«نامه رئیس مجلس» گامی مثبت در راستای احقاق حقوق کارگران و مستمری بگیران است

«نامه رئیس مجلس» گامی مثبت در راستای احقاق حقوق کارگران و مستمری بگیران است

محمدباقر قالیباف در نامه ای خطاب به دولت دستور لغو دو مصوبه مورد انتقاد را صادر کرد. اولاً تصمیم افزایش مستمری بازنشستگان که 10 درصد مستمری بگیران سایر رده ها بود، هر ساله خلاف قانون بود و ثانیاً تصمیم افزایش حق مسکن کارگران که دولت در بدعت خلاف قانون است. ، 100000 تومان از 650000 تومان حق مسکن مصوب شورای عالی کار کسر شد.

فرامرز توفیقی (یکی از نمایندگان کارگران) در این خصوص می گوید: دولت یک هفته فرصت دارد تا مصوبات قبلی خود را لغو و مصوبات قانونی را اعلام کند. همه ما منتظر این بوده ایم که این اتفاق بیفتد. زیرا این دو مصوبه دولت قانون گریزی بود و حتی در زمان تدوین لایحه بودجه نیز مشخص بود که کارشناسان کشوری از قوانین مربوط به دستمزد و حدود اختیارات قوه مجریه در این حوزه اطلاع کافی ندارند. آنها سپس فکر کردند که می توانند آنچه را که می خواهند در هر قطعنامه ای انجام دهند. مصوبه حقوق مسکن شورای عالی کار را که فقط باید تصویب می کردند منحرف کردند و صد هزار تومان از آن کسر کردند. همچنین در خصوص تصمیم افزایش حقوق بازنشستگان نیز 38 درصد پیشنهاد سازمان به 10 درصد کاهش یافت.

وی با بیان اینکه «مجلس به وظیفه ذاتی و قانونی خود عمل کرد و حکم لغو را صادر کرد»، افزود: کارگران و مستمری بگیران مطالبات بحقی داشتند. این وظیفه قانونگذار است که قانون را اجرا کند و آنها به این وظیفه عمل کرده اند. رئیس مجلس باید در مهلت قانونی تصمیم کارشناس مجلس را اعلام می کرد که محقق شد. اما چه بهتر این بود که در این چند ماه استرس و اضطراب بر زحمتکشان کشور تحمیل نشده بود و دولت مصوبات قانونی مزد را از ابتدا پذیرفته و مقدمات اجرای آن را فراهم کرده بود.

توفیقی می افزاید: خود دولت بهتر از هرکسی می داند که در شرایط اقتصادی کنونی این اعداد و ارقام به هیچ وجه نمی تواند شکاف بزرگ سبد معیشت و حقوق را جبران کند، چه مستمری بگیران و چه دستمزد کارگران. وقتی با تورم 90 درصدی سبد غذایی مواجه هستیم (تورم رسمی جدید، نرخ های غیررسمی و ملموس خیلی بیشتر از این است)، چگونه انتظار می رود با افزایش حقوق ده درصدی در دوران بازنشستگی زندگی کند؟ وقتی اجاره بهای مسکن در شهرهای کوچک بیش از 2 میلیون تومان در ماه است، چگونه می توانند 100 هزار تومان از کمک هزینه ناچیز 650 هزار تومانی مسکن کم کنند و بگویند در این شرایط تورمی باید کمک هزینه مسکن کارگران فقط 550 هزار تومان باشد؟

رئیس کمیسیون حقوق و دستمزد شورای عالی شوراها می افزاید: هیچ کدام از این ارقام پاسخگوی مشکلات معیشتی نیستند. اما مهمتر از اینها، ارائه یک نوآوری جدید در دستمزدها بود که با اقدام مجلس جلوی آن گرفته شد. در مورد حق مسکن نیز دولت تنها تصویب کننده نهایی مبلغ مصوب شورای عالی کار است و نمی تواند مبلغ دقیقی را تعیین کند. اگر اجازه دهند مبلغی که دولت تعیین کرده روی صندلی بنشیند و ادامه پیدا کند، راه قانونگذاری باز می شود و در نتیجه دولت ها نسبت به مقوله دستمزد و حقوق خودسرانه و غیرقانونی رفتار می کنند. در بازنشستگی به همین منوال همیشه این روال بوده که پیشنهاد سازمان بیمه گر توسط دولت اجرا می شود، این بار نباید مخدوش و تخریب شود.

توفیقی در پایان در خصوص حق مسکن گفت: با این نامه رئیس مجلس باید حق مسکن مصوب شورای عالی کار احیا شود. یعنی 100 هزار تومانی که دولت از 650 هزار تومان کسر کرده است، برمی گردد و حق مسکن کارگران اجیر شده 650 هزار تومان می شود.

دیدگاهتان را بنویسید