وعده جدید رئیس بانک مرکزی درباره قیمت ارز/ فرزین: نرخ تورم کاهش می یابد

وعده جدید رئیس بانک مرکزی درباره قیمت ارز/ فرزین: نرخ تورم کاهش می یابد

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه برنامه های مربوط به مهار تورم و رشد تولید با همکاری همه نهادهای ذیربط در دولت تدوین شده است، گفت: با برنامه ریزی منظمی که وجود دارد قطعا تورم به سمت کاهش هدایت می شود. در طول سال جاری و رونق در بخش های تولیدی نیز محقق خواهد شد.

محمدرضا فرزین در دیدار نورزی با مسئولان بانک مرکزی با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال مهار تورم و رشد تولید، تصریح کرد: تحقق هدف مهار تورم در گرو کنترل نقدینگی است. محدود کردن رشد مخارج دولت و اتخاذ سیاست مالی و خارجی مناسب است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی در زمینه تورم نقش اصلی را ایفا می کند، تاکید کرد: تورم سال هاست که به یک معضل مزمن در اقتصاد ایران تبدیل شده است و همه دولت ها باید در مهار آن کمک کنند. البته از نظر نقدینگی نیز معتقدیم این شاخص باید به صورت هدفمند بازارهای مولد را هدف قرار دهد تا اثرات آن را در مهار تورم و دستیابی به رشد تولید مشاهده کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به دیدار مسئولان نظام با مقام معظم رهبری و تاکیدات مقام معظم رهبری بر سیاست خارجی گفت: معتقدم سیاست خارجی مناسب به اثربخشی سیاست های اتخاذ شده در بازار ارز و پول کمک می کند. و انتظارات تورمی را بهبود می بخشد و این را نمی توان نادیده گرفت، همچنین برای مهار تورم نیازمند یک سیاست پولی و مالی مناسب هستیم و در این راستا تامین مالی غیرتورمی دولت ضروری است.

فرزین در ادامه با تاکید بر اصلاح نظام بانکی تصریح کرد: کمبود سرمایه، عدم تعادل ناشی از اضافه برداشت، مشکلات سهامداران و مدیریت از جمله مشکلاتی است که سال هاست اکثر بانک ها با آن دست به گریبان هستند و در روند اصلاح نظام بانکی حساسیت وجود دارد. و دقت و صراحت را در کار با دستور کار برای کنترل نقدینگی و مهار تورم قرار داد. به همین دلیل باید به طور جدی وارد مشکلات بانک ها شویم و نظارت و مقررات لازم را داشته باشیم.

رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به عملکرد مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران و نقش این مرکز در عرصه منطقه ای و بین المللی گفت: این مرکز قطعا نقش بی بدیلی در ثبات و تعمیق اقتصادی دارد. بازار ارز کشور است و در آینده و با پذیرش شرایط تحریم، ارتباطات در منطقه و بین المللی نیز افزایش یافته و کارکرد مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران توسعه خواهد یافت. اگرچه این مرکز با استفاده از ابزارهای ارزی موجود در دنیا حتی در شرایط تحریم می تواند به ثبات بازار ارز کمک کند.

وی با بیان اینکه ثبات بازار ارز با دستور امکان پذیر نیست، تصریح کرد: در این راستا باید از ابزارهای مختلفی استفاده شود. بازار ارز و طلای ایران نیز با همین هدف راه‌اندازی شد و با سیاست‌های تثبیت‌کننده‌ای که مدنظر داریم، قطعاً می‌توان از آن برای پایان دادن به چرخه معیوب افزایش نرخ ارز، نرخ تورم و … استفاده کرد.

فرزین با تاکید بر نقش همکاری بانک مرکزی با سایر سازمان ها گفت: بانک مرکزی یکی از مهم ترین نهادهای اقتصادی در هر کشوری است و حتی در سیاست های مالی نیز موثر است و تصمیمات و سیاست های این بانک می تواند تاثیرات روزانه داشته باشد. در بازارهای دیگر بنابراین تصمیم گیری بانک مرکزی امری دشوار و حیاتی است.

دیدگاهتان را بنویسید