منطقه آزاد ارس باید به گلوگاه نجات اقتصادی شمال غرب تبدیل شود


ساعت: 11:39
تاریخ انتشار: 05/06/1401
کد خبر: 1886087

کیانی با تاکید بر اینکه باید جلفا را به مرکز لجستیکی در مرز شمال غرب و حیات اقتصادی منطقه و شمال غرب کشور تبدیل کنیم، اذعان داشت: با توجه به اتفاقاتی که در کشورهای اطراف ایران رخ می دهد، ترانزیت کالا باید افزایش یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش آنایی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در گفت و گو با اصحاب رسانه با اشاره به لزوم شناخت چالش ها و مشکلات منطقه آزاد ارس، اظهار داشت: برای رفع این خلأها نیاز به راهکارهای جدی است که یکی از آنها رفع مشکلات منطقه آزاد ارس است. اعتراض تجار و مالکان مجتمع تجاری نارضایتی ناشی از تصویب قوانین و اصلاحات برای فروش کالاهای مسافری بود.

وی از راه اندازی سامانه متقاضیان سرمایه گذاری در ارس خبر داد و افزود: این سامانه که در قالب پنجره واحد تعریف شده است می تواند با کاهش مراجعات مکرر به منطقه و واحدهای اداری رفاه سرمایه گذاران را به همراه داشته باشد. سرمایه گذاران و تولیدکنندگان نگران طولانی شدن فرآیندها، پیچیدگی و زمان بر بودن مراحل اخذ مجوز بودند که بعضاً منجر به خروج آنها از منطقه می شد. قلب منطقه آزاد سرمایه گذار است. از طریق بررسی فرآیند ساده و تسریع کنید. به منظور بهبود فرآیندهای درون سازمانی، واحد تحقیقات پایه با مساعدت معاونت برنامه ریزی و مطابق با استانداردهای ایزو تشکیل شد.

کیانی ادامه داد: چالش دیگر واگذاری اراضی بود که گاهی به دلیل اینکه با یک سیستم این اتفاق نیفتاد، دخل و تصرفی در زمین و یا واگذاری زمین به دیگری صورت می گرفت که منجر به شکایت می شد. از اواسط تیرماه سامانه املاک را ساختیم که بر اساس GIS برنامه ریزی شده است تا موارد مشخص شده احصا شود و تمامی فعالیت های منطقه بر اساس این سامانه ثبت شود. بیش از 20 روز از راه اندازی این سامانه می گذرد و با تکمیل آن به تدریج وارد سامانه می شود و با تکمیل این سامانه منجر به کاهش تشریفات اداری می شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس به طراحی سامانه نوبت دهی غیرحضوری برای ساماندهی تمدید گواهینامه خودروهای ارس پلاک اشاره کرد و گفت: مالکان ارس پلاک از این خلاء ناراضی بودند و چون مجوز زمان بر بود، یک اساسی اساسی شد. راه حلی که رضایت نسبی ایجاد کرد.

وی بر راه اندازی پروژه های عمرانی ناتمام تاکید کرد و تصریح کرد: باید منبع مالی منطقه آزاد را که با یک سری برنامه ها و پروژه ها طراحی شده است توسعه دهیم. افزایش هزینه ها در کشور کار را سخت کرده است اما با تمام توان این وضعیت رو به رشد است و با اولویت منابع به سمت پروژه های دارای دارایی می رویم. اولویت ما جهت گیری اقتصادی به نفع ساکنان و مردم آسیب دیده است. در این راستا پروژه های زهکشی و آبرسانی شناسایی شده است.

کیانی با بیان اینکه جلفا سابقه ترانزیت دارد، گفت: در زمان جنگ تحمیلی 70 درصد نیاز کشور از اینجا وارد می شد و تلاش می کنیم همین مقدار و بیشتر را بازیابی کنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس تاکید کرد: ما جلفا باید به مرکز لجستیک مرزی شمال غرب و رگه حیات اقتصادی منطقه و شمال غرب کشور تبدیل شود.

وی افتتاح مرکز بین المللی آموزش فنی و حرفه ای آرس را فرصت مناسبی برای تربیت نیروی انسانی ماهر برشمرد و گفت: واحدهای صنعتی در جذب نیروی انسانی ناکام مانده اند و این افتتاح می تواند خلأ فوق را برطرف کند. توسعه متوازن منطقه آزاد ارس از جمله بحث هایی است که اگرچه مشکلاتی وجود دارد، اما به شدت به تحقق آن پایبند هستیم. در موارد ما برخی مشکلات و چالش ها سابقه 15 ساله دارد. اگر حلقه مفقوده توسعه متوازن تکمیل شود، رشد ما افزایش می یابد.

کیانی با بیان اینکه بزرگترین گلخانه خاورمیانه را در منطقه آزاد داریم، گفت: به عنوان مثال کشت و صنعت شهید سلیمانی می تواند به امنیت غذایی کشور کمک زیادی کند. ما برنامه های ویژه ای برای کشت در مزارع کم ارتفاع داریم و پروژه های بزرگی را تعریف می کنیم که با کمترین آب بیشترین بهره وری را به دست می آورند. یا اینکه باید صنایع تبدیلی پایین دستی برای تولید محصولات لبنی برای 10 هزار گاوداری ایجاد کنیم. علاوه بر این، بزرگترین مزرعه پرورش ماهی سرپوشیده ایران با تکنولوژی روز دنیا در حال تاسیس است.

وی ارس را گلوگاه نجات اقتصادی شمال غرب دانست و یادآور شد: سامانه بار برای تسهیل واردات و صادرات آزاد می شود. جستجوی فرودگاه درست است اما فعلا ترجیح می دهیم از فرودگاه های تبریز، ماکو و هوی استفاده کنیم.

وی در خصوص برخی شبهات در انتصاب حاکمان اذعان داشت: مشورت با نمایندگان مردم به عنوان احترام به منتخبان مردم اشکالی ندارد اما به معنای دخالت نیست. آنها اعتراف می کنند این اشتباه است که فکر کنیم مدیر انتخاب شده باید رزومه یک کارمند داشته باشد، شخصی که شخصاً توانسته است منبع کار باشد قابل اعتماد است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید