جزئیات افزایش حقوق کارمندان و مستمری بگیران؛ گامی در جهت برابری حقوق

جزئیات افزایش حقوق کارمندان و مستمری بگیران؛  گامی در جهت برابری حقوق

دولت تعدیل بودجه 1401 را با تاکید بر پرداخت عادلانه دستمزدها پیشنهاد می کند. گمانه زنی های مختلفی مبنی بر افزایش مجدد دستمزدها مطرح شده است اما هنوز خبر مشخصی در دست نیست. سال گذشته سازمان برنامه و بودجه در متن لایحه بودجه پیشنهادی برای افزایش حداقل 10 درصدی حقوق کارکنان و مستمری بگیران در دستگاه‌های دولتی داده بود که در نهایت به تصویب مجلس رسید و به قانون تبدیل شد. سازمان برنامه و بودجه هدف از این افزایش را کنترل تورم در ابتدای دولت سیزدهم اعلام کرد.

البته سطوح مختلف دستمزد اعم از شاغل و بازنشسته بارها به ناکافی بودن این افزایش در ماه های اخیر اشاره کرده اند. در نتیجه دولت در لایحه اصلاحیه بودجه خود خواستار افتتاح «شورای حقوق و دستمزد کارکنان کشوری» برای افزایش حقوق بر اساس چارچوب قانونی و خارج از احکام بودجه شده است. به همین دلیل دولت طبق تبصره 12 قانون بودجه 1401 پیشنهاد داد که هیأت مزد و حقوق در افزایش دستمزد بیش از میزان مقرر در مصوبات بودجه دخالتی نداشته باشد. درخواست لغو این ممنوعیت به عنوان چراغ سبز دولت برای افزایش مجدد دستمزدها تعبیر شده است. اکنون شنیده ها حاکی از آن است که سازمان کار اداری بر اساس تعهدات قانونی خود مدل جدیدی را برای احیای حقوق کارمندان و مستمری بگیران ارائه کرده است.

یکسان سازی دستمزد، افزایش قدرت خرید و کمک به حفظ بنیان خانواده بر اساس قانون جوانان از جمله اهداف این مدل است. هنوز از میزان افزایش حقوق اطلاعی در دست نیست، اما از آنجایی که مستمری بگیران کشوری، ارتش و سایر صندوق های دولتی در زمان استخدام مشمول مقررات کارگری «قانون مدیریت خدمات کشوری» بوده اند، فرض بر این است که معادل امتیازات این قانون به مستمری بگیران داده شده است. بر اساس قانون مدیریت، افسران در 20 گروه شغلی طبقه بندی می شوند و در طول مدت خدمت بر حسب شغلی، تحصیلی و غیره در این گروه ها ارتقا می یابند. مدرک تحصیلی و در نهایت در یکی از این گروه ها بازنشسته می شوند.

تساوی حقوق
اگر دولت می‌خواهد حقوق بازنشستگان را احیا کند، باید آنها را با کارگران هم‌رده برابری کند. یعنی اگر یک نفر از گروه 15 بازنشسته شود، در افزایش حقوق با کارمند گروه 15 برابری می کند. البته این بدان معنا نیست که حقوق مستمری بگیران با کارگران همسان شده برابری می کند و تنها بر اساس رتبه شغلی مندرج در قانون مدیریت خدمات کشوری است که حقوق بازنشستگان اعاده می شود.

از سوی دیگر، ارزش حقوق کارکنان را نمی توان خارج از رتبه بندی گروه بیست انجام داد. این به معنای افزایش بیشتر برای سطوح بالاتر و افزایش کمتر برای سطوح پایین است که حدود آن در قانون مدیریت کارمندان کشوری بر اساس امتیازات و جداول نمره تعیین شده است. علاوه بر بحث اعاده حقوق بر اساس چارچوب قانونی، سازمان اداری و کارگری پیشنهاد داد طبق ماده 16 قانون حمایت از خانواده و جوانان اقدام شود.

افزایش مزایای حاشیه ای
در قانون پیش بینی شده است که گروه های مختلف حقوق بگیر از دستگاه های دولتی، نیروهای مسلح، معلمان، قضات و … از ابتدای سال 1401 به مدت پنج سال از افزایش نفقه فرزند و حقوق خانواده بهره مند شوند.واز بر این اساس کودک مزایا باید 100٪ و کمک هزینه خانواده 50٪ هر سال افزایش یابد. به این ترتیب پس از پنج سال کمک هزینه فرزندان 500 درصد و برای اعضای خانواده تا 250 درصد افزایش می یابد.

در مجموع با توجه به اینکه تورم دو رقمی در اقتصاد وجود دارد میزان افزایش حقوق باید متناسب با تورم باشد اما بر اساس تبصره 12 بودجه سال 1401 دولت به شرکت ها و موسسات دولتی و خصوصی اجازه نمی دهد بر اساس تصمیمات مجامع خود خارج از افزایش مبلغ بودجه. در این شرایط تنها پس از تصویب لایحه اصلاح قانون بودجه مذکور در مجلس است که هیأت مزد و حقوق می تواند افزایش خارج از مصوبات بودجه را تصویب کند.

ورود مجلس به افزایش حقوق
با توجه به اینکه دولت از حمایت مجلس برای احیای حقوق کارمندان و مستمری بگیران برخوردار است، به نظر نمی رسد در نحوه تصویب احیای حقوق مشکل قانونی وجود داشته باشد. روز گذشته (چهارم مرداد) نمایندگان مردم در جلسه علنی مجلس بحث افزایش حقوق بازنشستگان را مطرح کردند و خواستار تعدیل آن با تورم شدند. احمد جباری عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران روز گذشته در صحن علنی مجلس اعلام کرد: اگر مستمری بگیر مستاجر باشد باید مبلغ قابل توجهی را برای پرداخت اجاره بها هزینه کند. فراموش کنید که 10 درصد رشد کمی در دستمزدهای پایین وجود دارد. بنابراین حداقل حقوق کمتر از 10 میلیون تومان نباشد.
هر چند این نماینده مجلس خواستار افزایش آستانه حقوق به 10 میلیون تومان شد، اما در بودجه سال 1401، سقف حقوق کارمندان و مستمری بگیران 5 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

آیا حقوق بازگردانده می شود؟
حال باید دید بهبودی حقوق بازنشستگان طبق پیشنهاد دولت تا کجا پیش می رود و سقف و کف حقوق کارکنان کشوری و لشکری ​​و سایر صندوق های بازنشستگی تا کجا به نهادهای دولتی باز می گردد، اما برای کارگران. اجباری است برای بازگرداندن دستمزدها متناسب با تورم در قانون مدیریت خدمات کشوری وجود دارد. به نظر می رسد قصد دولت در درجه اول جبران نوسانات دستمزدها در برابر افزایش 10 درصدی عقب مانده دستمزدها با تورم از نیمه اول سال است که بازیابی قدرت خرید از دست رفته را دشوار کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید