مستمری یا حقوق متوفی را چه کسانی دریافت می کنند؟

بازماندگان واجد شرایط بیمه شده متوفی در یکی از شرایط زیر مستحق دریافت مستمری بازماندگان خواهند بود:
خبر مهم وزیر صمت از تحویل خودرو به ثبت نام کنندگان

1- در صورت فوت مستمری بگیر بیمه شده است (بند 1 ماده 80 قانون)

2- در صورت فوت بیمه شده مستمری از کارافتادگی کلی تعلق می گیرد (بند 2 ماده 80 قانون).

3- در صورت فوت بیمه شده ای که در 10 سال آخر عمر خود حداقل یک سال حق بیمه پرداخت کرده باشد مشروط بر اینکه در آخرین سال عمر خود 90 روز حق بیمه پرداخت کرده باشد. (اصلاح بند 3 ماده 80 قانون)

– در صورتی که بیمه شده واجد شرایط مندرج در این بند نباشد ولی حداقل 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه را قبل از فوت پرداخته باشد. (تبصره 2 اصلاح بند 3 ماده 80 قانون)

– در صورتی که بیمه شده متوفی فاقد شرایط مندرج در این بند باشد ولی سابقه پرداخت حق بیمه بین 1 تا 20 سال را داشته باشد. (تبصره 3 اصلاح بند 3 ماده 80 قانون و قانون تعیین تکلیف بیمه ای اشخاصی که 10 سال یا کمتر حق بیمه پرداخت کرده اند).

4- در مواردی که بیمه شده بر اثر حادثه ناشی از کار یا بیماری شغلی فوت کند. (بند 4 ماده 80 قانون)

چه کسانی می توانند مستمری فوت دریافت کنند؟
بازماندگان واجد شرایط متوفی که مستحق دریافت مستمری خواهند بود عبارتند از:

– افراد تحت تکفل متوفی بیمه شده دائم

– همسر بیمه شده زن متوفی: مشروط بر اینکه تحت تکفل زن باشد و ثانیاً سن وی از 60 سال بیشتر باشد و یا طبق نتیجه کمیسیون پزشکی موضوع ماده. 91 قانون تامین اجتماعی از کار افتاده و در هر صورت از سازمان مستمری دریافت نمی کند.

– فرزند ذکور متوفی: طبق مفاد بند 2 ماده 81 قانون در صورتی که سن وی کمتر از 18 سال تمام باشد یا منحصراً به تحصیل و یا به دلیل بیماری یا از کارافتادگی به موجب گواهی کمیسیون پزشکی باشد. طبق ماده 91 قانون تامین اجتماعی توانمندی کار شناخته نمی شود، حق دریافت مستمری ارث دارد، اما بر اساس مفاد بند 3 ماده 48 قانون حمایت از خانواده مورخ 2/7 /1392 (تاریخ لازم الاجرا شدن قانون کمک خانواده) حداکثر سن فرزند ذکور به 20 سال (حداکثر 19 سال) تغییر می یابد و در صورت انتصاب برای تحصیل در مقاطع تحصیلی دانشگاهی تعیین شده یا در صورت منصوب شدن فرد معلول به عنوان نیازمند شناخته می شود.

– فرزند مؤنث مرده: در صورت نداشتن شغل یا شوهر.

– فرزند خوانده: در اعمال قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بدون سرپرست مصوب 1371 شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی هیات وزیران مصوب 1393، فرزند خوانده فرزند واقعی محسوب شده و از همه برخوردار خواهد بود. حقوق و مزایای قانونی

– پدر و مادر متوفی: اولاً اگر او به او وابسته بود، ثانیاً اگر سن پدر بیش از 60 سال و سن مادر – بیش از 55 سال باشد یا اگر از کار افتاده باشند، توسط کمیسیون پزشکی طبق ماده 12 تعیین می شود. 91 قانون تامین اجتماعی و در هر صورت از سازمان مستمری دریافت نکنند. لازم به ذکر است در صورت فوت مادر و پدری که در سازمان بیمه شده اند فرزندان آنها با رعایت سایر شرایط می توانند از هر دو مستمری با هم استفاده کنند.

نحوه محاسبه مستمری ارث

میزان مستمری ارث 100 درصد حقوق یا متوسط ​​حقوق بیمه شده ضرب در سنوات پرداخت حق بیمه می باشد مشروط بر اینکه این مبلغ کمتر از 50 درصد متوسط ​​حقوق یا حقوق ماهانه وی نباشد. بیش از 100٪ از او. منظور از متوسط ​​دستمزد، مجموع دستمزد یا حقوق قابل بیمه ای است که بر اساس آن حق بیمه دریافت شده است، در 720 روز قبل از فوت، تقسیم بر روزهای کاری ضربدر 30.

حمایت قانونی سازمان تامین اجتماعی از بازماندگان به مستمری ماهانه محدود نمی شود. برخورداری از خدمات بهداشتی و درمانی، دریافت بن (کالابرگ)، کمک هزینه مسکن، کمک هزینه همسر تحت تکفل، کمک هزینه کودک و کمک از دیگر خدماتی است که به بازماندگان بیمه شدگان و مستمری بگیران متوفی ارائه می شود.

حداقل مستمری بازماندگان آن دسته از بیمه شدگانی که فاقد شرایط مندرج در بند 3 ماده 80 قانون بوده و دارای سابقه پرداخت حق بیمه بین 1 تا 20 سال می باشند، طبق فرمول زیر محاسبه می شود.

حداقل مستمری پرداختی = حداقل دستمزد در سال فوت * سنوات حق بیمه پرداختی تقسیم بر 30

نحوه توزیع مستمری ارث
سهم زوج متوفی معادل 50 درصد از کل مستمری است و در صورتی که بیمه شده چند همسر دائم داشته باشد مستمری به طور مساوی بین آنها تقسیم می شود.

سهم هر فرزند متوفی معادل 25 درصد مستمری استحقاقی است و چنانچه فرزندان هر دو والدین خود را از دست داده باشند سهم آنها دو برابر این مبلغ خواهد بود.

سهم هر یک از والدین متوفی معادل 20 درصد مستمری استحقاقی خواهد بود.

مدارک لازم جهت برقراری مستمری ارث

– گواهی فوت بیمه شده یا مستمری بگیر از سازمان ثبت احوال.

– اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی متوفیان و بازماندگان واجد شرایط

– اصل و کپی سند ازدواج زوجه متوفی

– گواهی تحصیل برای فرزندان پسر بالای 18 سال

– صورتجلسه کمیسیون پزشکی در خصوص ازکارافتادگی فرزندان یا والدین یا همسر (در صورت لزوم)

دیدگاهتان را بنویسید