نامه ای از دل دولت به رهبر معظم انقلاب در انتقاد از دولت سیزدهم ارسال شد.

نامه ای از دل دولت به رهبر معظم انقلاب در انتقاد از دولت سیزدهم ارسال شد.

یعنی در حالی که از نامه محبی بر می آید که محمد دهگان معاون حقوقی رئیس جمهور نیز اعتراض کرده است. محبی به صراحت به مخالفت و ناراحتی اهالی روستا اشاره کرد. چنین اتفاقی به خودی خود می تواند منشأ چالش ها و پرسش های جدی برای نهاد ریاست جمهوری باشد. با این حال، به نظر می رسد این مشکل ابعاد جدی تری دارد، از جمله ظهور و علنی شدن اختلافات در تیم دولت و حتی به طور گسترده تر، در میان رهبران طیف های مختلف اصولگرا.

جلیل محبی روز چهارشنبه هفتم اردیبهشت ماه متن نامه خود به رهبر معظم انقلاب را منتشر کرد. عذرخواهی ایشان بیانیه روز قبل مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان مبنی بر لزوم تذکر کارکنان نسبت به اقدامات نمایشی بود. وی در متن خود ابتدا به فعالیت گسترده معاونت حقوقی رئیس جمهور اشاره کرد و سپس نوشت: «اما بودجه ای که باید صرف استخدام و استخدام کارشناس حقوقی در این معاونت شود صرف سفر استانی رئیس جمهور شد. «هرچه معاونت محترم ستادی مؤسسه نسبت به اختصاص بودجه برای کارشناسی در معاونت حقوقی اعتراض داشتند، نتیجه نداد و بزرگواران ابتدا هزینه سفرهای کشور را در نظر گرفتند.» جلیل محبی افزود: «منطقی و قانونی اگر کشوری باشد. سفر لازم است، باید طبق اصول 52 و 53 قانون اساسی در قانون بودجه لحاظ شود و سپس در همان محدوده هزینه شود.» آیا این انتقادات جدی از تاثیر حقوقی معاون رئیس جمهور موثر بود؟ “نه.” رهبر معظم انقلاب در سخنرانی روز سه‌شنبه در جمع دانشجویان تاکید کردند: هشدار مسئولان نباید با لحن تند همراه باشد. اما جلیل محبی از او گلایه کرد که «مسئولان تا زمانی که صدا بلند نشود گوش نمی دهند و مهمتر از آن تا زمانی که رسانه ها حرف نزنند». نامه کوتاه اما نقطه‌دار جلیل محبی، شاید در تاریخ سفرهای استانی رئیس‌جمهور جای چالش برانگیزی به نظر برسد. مخصوصاً که کمتر از یک ماه پیش سفر ابراهیم رئیسی به استان البرز حسابی داغ شد. صولت مرتضوی، رئیس و معاون اجرایی رئیس جمهور در عین حال گفت: «منبع تأمین مالی، ریاست جمهوری و منابع عمومی متعلق به مردم است». حال با توضیحات جلیل محبی مشخص می شود که این منابع چگونه و از چه راه هایی در نهاد ریاست جمهوری تامین شده است.

نامه ای که نشانی را در یک مکان مهم نشان می دهد

اما اگر به تفسیر لایه های دیگر این نامه بپردازیم، به نظر می رسد حرف اصلی چیز دیگری است. گویی این متن کوتاه و مختصر که چندان مورد توجه قرار نگرفته آدرس یک موقعیت مهم را آشکار می کند. محمد دهگان، معاون حقوقی رئیس‌جمهور که اکنون معاونش نامه نوشته و به دلیل تامین هزینه سفرهای ابراهیم رئیسی از مقام معظم رهبری شکایت کرده است، یکی از نزدیک‌ترین افراد به محمد باکر کلیباف، رئیس مجلس است. در واقع همشهری کلیباف و مردی که ستاد انتخاباتی سال 96 خود را در رقابت های ریاست جمهوری رهبری کرد. دهقان در این انتخابات یکی از مخالفان استعفای کلیباف به نفع رئیس جمهور بود و هرگز مخالفت خود را پنهان نکرد. تا جایی که حتی پس از انتخابات 28 خرداد نیز همواره تاکید می کرد که نظرسنجی ها به نفع کالیباف است و او برای حفظ وحدت خود را فدا می کند و کناره گیری می کند. او در آن زمان تیم ابراهیم رئیسی را مقصر شکست اصولگرایان در برابر حسن روحانی دانست و معتقد بود که نتیجه استعفای کلیباف به نفع رئیسی باعث شده تا 50 درصد آرای وی به پای صندوق های رای روحانی برود. او را به سبد فرش انداختند زیرا گفت حامیان اصلی بیشتر ایدئولوژیک هستند و هرگز به روحانی رای ندادند. او حتی از معدود اصولگرایان بود که در آن زمان انتقادات جدی و صریح از دیدار ابراهیم رئیسی و امیر تتلو داشت. محمد دهگان یکی از اعضای اصلی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که علیرضا زاکانی شهردار فعلی تهران مشهورترین چهره آن است.

دهگان و جلیل محبی به وضوح به کلیباف در دولت نزدیک هستند

دهقان ظاهرا یکی از چهره های سهمیه دولت برای تیم کلیباف و گروه های مرتبط بود. نکته اینجاست که جلیل محبی، نویسنده نامه به رهبر معظم انقلاب و کاشف ماجرای هزینه کرد بودجه معاونت رئیس جمهور در سفرهای استانی نیز یکی از چهره های شناسایی شده در محافل کلیباف است. خود محبی نیز در هفته های اخیر با مواضعی علیه رئیس جمهور مورد توجه قرار گرفته است. به عنوان مثال، او در صفحه توئیتر خود در تاریخ 29 آوریل با انتقاد از فعالیت‌های ابراهیم رئیسی، او را به «دوربین‌درمانی» و کار نمایشی متهم کرد و نوشت که «این آثار برای مدت کوتاهی جواب می‌دهند، به‌خصوص اگر رئیس‌جمهور ذهنیت نداشته باشد. مردم متوجه می شوند که این یک نمایش است. «چند ساعت بعد، وقتی موجی از اعتراضات هواداران ابراهیم رئیسی را علیه خود دید، حکم شدیدتری صادر کرد و از رئیسی انتقاد کرد، عزیزم! شما امیدوارید آقای رئیسی بتواند کارهای بزرگی برای کشور انجام دهد، اما من قدرت این کار بزرگ را در آنها نمی بینم. جلیل محبی بدون اطلاع و هماهنگی نخست وزیر مستقیم خود محمد دهگان معاون حقوقی رئیس جمهور چنین اطلاعاتی را به خصوص درباره بودجه این معاونت منتشر می کند؟ زیدنت؟ طبیعتاً هرکسی که اطلاعات کمی از ساختار حکومت و روابط آن داشته باشد، به راحتی متوجه خواهد شد که پاسخ این سوال منفی است. پاسخی که در وهله اول ما را به کاستی هایی در مدیریت می رساند.

* نام محمد دهقان نیز به لیست افرادی که وارد حذفیات دولت سیزدهم شده اند اضافه شود.

گمانه زنی ها درباره برخی اختلافات در دولت در روزهای اخیر شدت گرفته است. بیشتر این گمانه زنی ها حول اتفاقاتی مانند برکناری محسن رضایی و صولت مرتضوی از کمیسیون اقتصادی دولت به نشانه اختلاف نظر است. پیش از این نیز خبرهایی از اختلافات نه چندان ساده بین رئیس جمهور و وزیر اقتصاد منتشر شده بود. سخنگویان دولت همواره این اختلافات را رد کرده اند، اما سابقه چالش های مستمر احسان هندوزی وزیر اقتصاد و مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، دیگر چیزی نیست که قابل کتمان باشد. از جمله، این چالش ها پیرامون بسته شدن بودجه 1401 با نامه شکایت به رئیس جمهور به اوج خود رسید. با این حال، یک طرف اختلاف یعنی هندوزی، وزیر اقتصاد، متعلق به طیف سیاسی اطراف کلیباف است. کشور دیگر، میرکاظمی نیز از حامیان دیرینه رئیس جمهوری است که به دلیل سابقه همین رابطه، نفوذ بسیار بیشتری نسبت به یکی از اعضای عادی دولت سیزدهم دارد. حال با مواضع و نوشته های منتشر شده از سوی جلیل محبی، سرپرست معاونت حقوقی و برنامه ریزی اجرایی معاونت حقوقی رئیس جمهور، به نظر می رسد نام محمد دهگان نیز باید به فهرست افرادی که به چاله های این سازمان پیوسته اند اضافه شود. دولت سیزدهم؛ اما اهمیت تاریخ فقط در خود حکومت نیست، بلکه در تأثیرگذاری و البته تأثیر متقابل بر فضای بیرون از حکومت نیز هست. جایی که رهبران طیف های مختلف اصولگرایی به رهبری محمد باکر کلیباف به میدان می آیند و در نتیجه مسیر روابط دولت و مجلس مطرح می شود.

اختلافات سران دو قوه جدی می شود!

در دو هفته اخیر، رسوایی موسوم به سیسمونی گیت، این گمانه زنی را به وجود آورد که حامیان و حامیان محمد باکر کلیباف درگیر اختلافات عمیق با گروه های دیگر از جمله جبهه پایداری، هواداران جلیلی و تیم ابراهیم رئیسی شده اند. گروه هایی که در واقع اشتراکات زیادی دارند. این در حالی است که ظاهراً وابستگان جبهه پایداری و حامیان جلیلی حملات خود را به کلیباف انجام داده اند. استقلالی‌تر تیم ابراهیم رئیسی وارد عرصه هجمه رسانه‌ای نشد، اما از سوی دیگر واکنش منفی به حمله به رئیس مجلس نشان نداد، بنابراین می‌توان اینگونه تعبیر کرد که «سکوت» آنها به احتمال زیاد “نشانه رضایت”. در ماه های اخیر، سران دو کشور به صورت علنی اختلافات خود را در مورد موضوعاتی از پتروشیمی میانکاله تا موضوع ارز ترجیحی بیان کرده اند که البته بعید است زمینه و تاثیر سیاسی داشته باشد. به نظر می رسد کمتر از 9 ماه از آغاز به کار دولت می گذرد و برخی نمایندگان مجلس و به طور کلی وکلای حامی کلیباف خواستار برکناری برخی از وزرا هستند. علاوه بر عبدالملکی وزیر کار، نام وزرایی مانند فاطمی امین وزیر صمت و زارع پور وزیر ارتباطات نیز در این زمینه زیاد مطرح است. نکته مهم این است که این اتفاق در مجلس رخ می دهد، جایی که کمتر از یک سال پیش 220 نماینده وی در نامه های رسمی به ابراهیم رئیسی از او خواستند که در انتخابات شرکت کند. با این اوصاف می توان گفت که متن کمتر دیده شده جلیل محبی خطاب به رهبر معظم انقلاب بیش از آنکه گلایه ای در دنیای همکاری با سایر بخش های حکومت باشد، به بررسی شکاف سیاسی اصولگرایان می پردازد. که بخش هایی از دولت ترکیه را ترک کرد. شکاف هایی که تعمیق آن مهمتر از روابط داخلی دولت است، بر روابط بین نیروها و به ویژه رهبران آنها تأثیر می گذارد. این در شرایطی است که مجلس در نیمه های عمر خود به سر می برد و عملا تا یک سال دیگر روند اولیه انتخابات مجلس دوازدهم آغاز می شود. این صحنه ای است که می تواند صحنه تقابل اصولگرایان با تحولات جاری باشد تا مقدمه ای برای تشدید تنش ها از این تقابل باشد.

دیدگاهتان را بنویسید