آیا افزایش یارانه ها تورم ناشی از حذف ارز ترجیحی را جبران می کند؟ / تاکید نمایندگان به جراحی اقتصادی با کمترین قیمت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; در سال 1397 که سیاست تثبیت نرخ ارز اتخاذ شد، حدود چهار ماه بعد دولت وقت تحت فشار مجلس شورای اسلامی، سیاست بازار ثانویه ارز را در پیش گرفت. در فروردین 1395 دولت دوازدهم اعلام کرد که تمامی نیازهای وارداتی کشور با ارز 4200 تنی تامین می شود و صادرکنندگان باید ارز صادراتی خود را با همان نرخ ارز در اختیار دولت و سیستم بانک مرکزی قرار دهند.

در پی تصمیم دولت مبنی بر تثبیت نرخ ارز 4200 تنی در فروردین 97، موج قابل توجهی از درآمد دولت شکل گرفت; با توجه به اینکه قیمت در بازار آزاد حدود پنج تا شش هزار تن بود و با اتخاذ این سیاست نرخ ارز به 18 هزار تن افزایش یافت. بنابراین طبیعی بود که بسیاری از مردم به هر بهانه ای وسوسه شوند که کالا را وارد کنند و به قیمت ارز آزاد بفروشند.

بر این اساس، با گذشت حدود 10 ماه از تصمیم دولت، مرکز پژوهش های مجلس با تاکید بر اینکه سیاست تخصیص 4200 تنی کالاهای اساسی منجر به ثبات قیمت آنها در بازار نمی شود، خواستار حذف ارز ترجیحی شد، اما برای برخی از کالاهای اساسی. به همین دلیل حل نشده است، اما این روزها دوباره به محافل اقتصادی بازگشته است.

68e9ba5f 8a5f 406d bb3a 73b28292b5bc خبر خاکستری

از جمله دلایلی که حامیان لغو سیاست ارز ترجیحی عنوان می کنند، مشکلات رانت برخی افراد است. این گروه تاکید می کند با وجود اینکه چند سالی است که دولت ارز واردکنندگان را تامین می کند، اما کالاها هستند. با نرخ ارز رایگان به دست کاربر نهایی می رسد. .

مخالفان ارز 4200 اما معتقدند حتی با حذف این ارز دیگر شوکی به اقتصاد وارد نمی شود اما همین تجربه حذف ارز 4200 تومانی از برنج و شکر در سال گذشته این موضوع را تایید نمی کند. ادعای محصولات به موقع خلاصه اینکه قیمت ها سه تا چهار برابر شده است، هرچند مردم هرگز ارز ملی را امتحان نکرده اند و ظهور رانت و فساد در توزیع این ارز به طور کلی مشهود است، اما در هر صورت این تصمیم نهایی در اقتصاد ایران باید طوری مدیریت شود که زندگی مردم دچار تلاطم نشود.

عملیات حذف ارز 4200 تومانی باید کمترین هزینه و خسارت را به همراه داشته باشد

علیرضا نظری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت و گو با خبرنگار دیار آفتاب پرس، درباره مصوبه دولت و مجلس برای لغو ارز ترجیحی 4200 تنی گفت: در سال های گذشته ارز 4200 تنی شامل 25 محصول بود. محصولات حذف شده و تنها شش محصول گندم، دارو، روغن، جو، کنجاله سویا و ذرت باقی مانده است.

نظری افزود: صحبت ها این بود که دولت ارز ترجیحی 4 محصول را از 6 محصول باقیمانده حذف کند و ارز دولتی گندم و دارو را حفظ کند و طرح اولیه هم همین بود، اما اخیراً متوجه شدیم که اساساً دولت معرفی کرده است. همه ارز در لایحه بودجه وجود دارد و حتی اولویت گندم و دارو را حذف کرد.

سخنگوی خمینی گفت: تفاوت نرخ واقعی ارز در بازار با ارز 4200 تومانی آنقدر زیاد است که وسوسه انگیز است. هیچ راهی برای تغییر ارائه حمایت های دولتی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه حذف ارز 4200 تومانی یک باور جمعی است، گفت: حذف ارز ترجیحی رونق قوی در بحث نهاده ها و گندم خواهد داشت و شوک جدی به بازار وارد می کند.

d4ebd8f7 f880 4fc8 a8b5 a572486f4641 خبر خاکستری

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه در بحث حذف ارز ترجیحی باید به تولیدکنندگان توجه ویژه شود، گفت: وقتی مردم به یکباره با نصف ارز تولید می کنند، مشخص است که هزینه ها در حال افزایش است، بنابراین نیاز به سرمایه در گردش دارند، اگر هر مرغداری «20 هزار واحد با 2 میلیارد تن سرمایه در گردش می توانستند فعالیت کنند، الان باید 20 میلیارد تن سرمایه در گردش باشد، حالا بانک مرکزی این زیرساخت ها را برای تامین این سرمایه در گردش فراهم کرده است.

نظری با بیان اینکه وقتی هزینه های تولید بالا می رود قدرت خرید مردم نیز کاهش می یابد، بیان کرد: به عنوان مثال زمانی که مرغ به 30 هزار تن می رسد طبق پیش بینی 30 هزار تن در هر کیلوگرم که در این صورت دولت باید سیاست حمایتی واردکننده را اتخاذ کند تا مصرف کننده تقویت شود. با آن به ریال.

نماینده مردم خمین خاطرنشان کرد: دولت باید حفظ قدرت خرید مردم را دیده باشد، باید مشخص کند که چه تعداد و در کدام دهک ها و به چه شکلی می خواهد یارانه بدهد.

یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی گفت: در حالی که مجلس کاملا معتقد است ارز ترجیحی باید حذف شود و حمایت های دولتی به دست مصرف کننده برسد، معتقد است باید از همه جوانب استفاده شود و این عملیات حداقل با هزینه و خسارت همراه باشد. “

فساد در توزیع مانع از رسیدن یارانه 4200 تنی ارز به هدف می شود

علی یونسی از اعضای هیات علمی دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی نیز در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی در پاسخ به سوالی درباره لغو ارز 4200 تومانی با بیان اینکه به طور کلی حذف ارز ترجیحی به نفع اقتصاد کشور و مردم است، گفت: کسانی که بیشتر هزینه می کنند یارانه بیشتری دریافت می کنند.

وی افزود: اصل اقتصاد می گوید یارانه باید به دست نیازمندان برسد. در اقتصاد کلان وقتی وارد فضای یارانه می‌شویم، فضا را به نفع ثروتمندان تغییر می‌دهیم نه فقرا، اما حذف آن قطعاً برای فقرا مشکل ایجاد می‌کند.»

یونسی افزود: اگر بتوانیم درآمد را عادلانه و بر اساس یارانه بین فقرا تقسیم کنیم، مشکل حل می شود. ما زیرساخت هدفمندسازی یارانه ها را داریم، اما چون نتوانستیم این اقدام را جهت دهی کنیم، در حال حاضر به 60 میلیون نفر یارانه می دهیم، آنها جزو کسانی هستند که لزوماً نیازی به آن ندارند.

ba9efc2a 487e 45d1 bd2f aa965a8995fc خبر خاکستری

این استاد دانشگاه گفت: برای ذرت ارزان قیمت یارانه داده می شود که بعد توزیع آن مختل می شود و این ذرت به گروه هدف نمی رسد در حالی که انبارها مملو از ذرت است و فقط یک هفته بعد توزیع آن انجام می شود. «به همین دلیل است که کمبود مصنوعی در کشور قیمت‌های داخلی را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: فساد در توزیع باعث شده تا یارانه ارز 4200 تومانی به هدف خود نرسد چرا که زنجیره توزیع یک زنجیره دلالی است و این ارز یارانه ای به دلیل سیستم توزیع معیوب قادر به توزیع بهینه نیست.

این کارشناس اقتصادی گفت: اگر سیستم توزیع درست باشد و توزیع هدفمند باشد، می توان امیدوار بود که ارز 4200 تومانی کمک کند، اما چون این ساختار را نداریم، تفاوت این ارز با سود ارز آزاد است. سود در زنجیره توزیع است. «به جیب دلالان می رود.

یونسی با اشاره به اینکه دولت قصد دارد از این ارز ترجیحی در قالب یارانه ریالی حمایت کند، افزود: اکنون این سوال مطرح است که آیا واقعا سیستم حمایتی ما دقیق و هدفمند است، اگر چنین باشد این روش جواب می دهد وگرنه این سیاست جواب می دهد. نیز موثر نیست.

افزایش دو برابری یارانه ها جوابگوی افزایش نرخ سود به دلیل حذف ارز نیست.

محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک، کمیجان و هنداب در مجلس پیش از این درباره حذف 4200 تومان از دام ها گفته بود: این مصوبه هنوز اجرایی نشده است زیرا لایحه دولت باید به تصویب مجلس برسد اما هنوز هم در حال وقوع است.

وی افزود: این تصمیم مزایا و معایبی دارد. در حال حاضر با وجود توزیع ارز دولتی برای کالاها، مردم این اقلام را با قیمت های بسیار بالاتری خریداری می کنند. با توجه به اینکه دولت قدرت نظارت بر ارز ترجیحی را ندارد، این ارز مزایای عجیبی را برای برخی به همراه دارد، بنابراین به جای استفاده از آن برای واردات اقلام اساسی، برای واردات گوشی، غذای حیوانات خانگی، لوازم آرایشی و بهداشتی و … استفاده کنید.

eb637475 d6e4 4519 850d a68c1fac8afd خبر خاکستری

آصفری گفت: به عنوان مثال در گزارش کسر بودجه دیوان محاسبات کشور در سال 1398، 16 میلیارد یورو 4200 تنی بین شرکت ها، نهادها و سازمان ها توزیع شده است که مشخص نیست 9 میلیارد یورو چگونه هزینه شده است. از این رو دولت مصمم به حذف این ارز در بودجه سال آینده است و احتمالا مجلس نیز آن را تصویب می کند.

وی با بیان اینکه این حذف تاثیر مستقیمی بر قیمت مرغ، تخم مرغ و پروتئین داشت، خاطرنشان کرد: البته دولت در نظر دارد یارانه ها را دو برابر کند، یعنی از 45 هزار تن به 90 هزار تن برسد، اما همچنان نامناسب به نظر می رسد. بنابراین باید بسته های حمایتی برای 4 دهک پایین جامعه در نظر گرفته شود تا از فشار بر طبقات پایین جامعه کاسته شود.

آصفری چندی پیش در جلسه علنی مجلس با اشاره به مشکلات ناشی از کمبود دام وارداتی بیان کرد: این موضوع مشکلات جدی را برای دامداران ایجاد کرد. آقای وزیر جهاد کشاورزی چه کار می کنید؟ در حوزه دامپروری و مدیریت این معضل با چالش جدی مواجه هستیم. اگر فردا قیمت ارز آزاد شود، بدون شک مشکلات زیادی در حوزه کالاهای اساسی برای مردم به وجود خواهد آمد.

اکنون لغو یا ادامه توزیع ارز دولتی برای برخی کالاها از جمله مواد اولیه دام، دارو و گندم همچنان یکی از مهمترین نکات مبهم در اقتصاد ایران است، اما آنچه مشخص است عزم دولت برای حذف است. 4200 تومان در لایحه بودجه سال آینده. کمیته مشترک بر این موضوع تاکید کرد.

برنامه مدون دولت برای ارز ترجیحی تقدیم مجلس شد

اما روز دوشنبه 26 دی ماه، نمایندگان مجلس در پاسخ به سوال هفته گذشته کمیته مشترک از دولت برای ارائه طرح مکتوب به مجلس در صورت تمایل دولت برای حذف ارز 4200 تنی، می توانند تصمیم بگیرند. وی گفت: آیا دولت این طرح را به مجلس ارسال کرده است یا خیر؟

وی افزود: این برنامه در کمیسیون مشترک و در کارگروه مشترک با دولت بررسی می شود و این کمیسیون در صورت حذف این ارز، نظر نهایی خود را درباره اجرای آن و تقویت معیشت مردم اعلام خواهد کرد.

زارع با تاکید بر لزوم حفظ معیشت مردم گفت: اولویت مجلس کمک به دولت برای تقویت معیشت مردم است. افرادی هستند، ما به قوه مجریه کمک می کنیم تا متوجه شود.

کاملاً واضح است که دولت قبل نتوانست منابع ارزی ارز دولتی را که برای واردات مواد اولیه و کالاهای اساسی تخصیص داده شده بود مدیریت کند تا با نرخ یارانه ای مورد انتظار به تولیدکنندگان و مردم برسد. افراد خاصی.

اما کارشناسان بر این باورند که تصمیم دولت و مجلس در مورد سیاست نرخ ترجیحی ارز در شرایط فعلی اقتصادی کشور از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است. تصمیم گیران اقتصادی باید به ابعاد، پیامدها و زوایای هر گونه تصمیم گیری اقتصادی فکر کنند و از متخصصان این حوزه مشاوره بگیرند، اما نکته مهم این است که چگونه می توان از ورود شوک های اقتصادی به بازارها جلوگیری کرد و چگونه با آن مقابله کرد. آنها

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید