نامه ایران به شورای امنیت در خصوص حمله به مقر تروریست ها در شمال عراق


ساعت: 22:33
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۰
کد خبر: 1903000

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه ای به رئیس شورای امنیت اعلام کرد: با توجه به اقدامات مخرب و آشفته گروه های تروریستی در شمال عراق علیه مردم و امنیت ملی ایران و بی توجهی به هشدارها و اعتراضات مکرر، ایران چاره ای جز استفاده از حق پاسخگویی ندارد. برای حملات تروریستی مناسب نبود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک در نامه ای به رئیس موقت شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد: با توجه به اقدامات مخرب و آشفته گروه های تروریستی علیه مردم و امنیت ملی ایران و بی توجهی با هشدارها و اعتراضات مکرر در این زمینه، کشورمان چاره ای جز استیفای حق خود و پاسخ مناسب به حملات تروریستی نداشت.

به گزارش فارس، جمهوری اسلامی ایران بارها تروریسم را خطری مشترک برای منطقه، ایران، دولت عراق و دولت ترکیه خوانده و مقامات ایرانی نیز بارها مخالفت خود را با حضور پایگاه های نظامی گروه های تروریستی ضد ایرانی اعلام کرده اند. و همچنین صهیونیست ها در اقلیم کردستان عراق و بارها به مقامات دولت مرکزی عراق و همچنین اقلیم کردستان عراق یادآوری شد که این اقدامات به هیچ وجه از سوی ایران قابل تحمل نیست و این گروه ها باید خلع سلاح شوند و اینها پایه ها باید برچیده شوند. در این راستا در حالی که به این هشدارها توجهی نشد و در پی حملات اخیر عوامل این گروه های تروریستی به مرزهای ایران، در هفته گذشته شاهد دو حمله موشکی به مقر این گروه ها بودیم.

* تبیین دلایل و انگیزه های اقدامات نظامی ایران

نماینده کشورمان در این نامه با یادآوری اقدامات گروه های تروریستی مستقر در شمال عراق، دلایل و انگیزه های اقدام نظامی علیه این گروه ها را تشریح کرد.

در این نامه آمده است: جمهوری اسلامی ایران بیش از چهار دهه است که یکی از قربانیان اصلی تروریسم بوده است. گروه های تجزیه طلب و تروریستی مانند حزب دمکرات کردستان، کومله، پژک و گروه های پاک در منطقه شمال عراق حضور دارند و از خاک عراق برای حملات تروریستی و مسلحانه علیه شهروندان و زیرساخت های اساسی ایران استفاده می کنند.

در این نامه آمده است: این گروه‌های مسلح که طبق قوانین ایران به گروه‌های تروریستی معروف هستند، چندین اردوگاه آموزشی تروریستی در خاک عراق و مناطق شمالی آن کشور برای جذب، آموزش، تحریک، برنامه‌ریزی، سازماندهی و پشتیبانی دارند. و انجام اقدامات تروریستی و همچنین عملیات خرابکارانه در ایران فعال است.

نمایندگی دائم ایران در این نامه اعلام کرد: این گروه ها تنها از سال 1395 تاکنون 49 حمله تروریستی در داخل و نزدیک مرزهای ایران انجام داده اند که منجر به کشته شدن 24 نفر و مجروح شدن 32 نفر شده است. بر اساس اطلاعات موثق، تمامی این حملات تروریستی از منطقه شمال عراق طراحی، سازماندهی و انجام شده است.

در این نامه آمده است: گروه های تروریستی مذکور به منظور سوء استفاده از تجمع مسالمت آمیز مردم در برخی شهرهای ایران برای اهداف جنایتکارانه تروریستی خود، تعدادی از گروه های مرتبط با تروریست ها را تحریک، مسلح و به سلاح سبک مجهز کردند و با ورود به خاک ایران ایران باعث ویرانی، آسیب رساندن به اموال عمومی و خصوصی، بانک ها، آمبولانس ها و مقر پلیس شد که منجر به شهادت چند پلیس شد. علاوه بر این، یکی از جدی ترین توطئه های خرابکارانه تروریستی علیه تاسیسات صلح آمیز هسته ای ایران کشف و خنثی شد. این خرابکاری توسط گروه تروریستی Kumle طراحی شده بود.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نیز در این نامه آورده است: با توجه به تهدیدات تروریستی موجود، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چندین بار اعتراض شدید خود را با ارسال یادداشت رسمی دیپلماتیک به وزارت امور خارجه اعلام کرد. عراق با توجه به ادامه موجودیت گروه های تروریستی کامفوب از آموزش و تردد آزادانه و اقدامات مخرب آنها در خاک عراق خبر داد.

در این نامه آمده است: مقامات ذیربط در جمهوری اسلامی ایران در جلسه کمیته مشترک امنیتی دو کشور اسناد غیر قابل انکاری را به عنوان اطلاعات موثق به مقامات دولت عراق و مقامات اقلیم کردستان عراق ارائه کردند. همچنین از این مقامات خواسته شد بر اساس تعهدات عراق بر اساس قوانین بین المللی، اصول روابط دوستانه و حسن همجواری و قانون اساسی عراق اقدامات لازم را انجام دهند. این اقدامات ضروری شامل کنترل، خلع سلاح، خودداری از پناه دادن به تروریست ها و گروه های مسلح، اردوگاه های آموزشی و اقدامات آنها تهدیدی جدی برای امنیت ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی است.

در این نامه آمده است: با وجود اعتراضات و هشدارهای مکرر جمهوری اسلامی ایران، متأسفانه مسئولان منطقه شمال عراق اقدامات مؤثر و قاطعی را در چارچوب مقررات بین‌المللی علیه تروریست‌ها انجام ندادند. شرایط و با توجه به حملات تروریستی مستمر، جمهوری اسلامی ایران چاره ای جز اعمال حق دفاع از خود در چارچوب قوانین بین المللی برای حفظ مردم، امنیت ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی نداشت. از این رو نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در ششم همین ماه (7 شهریور 2022) چندین عملیات نظامی را به عنوان پاسخی متناسب و ضروری به حملات تروریستی و مسلحانه علیه شهروندان و ساختارهای غیرنظامی ایران انجام دادند. به منظور حصول اطمینان از اینکه تمامی اقدامات انجام شده مطابق با قوانین بین المللی بشردوستانه است، این عملیات با سلاح های بسیار دقیق انجام شد و در نتیجه این عملیات، برنامه ریزی شده است که مکان ها، مکان ها، اردوگاه های آموزشی تروریست ها را دقیقا هدف قرار دهند. بدون سلاح آموزش می بینند. تلفات انسانی داشت.

نماینده دائم ایران در این نامه بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی تاکید کرده و از دولت عراق خواسته است تا به عنوان عضوی مسئول در سازمان ملل متحد، کنترل خود را بر کل خاک عراق حفظ کند. بر اساس تعهدات بین المللی، گسترش مرزهای شناخته شده بین المللی و جلوگیری از پناه دادن به گروه های مسلح و تروریستی که اقدام به برنامه ریزی اقدامات تروریستی جنایتکارانه علیه شهروندان، امنیت ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی ایران می کنند.

* اعتقاد راسخ ایران به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق

در این نامه آمده است: جمهوری اسلامی ایران با پاسخ مثبت و حمایت از درخواست دولت آن کشور برای کمک به این کشور در مقابله با داعش و نیروهای وابسته به آن، اعتقاد و پایبندی راسخ خود را به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق اعلام می دارد. حاکمیت و تمامیت ارضی، تمامیت عراق و موجودیت منطقه شمالی آن کشور در خطر بود و در این راستا سپهبد قاسم سلیمانی نقشی بی بدیل در شکست داعش و کمک به مردم و دولت عراق ایفا کرد تا جایی که مقامات منطقه شمال عراق درخواست کردند که این کار را انجام دهند. او را به درستی قهرمان جنگ علیه تروریسم و ​​ژنرال صلح نامیدند. ترور وحشیانه سردار سلیمانی به نفع داعش و دیگر سازمان هایی بود که در لیست تروریستی شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفتند.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران از رئیس شورای امنیت خواست تا این نامه را به عنوان سند شورا منتشر کند.

دیدگاهتان را بنویسید