مقامات ایران و ازبکستان بر گسترش همکاری های اقتصادی تاکید دارند

ساعت: 11:14
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۲
کد خبر: 1794344

معاون نخست وزیر ازبکستان و معاون اقتصادی رئیس جمهوری ایران در یک ویدئو کنفرانس بر گسترش همکاری های اقتصادی تاکید کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ معاون نخست وزیر، سردار عمرزکاف وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و محسن رضایی معاون نخست وزیر ایران در یک ویدئو کنفرانس بر اهمیت گسترش همکاری های اقتصادی بین دو کشور تاکید کردند.

در این دیدار ویدئویی، دو طرف در مورد چگونگی و چشم‌انداز گسترش همکاری‌های اقتصادی دوجانبه گفتگو کردند.

دو طرف تاکید کردند که تماس های متقابل روسای جمهور دو کشور در نشست اخیر سازمان همکاری شانگهای و پانزدهمین اجلاس سازمان همکاری های اسلامی جهشی جدید برای تشدید روابط ایران و ازبکستان ایجاد کرده است. بیان.

دو کشور در زمینه همکاری های سرمایه گذاری بر فرصت های گسترده برای پروژه های جدید در زمینه تولید مصالح ساختمانی، کشاورزی، شیلات، داروسازی، مهندسی برق، شیمی و صنایع سبک تاکید کردند.

همچنین توافق نامه ای برای ایجاد و جستجوی شرکا برای اجرای پروژه های اولویت دار وجود دارد.

دو کشور با توجه ویژه به تجارت، از روند مثبت مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان ابراز خرسندی کردند و مبادلات تجاری دو کشور در 11 ماهه پایانی سال جاری 74.4 درصد افزایش یافت.

آنها همچنین بر لزوم تقویت همکاری های متقابل برای تقویت روابط تجاری بین دو کشور توافق کردند.

در این راستا، دو طرف توافق کردند که تلاش‌های مشترک برای پیش‌نویس توافقنامه تسهیل تجارت بین ایران و ازبکستان را افزایش دهند.

چشم انداز گسترش همکاری های متقابل در زمینه حمل و نقل و لجستیک نیز مورد توجه قرار گرفت.

دو طرف درباره سازماندهی مجموعه ای از رویدادهای دوجانبه از جمله چهاردهمین نشست کمیسیون بین دولتی همکاری های اقتصادی، تجاری، علمی و فنی و همچنین نشست تجاری با نمایندگان محافل تجاری دو کشور در آینده نزدیک گفتگو کردند. . .

در پایان این ویدئو کنفرانس، دو طرف برای تهیه و تصویب نقشه راه گسترش همکاری‌های دوجانبه ایران و ازبکستان در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، صنعت، تجارت و حمل‌ونقل موافقت کردند.

در حال حاضر 272 شرکت با سرمایه سرمایه گذاران ایرانی در ازبکستان فعالیت می کنند و حجم مبادلات تجاری دو کشور در 8 ماه پایانی سال 2020 به 158 میلیون دلار رسیده است.

جمهوری اسلامی ایران در 25 دسامبر 1991 استقلال ازبکستان را به رسمیت شناخت و در 10 می 1992 روابط سیاسی بین دو کشور برقرار شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید