کارلوس کی برمی گردد؟ نگرانی نمایندگان مجلس

کارلوس کی برمی گردد؟  نگرانی نمایندگان مجلس

فوتبال ایران روزهای پر التهابی را پشت سر می گذارد. اگرچه تیم ملی مدت هاست به جام جهانی راه یافته و از این بابت خیالش راحت شده است، اما هنوز معماهای حل نشده ای وجود دارد. مهمترین چالش این روزها اداره فدراسیون با سرپرستی است که همه چیز را متوقف کرده است. اینکه آیا رهبر فعلی توانایی تصمیم گیری در مورد مسائل مهم را دارد یا خیر، مهمترین سوال بی پاسخی است که مخاطب را نگران می کند. شایعات زیادی مبنی بر محول شدن مدیریت امور اصلی به وزارت ورزش شنیده می شود و اهالی فدراسیون بیش از آنکه تصمیم گیرنده باشند، اجرایی هستند.

در کنار چنین بحرانی که ظاهرا تا روز هشتم شهریور و برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال ادامه خواهد داشت، زمزمه هایی مبنی بر تغییر سرمربی ایران برای جام جهانی نیز شنیده می شود. اگرچه ایران با دراگان اسکوچیچ خوش و بش کرده و هر چه زودتر بلیت قطر را به دست آورده است، اما عملکرد جنجالی تیمش مقابل الجزایر در یک بازی تدارکاتی و دو بازی ضعیف مقابل کره جنوبی باعث شده است که چه اتفاقی بیفتد.

دراگان بسیاری از پایگاه محبوب خود را که قبلاً به دست آورده بود به دلیل نتایج خوب از دست داده است و به وضوح هشتگ های مختلفی را برای حذف خود در هفته های اخیر دیده است.

اما سوال اصلی این است که با توجه به وضعیت فعلی فدراسیون فوتبال و شایعاتی مبنی بر اینکه آنها قدرت تصمیم گیری ندارند، چه کسی روی نیمکت تیم ملی ایران تصمیم می گیرد؟ در واقع چه کسی باید در مورد ماندن یا رفتن دراگان اسکوچیچ حرف آخر را بزند؟ یافتن پاسخ این سوال می تواند بخش مهمی از ابهام را برطرف کند. دراگان در حال حاضر با جدایی در تیم ملی مواجه است. چه بخواهی چه نخواهی باید با این پدیده دست و پنجه نرم کند که حداقل نیمی از ملی پوشان به توانایی های فنی این کروات اعتقادی ندارند. واضح است که این موضوع نمی تواند مبنای شایعات کم کاری در تیم ملی باشد اما به هر حال اعتقاد بازیکنان به سرمربی عاملی است که در کسب موفقیت تاثیرگذار است. این پرونده در شرایطی به بحران تبدیل شد که دیدار وزیر ورزش با 6 پیشکسوت تیم ملی بحث های زیادی را به همراه داشت. بحثی که گفته می شود یکی از مهمترین بندهای آن بررسی عملکرد دراگان و توانایی احتمالی او برای حضور در جام جهانی است.

فدراسیون کار نخواهد کرد!

واقعیت این است که با توجه به لغو ثبت نام هیئت مدیره فدراسیون فوتبال و اداره امور در دست سرپرست، اعضای فعلی که در فدراسیون فعالیت می کنند، تعدیل زیادی نخواهند داشت. به این ترتیب نگاه ها به وزارت ورزش برمی گردد. نهادی که در آستانه جام جهانی باید استقلال فدراسیون فوتبال را به رسمیت بشناسد و به فکر تقویت تیم باشد. علاوه بر وزارت ورزش، صحبت از مداخله معاونان برای تغییر نیمکت تیم ملی نیز به گوش می رسد. این را می توان در سخنرانی هفته گذشته علی نیکزاد یافت.

نایب رئیس شورای اسلامی درباره اینکه آیا از دراگان اسکوچیچ حمایت می شود یا خیر، گفت: من در مورد یک شخص صحبت نمی کنم. من از فراکسیون ورزش مجلس فقط می دانم که دیدگاه دارند. نمی دونم جواب رو چطور بنویسم ولی بعد توضیحم رو اینجوری ادامه میدم. کمیته تخصصی وزارت ورزش و جوانان در کمیته فرهنگی است. کمیسیون فرهنگی قطعا نگاه ویژه ای به فوتبال دارد. همچنین در مجلس ما فراکسیون هایی در پارلمان داریم که همیشه در زمینه های تخصصی بحث می کنند. فراکسیون ورزش در مجلس با اکثریت ورزشکاران و جوانان تشکیل جلسه می دهد. صحبت هایی که از آنها در حاشیه مجلس شنیده می شود حکایت از آن دارد که از سرمربی تیم ملی ایران دل خوشی ندارند و به دنبال تعیین سرمربی بومی هستند. باز هم لازم می دانم تاکید کنم که این صحبت ها در حاشیه است نه در سالن رسمی و علنی مجلس. مجلس در بازه باقی مانده تا جام جهانی 2022 حساسیت زیادی به فوتبال دارد و به وزیر ورزش توصیه می کنم در اسرع وقت با اعضای کمیته فرهنگی دیدار کند و تصمیم بگیرد که روند انتخابی تیم ملی با نظر فدراسیون فوتبال می تواند با ثبات در این زمینه گام بردارد.

این صحبت ها جای هیچ تردیدی باقی نمی گذارد که چند کمیته و چند نماینده مجلس به فکر تغییر نیمکت تیم ملی ایران در جام جهانی هستند. درست یا نادرست در این مدت زمان چندان مورد بحث نیست، اما کاملاً محسوس است که روی نیمکت تیم ملی تغییراتی ایجاد می کنند.

مجلس ایران کارلوس کی روش را می خواهد؟

درست است که نایب رئیس مجلس می گوید نمایندگان مردم هیچ مخالفتی با حضور مربی ایرانی ندارند اما مشخص است که با توجه به جلسات معتبر پیش رو، چنین گزینه ای چندان در دسترس نخواهد بود. به همین دلیل شنیده می شود که برخی نمایندگان به دنبال راه حلی برای بازگشت کارلوس کی روش هستند و حتی شنیده می شود که این موضوع را با مسئولان وزارت ورزش نیز در میان گذاشته اند. هفته گذشته خبرآنلاین نیز مدعی شد که نهادی بالاتر از فدراسیون فوتبال می خواهد کارلوس کی روش را به ایران بازگرداند. واضح است که اگر این موضوع صحت داشته باشد، این روند باید از طریق وزارت ورزش انجام شود.

حال می توان این سوال را مطرح کرد که آیا نمایندگان مجلس توانایی بازگرداندن کارلوس کی روش به ایران را دارند؟ برای پاسخ به این سوال باید به نقش وزارتخانه و نمایندگان مجلس در برکناری کارلوس کی روش از ایران حتی پس از هفت سال فعالیت در ایران توجه کرد. محمود اسلامیان یکی از اعضای سابق هیات رئیسه فدراسیون فوتبال چند روز پیش در گفت وگویی از جنجالی هایی که با کارلوس کی روش در نقش مسعود سلطانی فر وزیر وقت ورزش رخ داد و … گفت: زمانی که در مسکو بودیم، فدراسیون فوتبال باید پس از پیروزی مقابل مراکش به بازیکنان جایزه می داد. تیم ملی داد در آن زمان مهدی تاج مریض بود و با زحمت توانستیم جایزه را ترتیب دهیم. مسعود سلطانی فر هم آن زمان در روسیه بود و گفت این پول را بین بازیکنان تقسیم کنم. این سوال باعث شد کی روش جلوی وزیر بایستد و او معتقد بود وزیر این پول را نیاورده و پول فدراسیون بوده و فدراسیون باید به بازیکنان بدهد. آن روز وزیر وارد اردوی تیم ملی شد و کی روش از حضور در سلطانی فر خودداری کرد. بعد از نیم ساعت آقای کی‌روش را با درخواست‌ها و خواسته‌های فراوان مقابل وزیر ورزش قرار دادیم. آقای کی روش تسلیم فشار نشد و به نظرم حرفش درست بود و این پول برای فدراسیون بود و ربطی به وزیر ورزش نداشت. کی روش اعتماد به نفسی داشت که به مذاق مسئولان خوش نیامد و همین امر باعث برکناری او شد.

علاوه بر این پرونده، کی روش بارها از سوی نمایندگان مجلس وقت ایران تحت فشار قرار گرفت و انتقادات زیادی از او وارد شد. انتقاداتی که در نهایت راه را برای خروج او از ایران هموار کرد. برای یافتن نمونه ای در این زمینه می توان به چندین مثال مختلف اشاره کرد که یکی از آنها مربوط به سال 2017 است. کی روش این روزها پس از بازی دوستانه ایران و تونس که در روز 13 فروردین با نتیجه یک بر صفر به سود تیم حریف به پایان رسید، گفت که بازیکنان لیگ ایران از توانایی فنی لازم برای کمک به این تیم برخوردار نیستند. تیم ملی در جام جهانی همین اظهار نظر سرمربی تیم ملی کافی بود تا کارشناسان و مربیان داخلی انتقادات خود را تشدید کنند تا جایی که برخی از آنها این اظهارات را «توهین این مربی پرتغالی به فوتبال ایران» تعبیر کردند.

پس از ورود اهالی فوتبال به موضوع، همایون یوسفی، نماینده فوتبال در مجلس و نماینده فراکسیون ورزش نیز به شدت به اظهارات کی روش واکنش نشان داد. وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کی روش پس از سال ها حضور در ایران هنوز با فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی آشنا نیست، گفت: در صورت ادامه اظهارنظرهای وی، قطعا مجلس از طریق وزارت ورزش و جوانان به این موضوع نگاه جدی خواهد کرد.

اکنون مجلسی که بتواند به طور جدی به موضوع برکناری کی روش بپردازد می تواند نقش لازم را در بازگرداندن کی روش به ایران ایفا کند. البته این امر اختیاری است و می تواند در قالب گواهی یا «تاکید بیشتر» گنجانده شود.

با این حال این روزها دلایل زیادی به عنوان بازگشت احتمالی کی روش به فوتبال ایران مطرح می شود. از اظهار نظر دستیار کی روش در تیم ملی مصر که گفته بود کارلوس می خواهد در جام جهانی 2022 سرمربی یک تیم آسیایی شود تا پست عجیب همان سرمربی پرتغالی در روز پیروزی ایران مقابل مراکش جام جهانی 2018 علاوه بر اینها شایعات مربوط به دیدار یکی دو ملی پوش سرشناس با ابراهیم رئیسی و دیدار با وزارت ورزش به بحث های موجود دامن زد.

با وجود چنین بحث هایی، فدراسیون فوتبال ترجیح می دهد دور بماند و اتفاقات را رصد کند. البته برای حفظ روحیه سرمربی فعلی تیم ملی بدشان نمی آید هر از چند گاهی به شایعات پاسخ دهند. آخرین مورد مربوط به صحبت های احسان اصولی، سخنگوی فدراسیون فوتبال است که در پاسخ به سوالی مبنی بر بازگشت کارلوس کی روش و همچنین به نظر می رسد انگیزه مثبتی را به دنبال داشته باشد و اینکه آیا بحث او در پی خواهد داشت یا خیر. بازگشت، گفت: خیر، سرمربی ما در جام جهانی اسکوچیچ است و اعضای کادر فنی بر اساس لیستی که او داده انتخاب شدند و قراردادشان امضا شد و با این تیم به جام جهانی خواهیم رفت.

دیدگاهتان را بنویسید