مقصر اصلی عدم پرداخت حقوق معلمان چه کسی بود؟

مقصر اصلی عدم پرداخت حقوق معلمان چه کسی بود؟

وزیر آموزش و پرورش شانزدهم استعفا داد، استعفای که البته رنگ برکناری هم داشت. یوسف نوری در دوران تصدی خود در این وزارتخانه با چالش های زیادی مواجه بود اما آنچه خروج وی از این وزارتخانه را قطعی کرد اجرای نادرست طرح سنجش معلمان و البته پرداخت حقوق و معوقات آنان در پایان سال گذشته بود. بنابراین اکنون بسیاری بر این باورند که ماجرای پرداخت حقوق فرهنگیان به نوعی برخی دیگر از ناکارآمدی های وزیر مستعفی را پوشانده است. این در حالی است که برخی از بهارستان ها می گویند این استعفا راهی برای به گوش رساندن صدای فرهنگیان است، اما آنچه واضح به نظر می رسد این است که تاخیر در پرداخت حقوق معلمان با استعفای یوسف نوری به گونه ای عجین شده است که نمی توانند. جدا از یکدیگر بررسی شوند. چیزی که در اظهارات سید محمد مولوی، عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفت و گو با فردا مشاهده می شود.

آیا این که یوسف نوری انتخاب اول دولت نبود را می توان با نارضایتی از عملکرد او مرتبط دانست؟

این موضوع ممکن است وجود داشته باشد اما باید بدانیم که با عدم تایید دو وزیر پیشنهادی به وضوح نگاه مجلس به نظام آموزشی به ویژه وزارت آموزش و پرورش را نشان می دهد. در بحث رتبه بندی مجلس این لایحه را با کمترین مقاومت یعنی. بدون مخالفت

آیا تاخیر در پرداخت حقوق معلمان را باید به کار یوسف نوری نسبت داد؟

تلخی در پرداخت حقوق معلمان به وجود آمد که همه از اجرای مطلوب قانون، طراحی نامطلوب فرآیندهای اجرایی از جمله آیین نامه اجرایی، شیوه نامه برای اجرای نگاه تقلیل گرایانه به درجه بندی و غیره گریختند.

آیا این بدان معناست که تنها وزارت آموزش و پرورش مقصر این حادثه نیست؟

سهم تقصیر در این مشکل مضاعف است و مقصر اول دولت است. چه ربطی به معلم دارد که سازمان برنامه – بودجه با دولت و وزارت آموزش و پرورش و فعالیت اداری – تشکیلاتی و مسائل کارگری هماهنگ نیست. دولت مسئولیت مدیریت دستگاه های اجرایی را دارد، این خلأ احساس می شود. از جمله مشکلات می توان به محاسبات اشتباه، قوانین فروپاشی و راهنمای سبک با شاخص هایی اشاره کرد که نه شروع درستی دارند و نه قابلیت اطمینان مناسب و فاقد اعتبار مطلوب هستند.

مجلس در این راه شکست نخورد. مهم ترین دلیل خوب نشدن این طرح چه بود؟

نگاه کن سفارش و خوردن جلسات بدون حضور کارکنان سازمان، برنامه و بودجه کار را بدتر کرد! آیا سازمان استخدامی ارزیاب بود یا پیمانکار در درجه بندی معلمان؟ معلمان رتبه بندی نشدند، به عبارتی معلمان در پایه های پنج گانه قرار نگرفتند، معلمان را در پایه های پنج گانه قرار دادند که جای تعجب دارد.

دیدگاهتان را بنویسید