مشکل بزرگ علی فتح الله زاده در استقلال

مشکل بزرگ علی فتح الله زاده در استقلال

علی فتح الله زاده چندی پیش در گفت و گوی تلویزیونی اعلام کرد قبل از ورود به باشگاه استقلال اطلاعات صحیحی در مورد برداشت از سپرده این باشگاه در بورس و همچنین ذخیره مالی این گروه در حساب باشگاه به او داده نشده است.

مدیرعامل جدید باشگاه استقلال که اواخر مهرماه امسال جانشین مصطفی آجورلو شد، اعلام کرد که به او گفته اند 300 میلیارد تومان موجودی در حساب باشگاه وجود دارد اما هرگز چنین پولی در حساب باشگاه وجود نداشته است! علاوه بر این، باشگاه نسبت به گذشته بدهی بیشتری دارد.

با بررسی شرایط موجود و گفتگو با افراد دور و نزدیک باشگاه استقلال، مواردی مشخص می شود که در این گزارش بیشتر به آن پرداخته شده است:

تعهدات مالی بازیکنان استقلال
با توجه به قرارداد بازیکنان باشگاه استقلال که برخی از آنها از فصل گذشته با این باشگاه قرارداد داشتند و برخی دیگر با شروع فصل جدید (که اغلب با افزایش بیش از 40 درصدی همراه بود) قرارداد خود را تمدید کردند، باشگاه استقلال تصریح کرد: تا اینکه در پایان آبان ماه مبلغ 200 میلیارد تومان تعهد مالی خود را به بازیکنان این تیم پرداخت کرده است اما هنوز اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

مشکل صرافی و حساب مسدود شده استقلال
ظاهراً فتح الله زاده با این تصور که بتواند از حساب سپرده استقلال در بورس برداشت کند، امیدوار بود بخشی از مشکلات را از این طریق حل کند، اما وقتی متوجه شد این امکان برایش وجود ندارد، یکی از راه های دیگرش بسته شد. و در حال حاضر شرایط برای این موضوع نیز مهیا نیست. جالب اینکه از 300 میلیارد تومان سپرده قبلی استقلال در بورس 160 میلیارد تومان برداشت شد که مسئولان بورس مدعی بودند بدون اطلاع آنها از حساب برداشت شده است! در حالی که این حساب مسدود شده است تا شخص دیگری نتواند از آن پول برداشت کند.

وام بانکی با سود بالا!
ظاهرا یکی از دیگر بدهی های انباشته استقلال، وام 150 میلیارد تومانی از بانک خصوصی بوده تا در مدت کوتاهی به حساب بانکی بازپرداخت شود. برای این 150 میلیارد تومان باید ماهانه 6 میلیارد تومان به دلیل تاخیر به بانک پرداخت می شد که با توجه به گذشت چندین ماه از برداشت این مبلغ و عدم بازگشت اصل، این مبلغ به میزان قابل توجهی درآمده است. افزایش یافته و یکی دیگر از مشکلات فعلی باشگاه استقلال است.

سپرده جایگزینی تضمین وام باشگاه استقلال!
یکی دیگر از مشکلات این روزهای باشگاه استقلال که باعث ناراحتی فتح الله زاده، مدیریت باشگاه و البته هواداران استقلال شده این است که ظاهرا تضمین وام 150 میلیارد تومانی از بانک خصوصی همان پولی است که به آن فروخته شده است. بازار سهام استقلال با فروش سهام به هواداران واریز شد! به همین دلیل با توجه به مدارک ارائه شده از سوی باشگاه استقلال، بانک مربوطه این مبلغ را به عنوان ضمانت مسدود کرده است و باشگاه استقلال به هیچ عنوان نمی تواند ارز مبادله ای خود را از این حساب برداشت کند. حتی اگر سازمان بورس اجازه خروج استقلال را بدهد، باشگاه نمی تواند این مبلغ را دریافت کند.

عدم تمایل حامیان اینترنتی
یکی از اسپانسرهای خوب باشگاه استقلال در فصول اخیر به خصوص فصل گذشته (که این تیم به مقام قهرمانی رسید) شرکت های اینترنتی وب و همراه اول بودند که با باشگاه استقلال همکاری کردند و در عین حال سود خوبی هم برای آن پرداخت کردند. حمایت مالی از باشگاه استقلال را انجام دادند و به الزامات تبلیغاتی خود برای همراهی با تیم قهرمانی استقلال دست یافتند. اما با توجه به شرایط فعلی قطع و وصل اینترنت، این دو اسپانسر نمی خواهند به استقلال کمک کنند و شرایط همراهی با استقلال و پرداخت مبالغ سنگین چند صد میلیاردی را نمی پذیرند.

بدهی منفی 700 میلیاردی استقلال!
مجموع اعداد مربوط به مبلغ بدهی باشگاه استقلال به بانک، مبلغ برداشت از بورس، تعهدات مالی بازیکنان، سود وام بانکی و نبود اسپانسر برای کمک به این مجموعه باقی مانده است. باشگاه استقلال با رقم منفی 700 میلیارد تومان بدهی. . رقم هنگفتی است که در شرایط فعلی و مشکلات مالی دولت، وزارت ورزش توان کمک به فتح الله زاده را ندارد و از سوی دیگر اسپانسرهای خصوصی و دوستان و نزدیکان مدیریت باشگاه نیز تمایلی به همراهی ندارند. این گروه برای حل این معضل شدید در شرایط فعلی اقتصادی کشور.

هیچ هزینه ای ندارد. در روزهای اخیر جمعی از مدیران سابق باشگاه استقلال با استناد به مشکلات موجود، اقدام علی فتح الله زاده برای قبول مدیریت باشگاه استقلال پس از مصطفی آجورلو و اتفاقات این سال ها را اشتباه دانسته و پیشنهاد کردند که از این سمت استعفا دهد. موقعیت، اگرچه باشگاه استقلال گزارش داده است که مدیرعامل باشگاه همچنان امیدوار است بتواند حداقل بخشی از این بدهی ها را از طریق ارتباطات خود پرداخت کند.

دیدگاهتان را بنویسید