نادر از میدان به متن برمی گردد

نادر از میدان به متن برمی گردد

روز جدید الیاس نادران از چهره های شاخص جریان اصولگرا در مجلس پس از مدت ها سکوت و حاشیه سازی با انتشار نامه هایی انتقادی علیه محمد باکر کلیباف خطاب به نمایندگان مجلس از نامزدی وی در انتخابات مجلس خبر داد.

انتخابات ریاست مجلس یازدهم اوایل خردادماه برگزار می شود. در حال حاضر به نظر می رسد کاندیدای فراکسیون انقلاب اسلامی در مجلس که اکثریت را در اختیار دارد محمد باکر کلیباف باشد. اما حالا نادران به لیست نامزدهای ریاست جمهوری پیوسته است. او اخیراً در یک جلسه خصوصی گفته بود که برای ریاست جمهوری نامزد خواهد شد و به نفع کسی کناره گیری نخواهد کرد. رحیم زارع، سخنگوی مردم آباده نیز گفت: «الیاس نادران هم اکنون به غیر از محمد باکر کلیباف که احتمال نامزدی در سومین دوره انتخابات مجلس را دارد، اعلام کرده است که در انتخابات مجلس شرکت خواهد کرد. فریدون عباسی نماینده مردم کازرون نیز از کاندیداتوری خود برای ریاست مجلس خبر داد و گفت: در سال سوم حضور خواهم داشت.

در بین رقبای گالیبث، به نظر می رسد الیاس نادران شانس بیشتری برای رقابت داشته باشد. البته نادران از ابتدای مجلس یازدهم در حاشیه بوده است. وی که یکی از باسابقه ترین نمایندگان مجلس در دوره های مختلف است به دلیل تخصص و تجربه به ریاست هیچ کمیته ای نرسیده است و برخی شنیده ها نشان می دهد این موضوع باعث نارضایتی وی شده است. نادران در ماه های اخیر کمتر در تریبون مجلس صحبت کرده است. ما سخنان او را قبل از دستور نشنیده ایم و نقش آفرینی او در مجلس علنی کمرنگ شده است.

ظاهراً مجلس اصولگرایان که در اواخر دولت دوازدهم روی کار آمد، با آنچه که منظور نادران از مجلس اصولگرایان بود تفاوت داشت. از ابتدای مجلس زمزمه هایی مبنی بر استعفای الیاس نادران به گوش می رسید. نادران از بی توجهی به سمت خود به عنوان یک نماینده قدیمی مجلس ناراحت به نظر می رسید. در آن زمان باشگاه خبرنگاران با استناد به شایعه استعفای نادران به بحث بر سر قدرت در مجلس پرداخت. باشگاه خبرنگاران نوشت: الیاس نادران از رای ندادن اعضا در رقابت برای ریاست کمیته برنامه و بودجه ناراحت و ناراحت بود. چون تجربه و جایگاه ویژه ای در عرصه اقتصاد دارد.» اما سیدناصر موسویلرگانی، حسینعلی حاجید دلیگانی و حجت الاسلام علیرضا سلیمی سه تن از اعضای هیئت رئیسه مجلس استعفای نادران را تکذیب کردند. احمد امیرآبادی فراهانی، یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بدون شک احساس مسئولیت، رقابت و نامزدی افراد برای کاندیداتوری وجود دارد. اما استعفای نمایندگان برای پرهیز از مسئولیت در مجلس بعید است و قطعا چنین چیزی وجود ندارد.» این امر حتی منجر به تشکیل کمیته جدیدی در مجلس برای جلوگیری از استعفای آقای الیاس نادران و انتصاب وی به کمیته جهش تولید و نادران به ریاست این کمیته شد. این کمیسیون در نهایت تشکیل شد، اما زمانی که نادر با کسب اکثریت 136 رای به این کمیسیون پیوست، در نهایت به دنبال حاشیه سازی نادر، ریاست آن بر عهده شمس الدین حسینی، معاون فرماندهی احمدی نژاد و وزیر سابق اقتصاد بود.
حالا نادران برگشته و در نامه ای به نمایندگان از کلیباف به شدت انتقاد می کند. نادران در ابتدای نامه خود گلایه داشت که قصد تکثیر و توزیع نامه را طبق روال اداری مجلس دارد، اما مهر و موم آن طولانی شد و مجبور شد نامه را شخصاً در مجلس توزیع کند. نادران در متن نامه خود نوشت: با توجه به سابقه سه دوره حضور در مجلس و شناخت نسبی مدیریت آن، امیدوار بودم که تخصص و مدیریت مجلس بتواند ضعف آقای کلیباف (حکومتداری) را جبران کند. متاسفانه ورود بخش بزرگی از قوه مجریه کشور (به ویژه شهرداری تهران) نه تنها این ضعف را جبران نمی کند، بلکه آن را تشدید می کند.
نادران در ادامه به طراحی ترکیب کمیسیون تخصصی پرداخت و نوشت: این مهندسی به گونه ای است که گاهی دانستن کلمه تخصصی آنها را بی معنا می کند. این امر باعث ایجاد توهم دخالت در هیات رئیسه کمیته شد. نادران در بخشی دیگر از نامه خود می نویسد: «دریافت رأی مشروط بر خلاف اصل 85 قانون اساسی، تغییر متن مصوبه مجلس (که مورد اعتراض هیأت امنا قرار نگرفت) توسط اعضای شورای عالی. یکی از بدعت هایی است که به هیچ وجه قابل توجیه نیست، «اینطور نیست، من بارها به این شکل اعتراض کردم و حتی یک بار از صحن علنی خارج شدم، اما متأسفانه در اصلاح رویه تأثیری نداشته است.

حالا که الیاس نادران با این نامه انتقادی وارد عرصه رقابت در انتخابات هیئت رئیسه شده است، باید دید جریان های سیاسی مجلس کدام مسیر را انتخاب خواهند کرد. اگرچه مجلس به وضوح دارای فراکسیون اکثریت است و خبری از فراکسیون اقلیت نیست، اما رویکردهای سیاسی متفاوتی در درون یک فراکسیون اکثریت دیده می شود. الیاس نادران با محمد باکر کلیباف که در روزهای اخیر ماجرای سفر خانواده رئیس جمهور به ترکیه فضای سیاسی این کشور را به حاشیه رانده است، وارد رقابت شده است. برخی نمایندگان از این سفر انتقاد کردند و البته برخی نیز از محمد باکر کلیباف دفاع کردند. سرانجام چند روز پس از اظهارات توضیحی کلیباف در دیدارهای خصوصی با نمایندگان مجلس، بلافاصله نامه ای به امضای 220 نماینده مجلس رسید که در آن حمایت از کالیباف و لزوم قرار گرفتن اطلاعات امنیتی در خبر دیدار خانواده کلیباف ترکیه منتشر شد. نامه ای که یک روز بعد برخی از نمایندگان مجلس امضای خود را پس گرفتند. این گروه از نمایندگان گفتند که با متن نامه آشنا نیستند و معتقدند این نامه در حمایت از مجلس نوشته شده است. پس از انتشار خبر سفر خانواده کلیباف به ترکیه، حامیان وی تحلیل کردند که رقبای وی برای خدشه دار کردن چهره رئیس مجلس برنامه ریزی می کنند. برخی جبهه پایداری را مقصر می دانند و برخی دیگر هدف این جریان را برکناری کلیباف و جایگزینی او با علی نیکزاد می دانند.

با تمام این اوصاف به نظر می رسد کلیباف در آستانه انتخابات هیئت رئیسه وضعیت خوبی دارد. رحیم زارع درباره وضعیت رای محمد باکر کلیباف در انتخابات مجلس شورای اسلامی در اجلاسیه سوم، گفت: 100 درصد عامه مردم همچنان می توانند رای لازم برای تصدی ریاست مجلس شورای اسلامی را کسب کنند. نماینده مردم آباده در مجلس تاکید کرد: عملکرد محمد باکر کلیباف به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی در این دو سال خوب و رضایت بخش است و از این رو اکثر نمایندگان بر این باورند که وی باید همچنان رئیس مجلس بماند.

علی کریمی فیروزجایی رئیس مجلس درباره راهیابی کلیباف به مجلس گفت: کلیباف کاندیدای اصلی ریاست مجلس شورای اسلامی در دوره سوم است. البته الیاس نادران نیز برای حضور در انتخابات مجلس اعلام آمادگی کرد. وی گفت: به احتمال زیاد کلیباف رئیس مجلس باقی بماند زیرا زمینه بسیار خوبی برای رای گیری در بین نمایندگان وجود دارد. حجت الاسلام امیر گلی جعفری بروژنی نماینده مردم بروجن در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت آرای کالیباس در انتخابات مجلس گفت: پایگاه رای محمد باکر. به احتمال زیاد کلیباف همچنان رئیس مجلس باقی خواهد ماند زیرا نمایندگان نگاه مثبتی به کلیباف و عملکرد او دارند. اما در صورت حضور الیاس نادران در این مسابقات می تواند ترکیب هیئت را تغییر دهد. اگر نادران با توجه به تجربه و تجربه در مجلس بتواند برای رای گیری مناسب لابی کند، حداقل ممکن است بتواند در مجلس بنشیند و تنها حضور نادران در مجلس می تواند وضعیت مجلس را تغییر دهد. نادران هر چند متعلق به جریان اصولگرایان است، اما مواضع خود را به صراحت اعلام می کند. علیرغم اینکه با روی کار آمدن دولت ابراهیم رییسی فضای سیاسی کشور به نفع جریان اصولگرا هموار شده است، اما نادران همواره به همان انتقادات شناخته شده از دولت ادامه می دهد. باید دید بازگشت نایاب در عرصه های متن برای او موفقیت آمیز خواهد بود یا مجلس فعلی به همان روند حاشیه سازی چهره های قدیمی در قوه مقننه کشور ادامه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید