مشکل ممنوعیت واردات آیفون چیست؟

مشکل ممنوعیت واردات آیفون چیست؟

روز جدید : از دیروز شرکت های واردکننده گوشی موبایل هنگام ثبت سفارش آیفون با این پیام مواجه شدند که امکان ثبت سفارش تا 31 اردیبهشت ماه وجود ندارد. آیا این به معنای ممنوعیت واردات آیفون و احتمالا گوشی های لوکس است؟

ممنوعیت واردات آیفون از مدت ها قبل مورد بحث فعالان بازار موبایل بوده است. از دیروز به واردکنندگان هشدار داده شد که تا 30 اردیبهشت ماه 1401 امکان ثبت سفارش به اپل وجود ندارد، اتفاقی که باعث شد موضوع ممنوعیت واردات گوشی های لوکس رنگ و بوی جدی پیدا کند.

وارد کردن به آیفون

اگرچه محدودیت واردات تا پایان ماه جاری در سامانه ثبت سفارش اعلام شده است، اما برخی می گویند این مهلت قابل تمدید است. از سوی دیگر برخی به مصوبه مجلس برای ممنوعیت واردات کالاهای لوکس تا پایان شهریورماه امسال اشاره می کنند. بنابراین، هشدار ممکن است آغاز ممنوعیت واردات آیفون باشد.

البته در این میان می توان به خلوص میوه خشک با موبایل اشاره کرد. به نظر می رسد صادرکنندگان خشکبار نمی توانند ارز مورد نیاز واردکنندگان سیار را در این اواخر تامین کنند. در نتیجه احتمالاً دولت قصد دارد امکان ترخیص تلفن همراه با سایر کالاهای صادراتی را فراهم کند.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل با تایید این خبر به تجارت نیوز گفت: از روز گذشته شرکت های واردکننده به ما اعلام کردند که نمی توانند ثبت سفارش و ویرایش اطلاعات گذشته مربوط به آیفون را در کل سامانه انجام دهند.

محمدرضا علیان دلیل این محدودیت را این بود که حدود شش ماه پیش بحث تهاتر سیار با خشکبار صادراتی مطرح شد. در نهایت، این سیاست از اوایل ماه مه برقرار است.

وی افزود: سه شنبه و چهارشنبه در تالار دوم عرضه ارز قابل توجهی بود اما از روز پنجشنبه محدودیت هایی در این حوزه وجود داشت. به عنوان مثال، صادرکنندگان میوه خشک گاهی ارزهای خود را حتی بالاتر از قیمت بازار می دانند. بنابراین می توان دو سناریو برای ممنوعیت ثبت سفارش آیفون در نظر گرفت که دیروز اتفاق افتاد.

وی سناریوی اول را خوش بینانه توصیف کرد و گفت: با توجه به اینکه صادرکنندگان میوه نتوانسته اند ارز مورد نیاز برای واردات گوشی های بالای 600 دلار را تامین کنند، احتمالا این یک محدودیت موقتی است. به نظر می رسد از ابتدای خردادماه علاوه بر آجیل، وزارت صمت برای رفع این محدودیت کالاهای دیگری را نیز برای نظافت سیار در نظر بگیرد.

به گزارش آلیان، از آنجایی که این محدودیت فقط برای واردات آیفون است، سناریوی بدبینانه ای به ذهن متبادر می شود. این سناریو بیشتر به فشار مجلس برای ممنوعیت واردات کالاهای لوکس مربوط می شود. بنابراین ممنوعیت اخیر ثبت سفارش ممکن است از نظر واکنش بازار یک آزمون و خطا باشد.

او البته احتمال سناریوی دوم را بسیار کم دانست و بر سناریوی اول تاکید بیشتری داشت. زیرا ممنوعیت دائمی واردات آیفون تاثیر مستقیمی بر قیمت ها، افزایش قاچاق و انحصار بازار دارد.

اخیراً رضا دیهیمی، نایب رئیس انجمن واردکنندگان موبایل در گفت و گو با تجارت نیوز گفت: ممنوعیت واردات آیفون به طور مستقیم بر اشتغال 20 هزار نفر تأثیر می گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید