نامه مهم باشگاه سپاهان به مجلس قبل از دیدار با استقلال

نامه مهم باشگاه سپاهان به مجلس قبل از دیدار با استقلال

محمدرضا ساکت، مدیرعامل باشگاه سپاهان که اخیرا یکی از کرسی های هیئت مدیره فدراسیون را به عنوان نماینده باشگاه ها در اختیار گرفته بود، در نامه ای به سید شمس الدین حسینی، رئیس کمیته ادغام شورای اسلامی، در خصوص بی توجهی به حقوق باشگاه های فوتبال ایران ارائه و درخواست پیگیری از این نهاد برای پرداخت حق پخش تلویزیونی باشگاه ها شد.

در متن این نامه آمده است:
جناب آقای دکتر سید شمس الدین حسینی
ریاست محترم کمیسیون اتحاد شورای اسلامی

سلام
ضمن تشکر و قدردانی از زحمات و حمایت های جناب عالی که از علما، صاحب نظران و قهرمانان ورزشی کشور در مناصب مختلف در خدمت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستید. تیم های فوتبال را تداعی می کند.
الف)) وضعیت فعلی باشگاه های ورزشی
1. عدم ثبات در درآمدزایی پایدار بزرگترین مشکل باشگاه های ورزشی است.
2. بزرگترین و مهمترین منبع درآمد باشگاه ها حق پخش تلویزیونی است که باشگاه ها از آن محروم هستند.
(به طور متوسط، 40 درصد از درآمد باشگاه های جهانی از فعالیت های تجاری، 43 درصد از فعالیت های رسانه ای و فروش حقوق پخش مسابقات ورزشی و 17 درصد از فعالیت های روز مسابقه به دست می آید).
ب)) عدم اجرای قانون جاری
1. در قانون بودجه 1398 مورخ 26/12/1377 تبصره 9-ک به استناد بند (پ) ماده (92) قانون برنامه ششم توسعه وزارت ورزش و جوانان و سازمان صداوسیما. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظفند منابع درآمد تبلیغاتی از پخش مسابقات ورزشی را به اشتراک بگذارند خط 140184 درآمد باید به خزانه کل کشور واریز شود و وجوه واریز شده از ردیف 530000-49 درج شده است. در جدول شماره (9) این قانون 30 درصد در اختیار وزارت ورزش و جوانان (برای حمایت از فدراسیون های متبوع) و 70 درصد در اختیار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
۲- دیوان محاسبات کشور در گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۸ اعلام کرد که سازمان تلویزیون مبلغی از درآمد تبلیغاتی پخش مسابقات ورزشی را به حساب خزانه داری کل کشور واریز نکرده است.
3. در قانون بودجه سال 1400 کل کشور مصوب 26/12/99 شورای اسلامی این موضوع تکرار شد ولی نتیجه اعلام نشد.
4. شایان ذکر است که این موضوع مربوط به پخش تبلیغات در تمامی مسابقات ورزشی بوده است.
5. درآمد حاصل از مالکیت فروش حق پخش زنده و ضبط رویدادهای ورزشی (یعنی حق پخش تلویزیونی مسابقات) از شمول این قانون مستثنی است.
6. متأسفانه صداوسیما نیز درآمد حق پخش اینترنتی (IPTV) را به دست آورده و این فرصت درآمدی را در انحصار خود درآورده است.
ج) اقدامات انجام شده برای پیش بینی پرداخت حق پخش تلویزیونی
1. طی مکاتبات ضمیمه با وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ فوتبال، نکات الف و ب درخواست و پیگیری شد (نامه های 24.08.1400، 17.11.1400، 15.01.1401.).
2. مکاتبات وزارت ورزش و جوانان به معاونت محترم توسعه ورزش قهرمانی در تاریخ 17.01.1401 و 11.02.1401 (پیوست).
3. مکاتبات معاونت فرهنگی و اجتماعی ریاست جمهوری به وزیر محترم ورزش و جوانان، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان صدا و سیما در تاریخ 2/11/1301 (پیوست)
4. پاسخ مدیرکل محترم دفتر توسعه ورزش های حرفه ای و امور باشگاه های وزارت ورزش در خصوص پیشنهاد تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان دستگاه های ذیربط در تاریخ 30.3.1401.
5. مکاتبات رئیس سابق فدراسیون فوتبال با ریاست محترم سازمان صدا و سیما مورخ 1401/05/19 (فایل پیوست)
6. تمام مکاتبات فوق ناموفق بود.
د) جستجو کنید
اما از نظر ارسال لایحه بودجه 1402 به شورای اسلامی و پیش بینی 243 میلیارد تومان درآمد تبلیغاتی از پخش مسابقات تلویزیونی (نه حق پخش).
1. درخواست می شود در فرصت باقی مانده برای تشکیل جلسات کارشناسی برای بررسی اعتبار مورد نیاز برای پرداخت حق پخش تلویزیونی بودجه لازم توسط سازمان صدا و سیما به فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ باشگاه ها تصویب شود.
2. وی خواستار رسیدگی لازم در خصوص دریافت حق الزحمه حاصل از تبلیغات سه سال اخیر از پخش مسابقات ورزشی توسط سازمان صدا و سیما و اعلام نتیجه به ورزشکاران است.
لازم به ذکر است پیش از سپاهان نیز بارها و بارها دو باشگاه پایتخت به طرق مختلف نسبت به اخذ حق پخش تلویزیونی ابراز نارضایتی کرده بودند.

دیدگاهتان را بنویسید