معلمان و صدای اعتراض که شنیده نمی شود

معلمان و صدای اعتراض که شنیده نمی شود

پس از یک دهه انتظار، قانون رتبه بندی معلمان باید لازم الاجرا شود. این خبر باعث شده معلمان سال ها منتظر ادامه اعتراض باشند. معلمان می گویند آنچه قانون پیش بینی می کند و آنچه باید اعمال شود بسیار متفاوت است.

طرح رتبه بندی معلمان که در اسناد بالادستی مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (ارتباطات رهبری)، نقشه جامع علمی کشور و برنامه ششم توسعه برجسته شده بود، پس از نزدیک به یک دهه تاخیر به تصویب رسید. ارقام هیچ رضایت یا خوشحالی از این ندارند.

بر اساس اسناد بالادستی، افزایش حقوق معلمان باید براساس برابری حداقل 80 درصدی حقوق معلمان دانشگاه دولتی باشد، اما به گفته کلیباف و رئیس دانشگاه بر اساس تصمیم نمایندگان مجلس. کمیسیون آموزش با هماهنگی رئیس سازمان برنامه و بودجه. رقم بودجه بسیار کمتر از آن چیزی است که باید باشد.

جزئیات برنامه مجلس برای طرح رتبه بندی معلمان
نایب رئیس مجلس روز گذشته از پیش بینی 25 هزار میلیارد تنی برای اجرای لایحه رتبه بندی معلمان خبر داد و اعلام کرد: لایحه رتبه بندی معلمان شامل 733 هزار معلم می شود. پیش از این کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرده بود که برای اجرای این طرح بین 45 تا 50 هزار میلیارد تن بودجه نیاز است اما به دلیل کسری بودجه 400 هزار میلیارد تنی ممکن است تعداد اجرای این موضوع کاهش یافته یا اجرای آن در سال جاری محدود شود. .

محمدحسن آصفری، سخنگوی مردم اراک، اوایل ماه جاری گفت: 50 هزار میلیارد تن وام برای اجرای رتبه بندی معلمان کشور در نظر گرفته شده و 25 هزار میلیارد تن در نیمه دوم امسال برای تحقق این مهم توزیع می شود. راهبردی رئیس مجلس ظرفیت دولت برای رتبه بندی معلمان را 25 هزار میلیارد تن اعلام کرد و این لایحه به صورت قانونی اجرا می شود.

چهارشنبه هفته گذشته لایحه ای که در کمیته آموزش برای بررسی و تصویب در هفته جاری بارگذاری شد، رقمی معادل 12.5 میلیارد تن برای نیمه دوم سال 1400 و رقم 25 میلیارد تن برای سال 1401 از نظر بودجه را نشان می دهد. یعنی 12 و نیم میلیارد تن اگر با حدود 800 هزار معلم در 6 ماه تقسیم شود، رقم بسیار ناچیزی خواهد بود که کفاف معیشت فرهنگیان را نمی دهد. در حالی که در لایحه بودجه بودجه های نجومی برای نهادهای بسیار خاص تعیین شده است. مثلاً بیش از پنجاه درصد افزایش بودجه وجود دارد.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی همچنین اعلام کرد بر اساس طرح رتبه بندی که از 31 شهریور 93 اجرا می شود، کمترین و حداقل حقوق معلمان 8 میلیون و 20 هزار تومان خواهد بود. به طرح رتبه بندی

بر اساس طرح رتبه بندی معلمان 30 درصد فرهنگیان یعنی . 225000 نفر به عنوان دستیار آموزشی طبقه بندی می شوند. کلیه مربیان دارای رتبه پایه، ارشد و کارشناس به عنوان مربی معلم طبقه بندی می شوند. میزان افزایش رتبه دستیار معلم 10 درصد، حداقل دستمزد کمتر از 6700 نخواهد بود.

بر اساس اصلاحیه جدید لایحه رتبه بندی معلمان، معلمان حداقل 80 درصد از رتبه مربیان پایه اول دانشگاه تهران خواهند بود. یعنی حداقل حقوق معلمان 6 میلیون و 700 هزار تن خواهد بود.

ضمناً حقوق جاری هر معلم با توجه به اینکه کدام یک از پنج عنوان جدید رتبه بندی می شود در درصدهای مناسب ضرب و مبلغ مورد نظر به حقوق فردی اضافه می شود. بر اساس رتبه بندی فرهنگیان، اگر پس از ضرب درصد مورد نظر در حقوق، میزان حقوق قبلی و افزایش در نتیجه رتبه بندی کمتر از 6 میلیون و 700 هزار تن باشد، مابه التفاوت به این مقدار اضافه می کنیم. از تعدیل حقوق و دستمزد آنها .مرد همان 6 میلیون و 700 هزار تن خواهد بود.

در حالی که تعداد فرهنگیان طبق قانون رتبه بندی حدود 750 هزار نفر خواهد بود و با محاسبات ساده می توان دریافت که میانگین افزایش حقوق برای معلمانی که در حال حاضر از حداقل 3 تا حداکثر 8 میلیون تومان حقوق دریافت می کنند حدود 2 تا 3 میلیون تن است. پاسخگوی «سطح حداقل 80 درصد حقوق معلمان دانشگاه» که در اسناد فوق تاکید شده است را ندارد!

یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در حوزه آموزش و پرورش کشور، موضوع رتبه بندی معلمان است؛ طرحی که موافقان و منتقدان جدی خود را دارد.

هدف از تصویب قانون رتبه‌بندی معلمان کاهش شکاف بین حقوق معلمان و سایر کارمندان دولت است، از سوی دیگر ارتقای توانایی‌های معلمان در مدارس نیز از اهداف اصلی این سند است. با این حال، اجرای سیستم رتبه بندی معلمان برای کارکنان آموزش و پرورش آسان نبود. به گفته وزارت آموزش و پرورش، رتبه بندی فرآیندی است که منجر به ارتقای کیفیت آموزش می شود و هدف مستقیم آن افزایش حقوق نیست، بلکه افزایش حقوق است. تحصیلات و حرفه‌گرایی مجموعه‌ای از شایستگی‌ها، توانایی‌ها و مهارت‌هایی است که معلم در حین کار به دست می‌آورد و ارتقا می‌دهد و کاملاً به کار معلم مربوط می‌شود.

پس از ارزیابی معلمان در نظام احراز صلاحیت، گواهینامه صادر می شود و البته هر چند سال یکبار به روز می شود و در گروه های آموزشی برای آنها شرکت می کند. برای سنجش صلاحیت معلمان، کمیسیون های مرکزی حسابرسی، شوراهای حسابرسی نواحی و کارگروه های شهرستان و ناحیه قرار است ترکیب اعضای خود را در قالب آیین نامه ای از سوی وزارت آموزش و پرورش اعلام کنند. اولیه سازی شده و پس از تایید در سطح استان برای بررسی در سطح کشور ارسال می شود.

اعتراض معلمان سراسر ایران از صبح دیروز در مدارس و ادارات آموزش و پرورش استان ها، این بار در اعتراض به اجرای ناقص طرح رتبه بندی و همسان سازی معلمان؛ آنها کلاس های درس مستقیم و آنلاین را بستند و خواستار بودجه و طرح رتبه بندی بر اساس قانون شدند.

اعتراض سراسری معلمان در بیش از 40 شهر ایران برگزار شد و همچنان ادامه دارد. استان های تهران، کرمان، همدان، خوزستان، فارس، کردستان، کوگیلویه و بویراحمد، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، البرز، قزوین، آذربایجان غربی، اصفهان و گیلان ادامه دارد.

شورای هماهنگی تشکل های فرهنگی ایران با اعلام اینکه بودجه اختصاص یافته برای لایحه رتبه بندی معلمان کافی نیست و دولت و مجلس قصد «جمع آوری» آن را دارند، خواستار برگزاری این تجمع شد.

دولت و مجلس تاکنون پاسخ قابل توجهی به مطالبات قانونی معلمان نداده اند و همین امر منجر به تداوم اعتراض معلمان برای رساندن صدای خود شده است. اگرچه اعتراض معلمان یک اعتراض صنفی در پاسخ به سیاست غلط آموزش و پرورش ایران است که پیامدهای آن شامل همه اقشار جامعه می شود، اما تاکنون واکنش به این اعتراض اجباری بوده است; اگر بازرس کانون صنفی معلمان رسول بدگی تاکنون بازداشت شده است. محمد حبیبی و عزیز قاسم زاده، غلامرضا گلمی، مهدی فاتی و …. قبلا دستگیر شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید