افزایش حقوق کارمندان و مستمری بگیران تامین مالی شد؟/ حاج اسماعیلی: تورم آینده افزایش حقوق را خنثی می کند.

افزایش حقوق کارمندان و مستمری بگیران تامین مالی شد؟/ حاج اسماعیلی: تورم آینده افزایش حقوق را خنثی می کند.

روز جدید یک کارشناس بازار کار در واکنش به افزایش حقوق کارمندان و مستمری بگیران گفت: قطعاً در کوتاه مدت چنین منبعی برای این تصمیم در کشور وجود ندارد زیرا درآمد دولت کاملاً مشخص است و چیز زیادی نیست. در کشور برای افزایش درآمد دولت اتفاق افتاده است

مریم فکری: این در حالی است که پیشنهاد افزایش حقوق کارکنان لشکری ​​و کشوری و مستمری بگیران در دولت در حال بررسی است و به گفته مسئولان دولتی هنوز منابع اعتباری لازم برای این پیشنهاد مشخص نیست.

شهریور میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در هشتمین روز از ماه جاری در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش حقوق کارکنان و مستمری بگیران گفت: جلسات بررسی این موضوع برای تامین مالی برگزار می شود. منابع لازم برای اجرای آن، هرچند دولت هنوز آن را نهایی نکرده است.

وی تصریح کرد: بحث افزایش حقوق ابتدا باید در دولت نهایی شود و پس از آن به شورای اسلامی یا سران قوا ارسال شود تا قانونی و اجرایی شود. از سوی دیگر میثم لطیفی، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور نیز گفت: تامین اعتبارات افزایش دستمزد باید از محل منابع ثابت باشد و از بانک مرکزی که بار تورمی دارد وام گرفته نشود.

بر این اساس کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی می گویند با وجود کسری جدی بودجه، در صورت اجرای چنین تصمیمی، دولت مجبور به چاپ پول یا استقراض از بانک مرکزی یا تامین اعتبار از راه های دیگر می شود که در نهایت حساب منجر به این خواهد شد. به تورم بالا دامن می زند و این موضوع دوباره افزایش دستمزد را خنثی می کند.

در همین رابطه حمید حاج اسماعیلی در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره پیشنهاد افزایش حقوق کارمندان و مستمری بگیران اظهار کرد: در گذشته در خصوص کارمندان و کارگران تفاوت رویکرد وجود داشت و آن امنیت شغلی بود. که در حوزه کارمندان مدنی و در بخش قانون کار و کارگران کمتر بود. در همان زمان، مزایای مرتبط با کارمندان دولت و در بخش های کارمند وجود داشت که در بخش کار دیده نمی شد.

وی افزود: اما کم کم در دو دهه اخیر شاهد کاهش کامل این روند هستیم و وضعیتی که اکنون در کشور شاهد آن هستیم شباهت زیادی بین کارمندان و کارگران و همچنین مستمری بگیران بخش دولتی و اجتماعی است. بخش امنیتی

حاج اسماعیلی تصریح کرد: دلیل آن این است که وقتی شرایط اقتصادی مشکلات اساسی دارد، عمده کسانی که تحت تاثیر شرایط سخت اقتصادی قرار می گیرند کارگران هستند.

وی ادامه داد: متأسفانه تورم بالای چند سال اخیر شرایط را هم برای کارمندان و هم برای کارگران در کشور بسیار سخت کرده است، امروز شرایط کارمندان به اندازه کارگران سخت است و چند عامل اصلی باعث این وضعیت شده است. ، که حتی در گروه فقیر جامعه بزرگی از کارمندان و کارگران را می بینیم.

این کارشناس بازار کار خاطرنشان کرد: اقتصاد نابسامان و فشارهای اقتصادی که در حال گسترش است، بخش بزرگی از جمعیت کشور را شامل می شود که کارمند و کارگر هستند و اکنون بخش بزرگی از جامعه کارمندی که بخشی از طبقه متوسط ​​هستند، به سمت جامعه حرکت می کنند. گروه فقیر رانده شدند. این واقعا نگران کننده است.
این کارشناس بازار کار گفت: من فکر می کنم جدای از این مشکل اساسی دیگری برای کارمندان پیش آمده که آن ها را شبیه کارگر کرده است و آن گسترش استخدام کارمندان قراردادی در سازمان ها و وزارتخانه های دولتی است.

حاج اسماعیلی افزود: چند سالی است که دولت اشتغال کمتری داشته و اکثر کارکنانی که در بخش های خدماتی، فنی و کارشناسی استخدام می کند موقت یا مشمول قانون کار هستند و در واقع به نوعی کارمندان کارگر شده اند. و این درد عمومی است که برای زحمتکشان کشور ایجاد شده است. در بخش بازنشستگی هم این مشکلات را داریم.

وی گفت: در واقع مستمری بگیران کشوری که شاید در گذشته شرایط بهتری نسبت به مستمری بگیران تامین اجتماعی داشتند، اکنون نیز تقریباً در همین وضعیت قرار دارند و از مشکلات اقتصادی زیادی نیز رنج می برند.

این کارشناس بازار کار توضیح می دهد: اتفاق روزهای گذشته با درخواست مستمری بگیران از تامین اجتماعی مبنی بر افزایش مستمری بر اساس قانون پس از گذشت 5 ماه، دولت را مجبور کرد که رویه ای مشابه برای کارمندان اتخاذ کند.

حاج اسماعیلی ادامه داد: دولت در حال حاضر با مشکل کسری بودجه مواجه است و این به این دلیل است که در ماه های اول این ادعا را که بودجه ارائه شده به مجلس امسال کسری ندارد را رد کرد اما در روزهای اخیر شاهد بودیم که رئیس سازمان برنامه و بودجه که یکی از این شاکیان بود، اذعان داشت که بودجه امسال بیش از 312 هزار میلیارد تومان کسری دارد، اما خودش اعتراف کرد که حقوق کارمندان و مستمری بگیران کشوری. و ارتش به شدت پایین هستند و کفاف زندگی خود را نمی دهند و متضرر می شوند.از افزایش مستمری مستمری بگیران تامین اجتماعی باید به فکر افزایش مستمری مستمری بگیران کشوری و همچنین کارمندان بود.

پولی برای افزایش حقوق کارمندان و مستمری بگیران وجود ندارد؟

دولت از کجا بودجه افزایش دستمزدها را تامین می کند؟

این کارشناس بازار کار گفت: بیشترین تردید وجود دارد که دولت منبع اعتباری لازم را از کجا تامین کند. خود دولت نیز از این مشکل اساسی رنج می برد و اعتراف کرده است که به دنبال منابع برای این کار است.

حاج اسماعیلی افزود: قطعا در کوتاه مدت چنین منابعی برای این تصمیم در کشور وجود ندارد زیرا درآمد دولت کاملا مشخص است و اتفاق خاصی برای افزایش درآمد دولت در کشور رخ نداده است.

وی خاطرنشان کرد: حتی آنچه بودجه هم در نظر گرفته شده است، با وجود اینکه دولت کارهای خاصی در سازمان مالیاتی انجام داده است، هنوز به همان شکل در دسترس نیست. به نظر من این ارتباط و نظارت و ارزیابی دست کارتخوان کار بسیار خوبی بود که به ترتیب تراکنش های مالی انجامید. به این ترتیب دولت برخی از فرارهای مالیاتی را رصد می کند.

این کارشناس بازار کار گفت: با این حال کسری بودجه به دلیل مخارج بالا و تورم و مشکلاتی که دولت برای تامین اعتبار و قطعا افزایش مستمری بازنشستگان کشوری و دستمزد کارمندان دارد همچنان وجود دارد، دولت باید از آن عبور کند. چاپ مجدد پول یا قرض گرفتن از بانک مرکزی یا چیز دیگری که در نهایت منجر به تورم شدید می شود.

حاج اسماعیلی یادآور شد: دولت یکی از دلایل اصلی عدم افزایش مستمری بازنشستگان را تورم و ناپایداری منابع اعلام کرد. آیا این منابع و تامین آنها مربوط به تامین اجتماعی است؟ اما به محض قطعی شدن افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی تصمیم به افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان گرفت.

وی ادامه داد: ما خوشحالیم زیرا حق کارمندان و مستمری بگیران است که متناسب با تورم حقوق دریافت کنند اما این سوال برای دولت مطرح است که این بودجه را از کجا تامین می کند؟ در شرایط کسری، دولت چگونه می خواهد اوراق قرضه منتشر کند؟ آیا اقدامات دولت برای تامین منابع تورم زا نیست؟ آیا این کارها افزایش دستمزد را دوباره لغو نمی کند؟

سازمان های کارمندی ایجاد کنید

حاج اسماعیلی با بیان اینکه کارمندان و مستمری بگیران نیز باید افزایش حقوق داشته باشند زیرا تحت فشار هستند، گفت: توصیه جدیدی دارم. علیرغم اینکه دایره استخدامی در دولت با محدودیت های شدیدی مواجه است و دولت نمی تواند بر اساس ضوابط برنامه استخدام کند و اکثر افرادی که استخدام می کند قراردادی و قراردادی هستند. در عین حال دایره افراد صاحب نفوذ و رانتی به حدی گسترش یافته است که فضا را برای ورود افراد عادی و افراد عادی جویای کار به ادارات دولتی به شدت محدود کرده است.

وی افزود: با این حال اکنون مشکلات کارکنان همانند مشکلات کارگران است و عامل اصلی تورم، مشکلات اقتصادی و سوء مدیریتی است که در سال های اخیر در کشور رخ داده است.

این کارشناس بازار کار تصریح کرد: به نظر من همانطور که بازنشستگان تامین اجتماعی صاحب موسسات هستند، حق کارمندان است که سازمان ها و نهادهای کارمندی داشته باشند تا مطالبات خود را پیگیری کنند. این را می توان به عنوان یک درخواست جدی برای حل مشکلات کارمندان و مستمری بگیران تلقی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید