اقتصاد کشور بیمار و جراحی اقتصادی است. به ناچار / همه کارشناسان اقتصادی بر اصل اعمال حذف ارز ترجیحی تاکید دارند


زمان: 08:41
تاریخ انتشار: 91/02/24
کد خبر: 1837965

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با خبرنگار دانا؛

عضوکمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور بیمار و جراحی اقتصادی است. ناگزیر ادامه داد: حذف ارز ترجیحی با هدف رساندن منابع کشور به جامعه و جلوگیری از سوء استفاده افراد مستمری است.


حسینعلی حاجیدیلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار راه دانا؛ وی در خصوص لزوم حذف ارز ترجیحی گفت: مهمترین نیاز حذف ارز ترجیحی این است که مردم از درآمدها و منابع کشور بهره ببرند.

وی ادامه داد: ارز ترجیحی سال گذشته به صورت سنتی توزیع شد. 11 هزار میلیارد و حکایت دیگر 13 یک تریلیون دلار بود که پس از تحقیقات به این نتیجه رسید که توزیع این ارز به هدف مورد نظر خود نرسیده و ارز ارزان توزیع شده در نهایت صرف هزینه هایی می شود که تأثیر بسیار کمی بر توده مردم داشته و گاه ناکارآمد می باشد.

وی افزود: اولین شرط حذف ارز ترجیحی، حل و تبیین صحیح موضوع است و قدم بعدی نیازمند اعتمادسازی و شیوه صحیح اجرای این موضوع است.


عضو کمیته برنامه و بودجه با اشاره به رانت و مابه التفاوت طبقاتی ایجاد شده توسط ارز ترجیحی تصریح کرد: در سه سال گذشته سازمان برنامه و بودجه کشور گزارشی از توزیع ارز ارائه کرده است. 800 یک میلیارد میلیارد تومان یارانه پنهان سال آینده را هم اعلام کرد 500 یک میلیارد میلیارد تن به این رقم اضافه شد و سازمان برنامه و بودجه نیز در همین گزارش اعلام کرد کسانی که بیشترین بهره مندی از یارانه های پنهان را دارند. 28 آنها به همان اندازه از کسانی سود می برند که کمترین یارانه پنهان را مصرف می کنند، که معضل فاصله طبقاتی را حل می کند.


دلیگانی گفت: به عنوان مثال خانواده هایی که خودرو و موتورسیکلت ندارند در مقایسه با خانواده هایی که یک یا چند خودرو دارند نمی توانند از میلیون ها تن یارانه بنزین استفاده کنند.


دلیگانی درباره توصیه مجلس شورای اسلامی به دولت و انتظارات آن برای حذف ارز ترجیحی گفت: اقتصاد کشور بیمار است و نیاز به عمل جراحی دارد؛ در حالی که در این راستا باید به این موضوع توجه شود. مجلس به دولت توصیه می کند از افراد متخصص و توانمند برای فعالیت و اصلاح اقتصاد کشور استفاده کند.


عضوکمیسیون برنامه و بودجه در پایان در پاسخ به این سوال که چرا عده ای مخالف ارز ترجیحی هستند و نسبت به آن موضع گیری می کنند، گفت: همه کارشناسان و کارشناسان اقتصادی کشور با هر جریان سیاسی موافق هستند. اقدام انتقادی باید به گونه ای بیان شود که متولیان اجرا به نقد و دیدگاه موجود توجه کافی داشته باشند.

انتهای پیام/



دیدگاهتان را بنویسید