدواج کرد

اما برادر مریم به سوالاتی که از او می پرسم با آرامش جواب می دهد. انگار هیچ اتفاقی نیفتاده این گونه است که او با بی تفاوتی به پرسش های مربوط به «اعتماد» پاسخ می دهد. انگار از ماجرا خبر ندارد.

چند برادر و خواهر دارید؟ مریم چند ساله بود که ازدواج کرد؟

ما سه خواهر و سه برادر هستیم. ۱۳ ساله بود که ازدواج کرد و به روستای جوران رفت.

خواهرت خودکشی کرد؟

نه (بعد از مکث کوتاهی کلماتش را تغییر می دهد) بله.

خواهرت خودکشی کرد یا نه؟

آره

خبر منتشر شده می گوید پدرت مریم را کشته است. آیا این درست است؟

نه خودش را کشت. (انگار در مورد یک غریبه صحبت می کند)

دلیل خودکشی مریم چیست؟

چون عکس هایش دست به دست می شد.

چه کسی این عکس ها را منتشر کرده است؟

شخصی به نام «الف» این عکس ها را منتشر کرده است.

آیا این مرد خواهر شما را می شناخت؟

این مرد برای کار به خانه آنها می رفت و عکس ها را با تلفن خود گرفت. به او گفته بود که اگر پیش من نیستی، عکس هایت را پخش می کنیم. چند روز وقت گذاشته بود و بعد عکسها را پخش کرد. او سه فرزند دارد. (منظورش خواهرش است. برادر مریم از به کار بردن نام خواهرش اجتناب می کند و همیشه مریم را او خطاب می کند) فردی که عکس ها را به اشتراک گذاشته زن و فرزند دارد.

خواهرت از شوهرش طلاق گرفت؟

دو روز بود که طلاق گرفته بود.

از روز حادثه بگو.

او روز پنجشنبه حوالی ساعت 2 بامداد خودکشی کرد. خودش را با طناب حلق آویز کرده بود.

از کجا فهمیدی خواهرت خودکشی کرده؟

صبح متوجه شدیم. وقتی بهش زنگ زدیم رفته بود.

برادر شوهر مریم نیز درباره این ماجرا به «اعتماد» گفت: «تصاویر این خانم در اینستاگرام دست به دست می شد. یعنی کسی عکس بدی از او گذاشته است. وقتی شوهرش متوجه شد او را طلاق داد و او به خانه پدرش رفت. سپس خود را کشت. شنیدیم که خودش را با طناب حلق آویز کرده است.»

دادستان می تواند به عنوان نماینده شاکی اعلام جرم کند

عبدالصمد خرمشاهی، وکیل دادگستری و وکیل کیفری سرشناس کشور درباره این خبر به اعتماد گفت: در ماده 17 بند جرایم رایانه ای قانون مجازات اسلامی آمده است که در صورت تعرض به حریم خصوصی دیگران، دادگاه می تواند آنها را مجازات کند. تا یک سال حبس برای این افراد 15 میلیون تومان جریمه تعیین یا در نظر بگیرید زیرا این جرم علیه ناموس و حیثیت افراد است و فرد با قصد از پیش اقدام به انتشار عکس یا فیلم می کند.البته اگر شخصی که عکس هایش منتشر شده شکایتی نکرده است، دادستان به عنوان نماینده دادستان می تواند وارد چنین مواردی شود و اعلام جرم کند، معمولاً بدنام باید شکایت کند، اما در این صورت خانواده این زن با توجه به اینکه او دیگر بین زنده ها، می تواند علیه هر کسی که عکس ها را ارسال کرده است شکایت کند.

دیدگاهتان را بنویسید