م.ح: امسال تا کنون 31 نفر بر اثر آنفولانزا جان خود را از دست داده اند

م.ح: امسال تا کنون 31 نفر بر اثر آنفولانزا جان خود را از دست داده اند

روز جدید شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزا در سال جاری گفت: 6 مورد فوت زیر 10 سال، 2 مورد بین 10 تا 20 سال، 3 مورد در 20 سال و 30، بین 30 تا 40 4 نفر، 40-50 سال – 3، 50-60 سال – 5، 60-70 سال – 1، بالای 70 سال – 7 نفر هستند.

وضعیت کنونی کرونا در کشور و تاثیر خوب واکسیناسیون در هفتمین پیک، وضعیت آنفولانزا و مرگ و میر ناشی از این بیماری تا کنون، روند کاهش آبله میمون در جهان و توصیه های سفر جام جهانی از جمله مواردی بود. مواردی که رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی وزارت بهداشت آن را در یک کنفرانس مطبوعاتی مطرح کرد و آن را برجسته کرد.

شهنام عرشی رئیس مرکز کنترل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور، گفت: تمامی موارد اعلام شده از سوی مرکز کنترل بیماری‌ها مبتنی است. در تست های PCR مثبت که گاهی اوقات باعث تفاوت در این مورد با تعداد بیماران بالینی واقعی (افراد با علائم و سی تی اسکن) می شود. اعلام تعداد بیماران مثبت بر اساس آزمایش PCR یک مبنای جهانی است که ما نیز بر اساس آن عمل می کنیم.

ایران در بخش نزولی نمودار ابتلا و مرگ و میر کرونا / تاثیر خوب واکسیناسیون در هفتمین اوج

وی افزود: بر اساس آخرین گزارش‌ها، تعداد بستری‌ها و فوتی‌های ناشی از کرونا به حداقل رسیده است و در نمودار مرگ و میر نزولی و نسبتاً پایدار قرار داریم. استانی که تعداد بیشتری از بیماران بستری و سرپایی در بیمارستان‌ها وجود دارد، فارس بوده است. . مرگ و میرهای استانی چندان قابل توجه نیست زیرا نرخ مرگ و میر ملی به طور کلی پایین است.

وی افزود: در هفتمین پیک کرونا، میزان مرگ و میر و آلودگی پایینی داشتیم که بخشی از آن به تاثیر خوب واکسیناسیون و بخشی به کاهش قدرت ویروس برمی‌گردد. از سوی دیگر، برخی از افراد پس از عفونت و بهبودی، ایمنی نسبی به دست آورده اند. قله پنجم بیشترین تعداد ابتلا و مرگ و میر را دارد.

وی درباره وضعیت بیماری در تهران نیز گفت: تهران نیز روند ملی را دنبال می کند. روند بیماری در استان هرمزگان کمی متفاوت بود، اما نتیجه نهایی ما این بود که پیک هفتم خفیف‌تر از ششمین پیک در استان‌ها بود.

احتمال پیک تاج در اواخر پاییز را جدی بگیرید / ماسک بزنید و واکسینه کنید

آرشی درباره روند این بیماری در کشورهای دیگر نیز گفت: در فرانسه و آلمان حدود یک ماه پیش به دلیل زیرسویه BQ1 کرونا که هنوز به ایران نرسیده بود، جهش داشتیم و به همین دلیل نگران هستیم. بر اساس پیش‌بینی‌های قبلی، احتمال می‌رود در اواخر پاییز و اوایل زمستان اوج شیوع کرونا در جهان رخ دهد که اگر تغییرات عمده‌ای در این ویروس ایجاد نشود، شدت پیک‌های قبلی را نخواهد داشت. با توجه به اینکه ما حدود یک ماه پس از اروپا گونه های رایج را در این کشورها تجربه می کنیم، همیشه از مردم می خواهیم توصیه های پیشگیری از جمله ماسک و واکسیناسیون را رعایت کنند.

وی تاکید کرد: افزایش پیش بینی شده مبتلایان به کرونا در اواخر پاییز احتمالاً ناشی از سویه هایی از این ویروس خواهد بود که تاکنون در کشور نداشته ایم. همه مجامع بین‌المللی در خصوص پیش‌بینی روند کرونا اشاره می‌کنند که پیش‌بینی‌ها روز به روز نادرست می‌شوند، زیرا روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی کشورها در حال تغییر است.

وی با اشاره به اینکه در آخرین رنگ آمیزی کرونا شهرها شهر قرمز رنگی نداشتیم، تصریح کرد: ضوابط رنگ آمیزی طبق نظر اپیدمیولوژیست ها می تواند تغییر کند.

آمار واکسیناسیون کرونا بر اساس گروه سنی

وی با بیان اینکه حدود 155 میلیون دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است، گفت: حدود 85 درصد از واکسیناسیون ها در گروه سنی بالای 12 سال انجام شده است. تا 11 نوامبر سال جاری، تعداد کل تزریقات بین 12 تا 18 سال بالغ بر 12962000 دوز و تعداد کل تزریقات در سنین 5 تا 12 سال بیش از 4 میلیون دوز بوده است.

وی تاکید کرد: ما هرگز نگفتیم که مردم نقاب را بردارند. استفاده از ماسک برای همه مفید است.

وی همچنین در مورد آنفولانزا گفت: بین 1000 تا 2000 نمونه در طول سال به صورت سیستمی در مرکز بیماری های عفونی آزمایش می شود تا ببینیم چه زمانی موارد آنفولانزا در حال افزایش است. ثبت همه موارد بیماری مانند کرونا نیست، اما این ثبت داده ها برای تعیین سویه آنفولانزای در گردش مفید است. بنابراین روند بررسی تعداد مواردی که حتی در تابستان انجام دادیم وجود دارد. ما تا به امروز در مقایسه با 10 سال پیش هیچ اتفاق غیرمنتظره ای نداشته ایم و این روند مورد انتظار ما هر سال است.

آرشی ادامه داد: هر ساله اوج آنفلوآنزا وجود دارد و معمولا 40 درصد کسانی که با علائم سرماخوردگی مراجعه می کنند، آنفولانزا هستند.

مرگ و میر ناشی از آنفولانزا در سال جاری

وی درباره مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزا در سال جاری خاطرنشان کرد: 6 نفر زیر 10 سال، 2 نفر بین 10 تا 20 سال، 3 نفر بین 20 تا 30 سال، 4 نفر بین 30 تا 40 سال، بین 40 نفر 3 نفر هستند. افراد زیر 50 سال، 5 نفر بین 50 تا 60 سال، 1 نفر بین 60 تا 70 سال و 7 نفر بالای 70 سال.

وی با بیان آمار مرگ و میر آنفلوآنزای زیر 5 سال گفت: 21 نفر در سال 1395، 10 نفر در سال 1396، 50 نفر در سال 2018، 1 نفر در سال 2019، 1 نفر در سال 1400 فوت کرده اند و امسال نیز یک مورد کمتر فوت شده است. سال ها. هر یک از این موارد به طور کامل بررسی شده و به مجامع بین المللی گزارش شده است.

امسال بیشتر کودکان مبتلا به آنفولانزا درگیر شدند

آرشی با اشاره به اینکه هر سال پیک آنفولانزا را تجربه می کنیم، گفت: البته امسال چند هفته زودتر شاهد موارد ابتلا به این بیماری بودیم و گروه های کودک بیشتر مشغول هستند.

شناسایی 380 مورد مثبت وبا در سال جاری

وی در پاسخ به سوالی در مورد بیماری وبا گفت: ما خیلی نگران وبا بودیم چرا که امسال این موارد زودتر از حد انتظار در کشور اتفاق افتاد و به خصوص اولین مواردی را داشتیم که از عراق و غرب وارد کشور شد اما با مراقبت انجام شد. بخش بهداشت، بیش از 380 مورد مثبت وبا، متوجه شدیم که همکاران ما این موارد را رصد کرده و اجازه انتشار ندادند. در غیر این صورت، هزاران نفر و ده ها مرگ ممکن است درگیر شوند. مانند آنفولانزا، موارد بیماری روده بررسی می شود، بنابراین اگر موردی از وبا رخ داد، می توانیم بلافاصله آن را گزارش کنیم.

وی درباره موارد ابتلا به آبله میمون نیز گفت: در اکثر بیماری های عفونی دستورالعمل پیشگیری تقریباً یکسان است. افزایش موارد آبله میمون در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی بیشتر بوده و خوشبختانه روند ابتلا به آن کاهش یافته است. از آنجایی که این بیماری در گروه‌های خاصی شیوع پیدا می‌کرد و در تماس نزدیک پوستی یا تنفسی بسیار نزدیک رخ می‌داد، اقدامات پیشگیرانه در کشورها در سطح وسیع انجام شد و روند بیماری کاهش یافت و تنها یک مورد در کشور ما ظاهر شد. اما مراقبت های سندرمیک در کشور فعال است و اگر فردی علائمی شبیه آبله میمونی داشته باشد (ضایعات پوستی و …) به دقت مورد بررسی قرار می گیرد.

نکاتی برای مسافران جام جهانی

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر توصیه به مسافران جام جهانی، تاکید کرد: تاکید ما بر واکسیناسیون کامل مسافران است تا در سفر دچار بیماری نشوند و هنگام ورود به کشور بیماری را با خود وارد کشور نکنند. . شستن دست ها، استفاده از ماسک، نخوردن غذای خام و آلوده از نکات مهم ماست. خوشبختانه اخیراً هیچ موردی از آبله میمون در قطر مشاهده نشده است و توصیه می کنیم از تماس های مشکوک خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید