نتیجه جلسه دیروز بانک مرکزی با صرافی/ نرخ ارز کاهش می یابد


ساعت: 09:59
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۳
کد خبر: 1855566

ارزیابی مثبت صرافی ها از ابلاغیه جدید بانک مرکزی؛

صرافی ها معتقدند ابلاغیه جدید بانک مرکزی و صدور مجوز خرید ارز به صادرکنندگان در بورس منجر به عرضه تعدادی ارز صادراتی در بازار می شود که به تعدیل نرخ ارز کمک می کند. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بانک مرکزی روز گذشته در دستورالعملی به صرافی های مجاز اعلام کرد که می توانند ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخ توافقی خریداری و بدون محدودیت به متقاضیان ارز بفروشند.
بانک مرکزی با این اقدام دو برنامه مهم را برای تسهیل عرضه و فروش ارز اجرا می کند:
اول اینکه خرید ارز صادرکنندگان با نرخ توافقی و غیر توافقی انگیزه صادرکنندگان را برای بازگشت ارزهای صادراتی افزایش می دهد.
از سوی دیگر بانک مرکزی با صدور مجوز فروش ارز تحت بند 24 (سایر) بر اساس هویت متقاضی، امکان خرید ارز از طریق کانال رسمی را برای متقاضیان تسهیل کرد.

در همین رابطه، کامران سلطانی زاده، رئیس شورای عالی اتحادیه صرافان در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا، با اشاره به ابلاغیه بانک مرکزی به صرافی ها در سامانه سنا، گفت: این مجوز خرید است. ارز به قیمت توافقی صادرکنندگان. یعنی صادرکنندگان نرخ ارز را تعیین می کنند و در صرافی برای فروش ارز صادراتی بدون قیمت سفارشی و بدون محدودیت و بر اساس توافق با خریدار می فروشند.

وی با بیان اینکه در آینده بر اساس سرفصل های مشخص شده در سامانه سنا، نیاز ارزی مردم تامین می شود، افزود: احتمالا بانک مرکزی سقف و موضوعات مورد نظر را اعلام خواهد کرد.

سلطانی زاده افزود: زمانی که صادرکنندگان بتوانند ارز خود را به قیمت مقرون به صرفه بفروشند، مقدار قابل توجهی از ارز صادرکنندگان که معمولاً تا زمان تعدیل قیمت آن را نگه می دارند، برای اطمینان از جریان نقدی آن به سامانه صرافی بدون توقف عرضه می شود. “. یعنی بانک مرکزی در این طرح بدون استفاده از منابع ارزی خود می تواند از منابع واقعی بازار ارز و در قالب تعدیل چرخه قیمت استفاده کند و در مواقع لزوم از منابع ارزی خود استفاده کند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر با این مصوبه بانک مرکزی نیازی به استفاده از منابع ارزی خود ندارد و این اقدام بسیار مثبتی برای بازار ارز خواهد بود.

به گفته سلطانی زاده، قیمت های واقعی و توافقی نیز رقابت و جذابیتی برای فروش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات در مدت زمان کوتاه و با حجم بالا ایجاد می کند که کمک شایانی به تعدیل نرخ ارز خواهد کرد.

انتهای پیام/
منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید