منتظر یک زلزله بزرگ باشید آیا تهرانی ها باید چادر زلزله را آماده کنند؟

منتظر یک زلزله بزرگ باشید آیا تهرانی ها باید چادر زلزله را آماده کنند؟

در دو باند تعیین شده زلزله های بزرگ تری را تجربه می کنیم و پس از آن باید منتظر زلزله بزرگ و قوی در منطقه تهران باشیم.
منتظر یک زلزله بزرگ باشید آیا تهرانی ها باید چادر زلزله را آماده کنند؟

زلزله تهران، پیش بینی زلزله تهران و علائم پیش از زلزله یکی از بحث هایی است که این روزها با توجه به زلزله های اخیر در ایران و کشورهای همسایه در اخبار مطرح شده است. در روزها و ماه های اخیر اخبار زیادی در مورد زلزله تهران و اطراف آن منتشر شده است. کارشناسان زلزله بارها نسبت به احتمال وقوع زمین لرزه های بزرگ در مناطق شرق و غرب کشور و زلزله در تهران هشدار داده اند.

فریبرز نتگی الهی، کارشناس زلزله در یادداشتی می نویسد: در مقالات اخیر خود اطلاعات زیادی در مورد زمین لرزه های پاکستان، افغانستان و ترکیه در نواحی شرقی و غربی کشور ارائه کرده ام. تاثیر آزاد شدن فشار درون صفحه تکتونیکی و ارائه به مردم فهیم کشور.”

در مورد هشدارهای جدی در مورد احتمال وقوع زمین لرزه های بزرگ در مناطق شرقی و غربی کشور و در نهایت ایجاد تعادل در بلوک و صفحه ایران بزرگ، تهران و مناطق میانی ایران زیاد صحبت کرده ام و موارد احتمالی را برجسته کرده ام. و زلزله مهیب در تهران! در میان هیاهوی مشکلات روزمره، یک سوال جدی، زلزله ای با پیامدهای نادر در تاریخ بشریت در تهران، متأسفانه در ذهن مسئولان کشور به فراموشی سپرده شده است؟ اما چند ثانیه بعد از تصادف دیگر خبری از هیاهو نیست!

همانطور که در مطالب قبلی اشاره کردم دو پهنه شرقی و غربی و پیش بینی شدت زلزله در این دو ناحیه در طول زمان! به دو زلزله دو روز گذشته اشاره می کنم، زلزله 4.8 ریشتری سرخس (کرداد 13) و زلزله 4.7 ریشتری کرمانشاه (کرداد 14) که نسبتا بزرگتر از قبل شده است، میانگین ماه های گذشته حدود + 2.3 میانگین مقدار برای هفته های گذشته حدود +4.5 است. بنابراین اعتقاد بر این است که طبق بررسی‌های قبلی، در دو باند تعریف‌شده، زلزله‌های بزرگ‌تری را تجربه می‌کنیم و پس از آن باید منتظر زلزله‌ای بزرگ و شدید در محدوده تهران باشیم.

این دیدگاه، دیدگاه مهندسی حالت جامد پیشرفته است، یعنی. صفحات و پوسته ها و مهندسی زلزله (طبق تعریف نویسنده) به زلزله، نه از دیدگاه زمین شناسی و زلزله شناسی کلاسیک که کاملا با هم متفاوت هستند.

هشدارها را باید خیلی جدی گرفت، نمی توانید صبر کنید و به گفته رئیس و متولی مدیریت بحران کلانشهر تهران و پایتخت ایران قدیم در برنامه زنده تهران بیست، ما به عنوان یک دستگاه هستیم. در دست!!! فکر می کنیم ایمنی ورزشگاه آزادی طبق قانون محفوظ است!؟ و آیا تهرانی ها باید برای زلزله چادر آماده کنند؟

فریبرز نتقی الهی استاد پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله در یادداشتی نوشت: بارها و بارها به نویسنده و همکاران محترم در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی نسبت به زلزله بزرگ کشور (تهران) و آن هشدار داده ایم. عواقب غیر قابل تصور یعنی معاونت علمی کشور کار خود را به خوبی انجام داده است!

اما بخش اجرایی اقدامات مورد نیاز برای مقابله با این پدیده هولناک در تهران و سایر شهرهای ایران در حد حرف و یا خرید چادر و پتو است تا در هنگام زلزله بی خانمان نشوید (دستور رئیس مدیریت بحران) در سازمان تهران!!!). زلزله مهیب ترکیه در غرب این کشور و زلزله بزرگ 6.3 ریشتر در پاکستان و شرق ایران و منطقه ایران که بین این مناطق گرفتار شده است و فشار منطقه تکتونیکی عربستان تعادل صفحات را به هم ریخت و احتمال وقوع زلزله بزرگ در ایران را افزایش داد. دلایل فنی و علمی بارها در مقالات قبلی ارائه شده است که می توانید مجموعه ای از آنها را در آدرس زیر مشاهده کنید:

اما از جمله مشکلات و سر و صدای مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، مالی، قیمت خودرو! و قیمت ساعت یک نفر!! و… در کشور! تهدید اصلی ایران و ایرانی را نباید فراموش کرد. هر لحظه خیلی دیر است، لرزش می تواند شروع شود!

پیش بینی زلزله و علائم پیش از زلزله یکی از بحث هایی است که این روزها با توجه به زلزله های اخیر در ایران و کشورهای همسایه در اخبار مطرح شده است.

در روزها و ماه های اخیر اخبار زیادی در مورد زلزله تهران و اطراف آن منتشر شده است. عکس العمل حیوانات در برابر زلزله معمولاً صدا دادن و فرار است، اما زلزله یک اتفاق غیرقابل پیش بینی است و شما نمی توانید دلیل حرکت حیوان را مشخص کنید.

تاکنون هیچ نشانه و نشانه خاصی که بتواند زلزله را قبل از وقوع آن پیش بینی کند، یافت نشده است. با این حال، نشانه هایی وجود دارد که دانشمندان روی آنها کار می کنند و فکر می کنند می تواند نشانه هایی از زلزله باشد.

این علائم هنوز مورد تایید اکثریت دانشمندان نیست، اما زلزله شناسان در حال کار و مطالعه بر روی آن هستند تا بتوانند برخی از این علائم را به یک مدل کلی و ضروری برای پیش بینی زلزله در آینده تبدیل کنند.

در زیر به برخی از این علائم و نشانه های زلزله اشاره می کنیم:

قبل از وقوع زلزله، نورهایی در آسمان وجود دارد که نشان دهنده وقوع زلزله است. این چراغ ها در رنگ های مختلف ظاهر می شوند. نورهای سفید، قرمز و آبی در آسمان دیده می شود که نشان دهنده وقوع زلزله است.

در سال 2003، یکی از فیزیکدانان ناسا اظهار داشت که نورهای قبل از زلزله در اثر فعالیت الکتریکی در سنگ ها ایجاد شده اند. اما هنوز الگوی ثابتی از این چراغ ها به دست نیامده است و مشخص نیست که این چراغ ها در هر زلزله و در هر منطقه ای تولید می شوند یا خیر.

بیشتر حیوانات متوجه زلزله می شوند و دلیل آن شنوایی آنهاست. زمان و عمق زلزله بسیار مهم است. اکثر حیوانات توانایی پیش بینی آن را از یک دقیقه قبل از وقوع تا یک روز قبل دارند. اسب، سگ، موش، مرغ، گاو و برخی حیوانات دیگر چنین قدرتی دارند.

واکنش حیوانات به زلزله معمولاً سر و صدا و پرواز است، اما زلزله یک اتفاق غیرقابل پیش بینی است و نمی توانید دلیل حرکت حیوان را حدس بزنید. حتی خود حیوانات هم تا چند دقیقه قبل از حادثه چنین واکنشی نشان نمی دهند.

طبق تحقیقات، دقایقی قبل از وقوع زلزله، ماهی ها به سطح آب می آیند و در صورت وقوع از آب بیرون می پرند.

کرم‌های خاکی به دلیل سطح حساس بدن خود، ارتعاشات خاک و فشار لایه‌های زیرین را سریع‌تر احساس می‌کنند و به همین دلیل به سرعت خاک را ترک می‌کنند.

یکی دیگر از شاخص های زلزله تغییر سطح آب های زیرزمینی است که می تواند ناشی از فشار لایه های زمین در آستانه زلزله باشد.

در زمان زلزله بم شاهدان زیادی از تغییر آب چاه ها و قنات ها و کم و زیاد شدن آن می گفتند. اما این علامت به اندازه علائم دیگر قطعی نیست و در بسیاری از موارد زلزله های متعدد در منطقه و بازه زمانی خاصی رخ نداده است.

بیش از 30 نوع نشانگر در دنیا پیشنهاد شده است، اما ابزارهایی که برای نشانگر زلزله ساخته شده است شامل 4 نوع از جمله امواج رادیویی، نشانگرهای الکترومغناطیسی، استفاده از اختلالات یونوسفر، با استفاده از داده های GPS می باشد. و تفاوت سرعت VLP VS نامیده می شود.

این دستگاه ها در تهران و اطراف آن فعال هستند. سازمان زمین شناسی کشور مجموعه ای حاوی حسگرهای امواج الکترومغناطیسی زلزله در اعماق زمین (تونل 50 متری و عمق 10 متری) در کوه حصارک نصب کرده است که این دستگاه قادر است ساعاتی قبل از اعلام هشدار لازم را اعلام کند. وقوع زلزله بزرگ در تهران با ردیابی امواج.

نشانگرهای پیشروی زلزله امواج الکترومغناطیسی که نمونه ای از آن در ارتفاعات توچال نصب شده است، تاکنون بیش از چهار زمین لرزه را در نقاط مختلف کشور ردیابی کرده است که زلزله سهریورماه سمنان یک روز قبل از وقوع آن از جمله آنهاست. البته هنوز کارایی این دستگاه تایید نشده است.

مدت ها قبل از زلزله پنجم دی 82، علائم و نشانه های مختلفی در بم گزارش شده بود که از جمله آنها می توان به شنیدن صدایی عجیب از زمین، بوی بد و نامطبوع چاه ها، طغیان غیرمعمول و کم شدن آب در قنات ها و … اشاره کرد. شب قبل از وقوع زلزله اصلی در بم، چندین پس لرزه رخ داد.

صدای زمین لرزه یکی از شایع ترین اثرات گزارش شده در حین یا درست قبل از شروع لرزش است. گاهی اوقات صدا قبل از ارتعاش شنیده می شود. به طور کلی صدای زمین لرزه در اطراف مرکز زمین لرزه شنیده می شود، در میان مشاهدات متعدد مربوط به زلزله، اغلب صدای غرش گزارش می شود، حتی در قدیمی ترین زمین لرزه ها، صدایی که شنیده می شود معمولا با رعد و برق، غرش همراه است. ، باد شدید یا انفجار مقایسه می شود. هر چه از منبع صوت که در لایه های پایینی زمین است دور شویم، صدای حاصل از برخورد مواد لایه ها را کمتر می شنویم.

علاوه بر این، انتشار بوی بد در شهرها یکی دیگر از نشانه های نسبی وقوع زلزله است. بر اساس گزارش ها به جز بم حدود 50 روز مانده به زلزله 7.3 ریشتری کرمانشاه، انتشار بوی متعفن در نقاطی از شهر کرمانشاه منجر به تشکیل جلسه ستاد مدیریت بحران و آغاز بررسی منشاء این زلزله شد. بوی بد این شهر برخی معتقدند انتشار بوی بد به دلیل انتشار گازهای زمین و حشرات بیرون است.

دیدگاهتان را بنویسید