مرگ و میر مادران در چابهار سال گذشته به صفر رسید/ با وجود همه کمبودها و مشکلات، خدمات رسانی همچنان ادامه دارد


ساعت: 09:42
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۷
کد خبر: 1918551

قدم بزرگ کادر پزشکی تنها بیمارستان بندر اقیانوسی کشور؛

اگرچه بیمارستان امام علی (ع) به دلیل کمبودهای مختلف مانند ماما و پرستار و همچنین تعداد تخت‌های بیمارستانی از استانداردهای پزشکی کشور فاصله زیادی دارد، اما روند خدمات رسانی به بیماران را با جدیت ادامه می‌دهد و باعث مرگ و میر در این بیمارستان شده است. سال گذشته مادران باردار به صفر می رسند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، کاهش مرگ و میر و عوارض ناشی از بارداری و زایمان در مادران باردار یکی از مهم ترین شاخص های سلامت در هر کشور و سلامت زنان در جامعه است.


در سال 95 چابهار رتبه اول مرگ و میر مادران در ایران را به خود اختصاص داد و فرماندار سابق آن شهر در آن زمان نرخ مرگ و میر مادران در کشور را 10 نفر در هر 100 هزار نفر و در سیستان و بلوچستان به 20 نفر و در چابهار اعلام کرد. 48 مورد در هر 100000 نفر بود. خونریزی، فشار خون بالا، عفونت و زایمان سخت 4 عامل اصلی مرگ و میر مادران هستند.


با توجه به اهمیت اقتصادی و ژئوپلیتیکی چابهار، مردم مناطق مختلف کشور این شهر را برای فعالیت اقتصادی انتخاب می کنند و بر اساس سرشماری سال 1400 جمعیتی معادل 217 هزار نفر در این شهرستان زندگی می کنند که از این تعداد 108 هزار و 716 زن، جمعیت چابهار را تشکیل می دهند.


به گزارش مرکز بهداشت و درمان شهرستان چابهار؛ از این جمعیت 40 هزار و 878 نفر زن متاهل در سنین باروری هستند که به طور میانگین 3100 مادر باردار در این شهرستان تحت پوشش هستند.



با بهبود نظام سلامت، مرگ و میر مادران در چابهار کاهش یافته است


همایون دادگر رئیس مرکز بهداشت و درمان شهرستان چابهار در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: با تقویت نظام سلامت و افزایش دانش علمی در این زمینه مرگ و میر مادران باردار و نوزادان کاهش چشمگیری داشته است. از پزشکی


وی افزود: در یک سال گذشته رویکردهای جدیدی در مدیریت زایمان در زایشگاه بیمارستان امام علی (ع) این شهرستان اتخاذ شده و برخی فرآیندها توسط گروه مدیریت بهداشت و درمان تغییر کرده است.


رئیس مرکز بهداشت و درمان چابهار تصریح کرد: علاوه بر افزایش حساسیت در پذیرش و مراقبت از مادران باردار توسط کارکنان زایشگاه، استفاده از ماماهای مجرب و انتقال این تجربه به پرسنل نوزادان نیز نقش مهمی در پیشگیری از خطرات احتمالی برای مادران باردار در حین و بعد از زایمان دارند.


وی ادامه داد: این مهم نتیجه توافق و یکپارچگی مدیریت در سه حوزه مراقبت های بهداشتی، درمانی و اورژانس پیش بیمارستانی باعث شده است که برخلاف گذشته های نه چندان دور که شاهد مرگ و میر فراوان مادران باردار بودیم، امروز و با تلاش شبانه و پس از یک سال هیچ موردی فوت مادر در بیمارستان امام علی (ع) چابهار ثبت نشود.


قاضی اذعان داشت: سال گذشته فاجعه تلخ فوت 15 مادر باردار در چابهار ابعاد تلخی را به دنبال داشت و باعث شد تا با برنامه ریزی و تدابیر گسترده علل و عوامل موثر بر مرگ مادران باردار مورد تجزیه و تحلیل و بررسی قرار گیرد. بازآموزی جدی پزشکان، ماماها و کارکنان بهداشتی آغاز شد.


وی بیان کرد: تلاش کادر بهداشتی و درمانی منجر به شناسایی و رفع عیوب در روند بارداری و زایمان مادران باردار شد که شامل بررسی سوابق بهداشتی و پزشکی مادران باردار که در بیمارستان دچار عوارض بارداری شده بودند برای هر گونه بود. دلیل . .


مدیر شبکه بهداشت و درمان چابهار افزود: یکی از مهمترین اقدامات واکسیناسیون کووید مادران باردار در سال گذشته بود که به بیش از 95 درصد رسید.


قاضی تصریح کرد: واکسیناسیون ویروس کرونا به همراه غربالگری تلفنی همه مادران باردار منجر به آخرین فوت مادر باردار در دی ماه سال گذشته شده است که این حادثه تلخ تکرار نشد و مرگ مادران باردار در بیمارستان امام علی(ع) ع) در شهرستان چابهار به صفر می رسد


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید