معاون کمیسیون آموزش در مجلس: نحوه برگزاری آزمون داوطلبان تا قبل از سال 1350 را برگردانیم / «کنکور تشریحی» را احیا کنیم.

معاون کمیسیون آموزش در مجلس: نحوه برگزاری آزمون داوطلبان تا قبل از سال 1350 را برگردانیم / «کنکور تشریحی» را احیا کنیم.

احمدحسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: نیاز به بازگشت به روش کنکور 50 سال قبل وجود دارد. در سال 2048 سوالات کنکور تستی نبود بلکه تشریحی بود. ما باید این نوع امتحانات را احیا کنیم. در این روش رهبران دانش آموز و استعدادهای برتر نیز در قالب سوالات تشریحی شناسایی می شوند.

پس از تصویب کنکور انقلاب فرهنگی توسط شورای عالی و تغییر تاثیر آموزش متوسطه بر سرنوشت تحصیلی دانش آموزان پس از کنکور، حواشی زیادی ایجاد شد؛ در حالی که در سال 1395، در سال 1395، در سال 1385، در سال 1395 به پایان رسید. زمانی سهم آزمون داوطلبان داوطلب در ارزشیابی علمی دانش آموزان 100 درصد بود اما اکنون با تغییراتی که در طول سال ها به وجود آمده این سهم به 40 درصد کاهش یافته است. بر این اساس سهم موفقیت دانش آموزان داوطلب در نتیجه امتحان نهایی 60 درصد خواهد بود که با موفقیت سه سال آخر دبیرستان محاسبه می شود.

اگرچه تحولات فوق در چهار سال اجرا می‌شود و در سال‌های 1402 و 1403 تنها عملکرد تحصیلی سال دوازدهم دانش‌آموزان در ارزیابی تحصیلی آنان از کنکور مؤثر است و این سهم در سال‌های بعد افزایش می‌یابد، اما وجود یک سؤال اساسی وجود دارد. و نگرانی قابل انکار نیست. دبیرستان انفرادی، در همین وضعیت آیا مدارس کشور ما از نظر کمی و کیفی خوب هستند؟ ? آیا همه دانش آموزان از معلمان با کیفیت یکسان بهره می برند؟ علاوه بر این، اگرچه تنوع مدارس ما بسیار زیاد است، اما کیفیت امکانات آموزشی به معنای واقعی یکسان نیست و به طور گسترده در سراسر کشور وجود دارد. تا زمانی که برابری آموزشی مطلوب شکل نگیرد، آیا این شکل ارزیابی علمی دانشجویان برای پذیرش در دانشگاه با مقوله عدالت آموزشی منافاتی ندارد؟

احمدحسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات شورای اسلامی در پاسخ به این سوال، توضیح داد: در سال 1402 آزمونی با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می شود که یک بار دیگر بر اساس آن برگزار می شود. بر اساس همان تاییدیه و تجربه امتحان قبلی در این مرحله، این به برگزارکنندگان کمک خواهد کرد.

فلاحی افزود: قبول داریم که دانش آموزان ما در مدارس مختلف تحصیل کرده اند و این درست است اما اینکه شرط معدل برای ورود به دانشگاه سهم بیشتری نسبت به آزمون سه ساعته به نام کنکور دارد بد نیست. از نظر ما شرط معدل برای ورود به دانشگاه به نفع دانش آموزانی است که در مدارس عادی تحصیل کرده اند و ممکن است معلمان خیلی خوبی نداشته باشند.

عضوکمیسیون آموزش و پرورش مجلس تاکید کرد: ارزیابی آموزش و پرورش و سازمان سنجش آموزش کشور این است که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شرط معدل پذیرش در دانشگاه تاثیر مثبتی بر رشد مدارس داشته و همچنین کسانی که در این نوع مدارس درس خوانده اند، چون دروس عمومی را بهتر یاد می گیرند، نمرات بهتری می گیرند. 85 درصد کیفیت مدارس به اهمیت یافتن شرط معدل کنکور بستگی دارد و تصویب کنکور در شورای عالی انقلاب فرهنگی باعث افزایش کیفیت مدارس می شود.

نماینده مردم همدان بیان کرد: آنچه به کمیسیون آموزش گزارش کردند بحث کنکور 15 تا 20 درصد در افزایش کیفیت مدارس تاثیر داشت. آموزش و پرورش اصرار دارد با همین روش جدید به سمت جلو حرکت کند و از سوی دیگر ارزیابی های سازمان سنجش نشان می دهد که تلاش دانش آموزان در مدرسه و اهمیت کسب معدل بالاتر گامی مثبت در رشد مدارس و کیفیت تحصیلی است. دانش آموزان .اثرات خوبی دارد.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور یادآور شد: در کمیسیون آموزش نیز برگزاری کنکور را دو بار در سال تایید می کنیم و هیئت سنجش را با دو نفر از وزارت علوم و دو نفر از آموزش و پرورش موظف کرده ایم. دپارتمان حاضر در این هیئت و دبیر آن رئیس سازمان سنجش آموزش کشور است و در مورد تاثیر معدل تصمیم گیری و نظر می دهند.

عضوکمیسیون آموزش و پرورش مجلس با اشاره به اینکه همه معلمان ما برای تدریس به مدارس بهتر نمی روند و در نتیجه مدارس عادی از معلمان با کیفیت خالی می شوند، گفت: مشکل اصلی این است که برای رسیدن به اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی و برای نتیجه خوب چه کنیم؟ برای رسیدن به این هدف باید دغدغه رهبر انقلاب را برآورده کنیم. به این ترتیب کیفیت مدارس دولتی به معنای واقعی افزایش یابد. این کیفیت باید به گونه ای افزایش یابد که خانواده ها بتوانند با خیال راحت فرزندان خود را به مدارس دولتی بفرستند به جای اینکه نگران ضعیف بودن تحصیل فرزندانشان در مدارس دولتی باشند.

فلاحی تصریح کرد: در حال حاضر دانش آموزان در حال تحصیل در مدارس دولتی; کسانی که واقعا زحمت می کشند و به موسسات کنکور دسترسی ندارند با روش کنکوری که ما داریم تا حدودی حقشان ضایع می شود و اگر حق کسانی را که واقعا برای درس خواندن تلاش می کنند و نمی روند بخواهیم. به موسساتی برای کنکور که در آن فقط تست زدن را یاد می گیرند نه علوم. ، باید مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را اجرا کنیم.

وی در پایان افزود: بازگشت کنکور قبل از 50 ضروری است; در سال 2048 سوالات کنکور تستی نبود بلکه تشریحی بود. ما باید این نوع امتحانات را احیا کنیم. در این روش رهبران دانش آموز و استعدادهای برتر نیز در قالب سوالات تشریحی شناسایی می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید