ممنوعیت اخذ سپرده به عنوان وثیقه نقدی قبل و بعد از اعطای تسهیلات توسط بانک ها


ساعت: 11:39
تاریخ انتشار: 1301/07/18
کد خبر: 1902356

بانک مرکزی در بخشنامه ای به شبکه بانکی اعلام کرد هرگونه سپرده گذاری به عنوان وثیقه نقدی قبل یا بعد از اعطای تسهیلات توسط بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی به هر نحو ممنوع است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بانک مرکزی به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، این بانک در بخشنامه ای به شبکه بانکی اعلام کرد: با توجه به مفاد بخشنامه شماره 375517/00 مورخ 2 اسفند 1400 موضوع ابلاغ مصوبه. جلسه مورخ 21 مارس 1400. هیئت عامل بانک مرکزی; اخذ سپرده به عنوان ضمانت نقدی قبل یا بعد از اعطای تسهیلات از بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی ممنوع است. همچنین در صورتی که بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی بر اساس بخشنامه شماره 100832/99 مورخ 18 تیرماه 1398 قبل از اعطای تسهیلات و با توافق قبلی وثیقه نقدی در قالب سپرده سرمایه گذاری مدت دار از بانک مرکزی اخذ کرده باشند. دریافت کننده تسهیلات، پرداخت می کند. سود تعهدی سپرده مورد نظر برابر با نرخ سود مربوط به دوره زمانی آن سپرده است، مشابه سپرده هایی که وثیقه تسهیلات نیستند.

لازم به ذکر است گزارش های دریافتی، بررسی های انجام شده و شکایات ثبت شده در بانک مرکزی حاکی از عدم رعایت بخشنامه های مذکور و تخلفات برخی بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی بوده و در صورت تداوم تخلف، این نهاد مشمول مقررات نظارتی خواهد شد. اقدامات و پیشنهاد به هیات انتظامی بانک ها ارسال می شود. بنابراین لازم است اقدامات لازم برای رعایت کامل معیارهای فوق تسریع شود و بر اجرای آنها نظارت دقیق شود.

دیدگاهتان را بنویسید