«مشک نام لیلی» روی آنتن شبکه مستند می رود/ مستند زندگی هنری غلامحسین امیرخانی.


ساعت: 10:39
تاریخ انتشار: 25.04.1401
کد خبر: 1883452

مستند «مشق نام لیلی» بزرگداشت غلامحسین امیرخانی چهره ماندگار خوشنویسی و رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران به کارگردانی «مریم طالبی انارکی» یکشنبه 5 تیرماه ساعت 21 پخش می شود. :00 در شبکه مستند سیما.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مستند «مشق نام لیلی» دهمین فیلم از مجموعه «چنان سارو» است که به سفارش شبکه مستند سیما و تهیه کنندگی «مصطفی رزاق کریمی» این شبکه تلویزیونی ساخته شده است.

طالبی انارکی با اشاره به اهمیت شناخت بزرگان هنر و فرهنگ گفت: وقتی صحبت از مشاهیر و صاحبان سبک در تاریخ هنر می شود، معمولاً باید آنها را از طریق کتاب های تاریخی بشناسیم. به ندرت پیش می آید که این فرصت را پیدا کنیم که آنها را از نزدیک ملاقات کنیم. غلامحسین امیرخانی یکی از نادر مردانی است که خوشبختانه در روزگار ما نفس می کشد که حضورش را باید به دقت درک کرد.

وی با اشاره به شخصیت این استاد برجسته خوشنویسی ایرانی افزود: منش، رفتار و عمق تفکر استاد امیرخانی منحصر به فرد است و البته رویکرد اخلاقی و هنری خاصی دارد که در فیلم مستند مشق نام لیلی در قالب محک زده شده است. از گفتگو با خود استاد.دانشجویان و نزدیکان آنها باید به این موضوع توجه کنند.

کارگردان مستند مشق نام لیلی در ادامه گفت: در این فیلم حالات، افکار و رفتار استاد امیرخانی توسط چهره‌هایی چون حسن بلهری، رئیس گروه مطالعات پیشرفته هنر دانشگاه تهران و رئیس دانشگاه روایت می‌شود. انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، یدالله کابلی، عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، میتبی سبزه استاد برجسته خوشنویسی و از شاگردان استاد امیرخانی، کیوان ساکت، نوازنده و نوازنده مشهور تار و سه تار، علی شیرازی، عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، امیر احمد فلسفی و میتبی ملک زاده، استادان خوشنویسی و خوشنویسی، سوگل مشایخی، حافی نویس و مفسر مثنوی معنوی، و حسین رضوی فرد، استاد مطالعات هنر و خوشنویسی، به تصویر کشیده شده است.

طالبی انارکی در پایان تصریح کرد: استاد امیرخانی در 2 بهمن 1318 در طالقان به دنیا آمد و بعدها به عنوان خوشنویس نوین ایرانی به شهرت رسید. سبک خاص او در خط نستعلیق مورد پسند بسیاری از اساتید خوشنویسی قرار گرفت و در نتیجه او را بهترین استاد خوشنویسی نستعلیق در ایران می دانند. زیرا او دستی قوی و مهارتی مثال زدنی و شگفت انگیز در نوشتن این خط از ریز تا ضخیم دارد. استاد کامل هنر خوشنویسی ایران در سال 1378 نشان درجه یک فرهنگ و هنر را دریافت کرد و در سال 1381 به عنوان برگزیده همایش دائمی افراد معرفی شد. علاوه بر این در سال 2008 برای دومین بار نشان درجه یک فرهنگ و هنر و در سال 2016 نیز “مدال ادبیات و هنر فرانسه” را دریافت کرد.

بازپخش مستند مشک نعم لیلی دوشنبه 6 تیر ساعت 10 صبح، پنجشنبه 9 تیر ساعت 19:30 و جمعه 10 تیر ساعت 12 از شبکه مستند سیما پخش می شود.

بازیگران این مستند عبارتند از: نویسنده و کارگردان; مریم طالبی انارکی، مدیر پروژه; سعید وزیری، فیلمبردار; امیرشیرزایی، سردبیر; امین الهی نویسنده متن سخنرانی; مجتبی سبزه، مدرس گفتار به متن; کرامت یزدانی نوازنده سه تار; کیوان ساکت است. و مشاور رسانه ای؛ صدرا صدوکی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید