بیم و امید از حذف ارز ترجیحی / جراحی سرپایی اقتصاد آثار مثبت بلندمدتی در کشور دارد.


ساعت: 14:36
تاریخ انتشار: 1401/02/20
کد خبر: 1837764

این موضوع در گفتگو با رئیس اتاق بازرگانی کردستان مطرح شد؛

بحث حذف ارز 4200 تومانی سال هاست که مطرح شده و موافقان و مخالفان زیادی دارد که تحلیل ها و تفاسیر زیادی از سوی کارشناسان به ویژه کارشناسان مشکلات اقتصادی کشور در این زمینه مطرح شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، در حالی که هنوز لغو ارز 4200 تومانی از سوی مسئولان و مسئولان به صورت علنی اعلام نشده است، اما فعالان کشاورزی به ویژه در حوزه دام و طیور می گویند ارز کشور عملا حذف شده و شایعات از همان ابتدا حکایت از آن دارد. این اقدام قرار بود بعد از پایان ماه مبارک رمضان اجرایی شود.

با این حال شاهد هستیم که قبل از اعلام رسمی این خبر، برخی از کالاها از دو هفته پیش با افزایش قیمت در بازار توزیع می شوند و حتی گاهی در مورد برخی کالاها بازار با کمبود مواجه است، البته تا حدودی به دلیل تعاملات، قطعا بسیار زیاد است. این به دلیل آن است که به تولیدکنندگان هشدار داده شده است که قیمت ها را در راستای اخبار و شایعات افزایش دهند.

بحث حذف ارز 4200 تومانی سال هاست که مطرح شده و موافقان و مخالفان زیادی دارد که تحلیل ها و تفاسیر زیادی از سوی کارشناسان به ویژه کارشناسان مشکلات اقتصادی کشور در این زمینه مطرح شده است.


حذف ارز ترجیحی باعث از بین رفتن فساد و رانت به کاربران محدود می شود

سید کمال حسینی، فعال اقتصادی و رئیس اتاق بازرگانی کردستان در گفت و گو با خبرنگار کُردتودی گفت: موضوع یارانه ها از اوایل فئودالیسم و ​​عصر صنعت و سرمایه در محافل اقتصادی و اجتماعی جهان مطرح بوده است. پس از آن برای عدالت استفاده کنید.

وی گفت: کار به جایی رسیده است که همه پیوندهای دانشگاهی و پژوهشی را در بر می گیرد و موافقان و مخالفان زیادی دارد که همه اختلافات جاری بر اساس وضعیت اقتصادی و اجتماعی روز جامعه تحلیل می شود و تاکنون به طور کامل مورد بررسی علمی قرار نگرفته است. “Е.

وی افزود: جوامعی که با شاخص‌های توسعه اقتصادی روبرو هستند و با طبقات و درآمدهای بالا روبه‌رو هستند، بیشتر درگیر یارانه‌ها هستند، زیرا بخش بزرگی از جمعیت این کشورها مجبور به دریافت یارانه هستند، ایران نیز جزو این کشورهاست. جنگ اقتصادی افزایش می یابد، تعداد افراد نیازمند و نیاز مردم نیز افزایش می یابد.

حسینی بیان کرد: از این رو این امر فشار زیادی بر بودجه کشور وارد می کند تا جایی که دولت مجبور می شود برای تامین منابع بخش زیادی از طرح های عمرانی و سرمایه گذاری را تعطیل کند که این امر نیز کاهش شاخص های توسعه و نرخ بیکاری را به دنبال دارد. این باعث افزایش فقر می شود.

توزیع مردمی و غیرکارشناسی یارانه ها در ایران، پدیده های خطرناک و سمی را در اقتصاد کشور ایجاد کرده است که از آن جمله می توان به تغییر گرایش از تنبلی به سمت عادات شغلی و درآمدزا اشاره کرد که منجر به خالی شدن مزارع، باغات و دام ها شد. هدف کسب مقبولیت سیاسی و پیروزی در انتخابات زمان زیادی می برد و نمی توان پیامدهای زیادی را مشخص کرد، اما نتیجه کلی آن از بین رفتن بسیاری از منابع توسعه و فرار بسیاری از نیروی کار از مشاغل مولد است که در حال حاضر تولید می شود و توسط خدمات کشوری به چالش کشیده شود تا نیرویی برای برخی کارها نباشد و روند کار را طولانی کند.

وی ادامه داد: اما به هر حال این مسیری است که بیش از 40 سال است که کشور در حال پیمودن آن بوده و رفع آن غیرممکن است و باید برای بهبود شرایط اقدام کنیم تا هم منابع از بین نرود و هم کسانی که در نیاز از بین نمی رود. با مشکلات روبرو شوید.”

رئیس اتاق بازرگانی کردستان گفت: بسیاری از دولت ها تصمیم به ساماندهی یارانه ها گرفته اند اما به دلایل مختلف جرأت انجام این کار را نداشته اند. دولت و اتحادیه ها باید به او کمک کنند.

وی یادآور شد: طبیعتا حذف ارز ترجیحی موجب رفع فساد و رانت به مصرف کنندگان محدود می شود. اما از سوی دیگر این امر باعث تورم ناگهانی و فشار مضاعف بر دهک های پایین جامعه می شود، بنابراین اگر صرفه جویی در این مبادله به نحو عادلانه ای به نفع فقرا و عموم مردم تمام شود، توجیه پذیر خواهد بود، اما باید مراقب نوع توزیع باشید، ثروت و درآمد نباید به سمت نظام کمونیستی که به قول خودشان برابری است، سوق داده شود، زیرا تاریخ نشان می دهد که این نظام با شکست مواجه است. متأسفانه تاکنون نوع حکومت و سیاست ها تک بعدی نوشته شده تا به نفع ضعیفان جامعه نباشد و متأسفانه ضعیف ها ضعیف تر و ثروتمندان ثروتمندتر شده اند.

وی افزود: معتقدم باید طرح جامعی تبیین شود که در نهایت باعث افزایش درآمد سرانه در جامعه شود و عموم مردم قدرت خرید مناسبی داشته باشند. برای عموم مردم امرار معاش داشته باشد.

حسینی افزود: در مورد یارانه ها در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، دولت به فقرا که منبع درآمدی ندارند و بیکار هستند یارانه می دهد و به آنها کمک می کند، اما ما مشکلات بیشتری داریم و در حالی که افراد بی درآمد داریم و اکثریت جامعه را که آنها هستند. شغل و درآمد دارند. درآمد آنها با هزینه همخوانی ندارد و هر دولت یا هر مجری در آینده باید این برنامه را اجرا کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید