نحوه تشخیص دلار و یورو تقلبی در بازار/تفاوت دلارهای آبی و سفید

نحوه تشخیص دلار و یورو تقلبی در بازار/تفاوت دلارهای آبی و سفید

یورو تقلبی هیچ یک از ویژگی های امنیتی اسکناس اصلی را ندارد. دلال ها دلار سفید را ارزان تر از دلار آبی به بهانه تقلبی می فروشند

یک یورو تقلبی ممکن است یکی از ویژگی های امنیتی اسکناس یورو را نداشته باشد. مشاهده واترمارک، هولوگرام، میکروپرینت و غیره بخشی از راه های تشخیص یورو تقلبی از اسکناس اصل است و در اکثر موارد خرید یورو تقلبی از صرافی ها و دلالان غیر مجاز در میدان فردوسی قابل ردیابی نیست. دبیر انجمن صرافان می گوید: معمولا منشاء اسکناس های جعلی از کشورهایی است که فعالیت تروریستی وجود دارد و از آن منبع اسکناس های جعلی وارد کشور می شود. البته به غیر از یوروهای تقلبی، بسیاری از خریداران در بازار ارز به دلیل سهولت در جعل دلار سفید به سراغ دلار آبی می روند و دلالان نیز دلار سفید را با قیمت کمتری نسبت به دلار آبی خریداری می کنند.

نحوه تشخیص یورو جعلی

فرارو نوشت که اسکناس یورو در قالب های پنج، 10، 20، 50، 100، 200 و 500 یورویی چاپ می شود. یعنی اگر در میدان فردوسی یا چهارراهی در استانبول اسکناس 25 یورویی به شما بدهد جعلی است. اسکناس یورو از الیاف کتان ساخته شده است که می تواند یکی از راه های تشخیص اسکناس واقعی از تقلبی باشد. راه بعدی بررسی ویژگی های امنیتی یورو است.

مانند بسیاری از اسکناس های معمولی، یورو دارای یک واترمارک است. به طوری که با نگه داشتن اسکناس تا یک چراغ می توان واترمارک اسکناس یورو را تشخیص داد. از طرفی تمام اسکناس های یورو دارای هولوگرام هستند. معمولا این هولوگرام ها یا عمودی یا مستطیلی هستند. چگونه می توان از این هولوگرام برای تشخیص اسکناس های تقلبی استفاده کرد؟

وقتی زاویه دید نسبت به اسکناس تغییر می کند، یوروهولوگرام تغییر رنگ می دهد و اگر در هنگام بازرسی این اتفاق نیفتد، می توانیم آن را جعلی بدانیم. البته اعداد پشت اسکناس های 50 یورویی به بالا با تغییر زاویه دید تغییر رنگ می دهند و این را باید به عنوان یکی دیگر از ویژگی های امنیتی یوروهای غیر تقلبی در نظر بگیریم. ما همچنین باید ریزچاپ را به عنوان راه دیگری برای شناسایی یوروهای تقلبی در نظر بگیریم. همانطور که می گویند به دلیل قیمت بالای آن چیزی به نام ریزچاپ در یورو تقلبی وجود ندارد. ریز مهرها در واقع کتیبه های کوچکی هستند که در داخل ستاره های اسکناس یورو دیده می شوند.

علاوه بر آنچه گفتیم، یورو غیر جعلی دارای سایز استاندارد است و اندازه اسکناس یورو می تواند راه دیگری برای تشخیص اسکناس تقلبی باشد. به عنوان مثال، اندازه اسکناس پنج یورویی 140 در 120 سانتی متر است و آخرین چیزی که یک اسکناس یورو واقعی را می توان تشخیص داد این است که دارای تصاویری مانند در، پنجره، پل یا دروازه باشد که نشان دهنده دوره خاصی از معماری باشد. اروپا به عنوان مثال می گویند اسکناس 50 یورویی از دوران رنسانس الهام گرفته شده است و سبک طراحی اسکناس 500 یورویی به معماری مدرن اشاره دارد. در نهایت یکی از آخرین راه های تشخیص یورو تقلبی از اسکناس اصلی استفاده از اشعه ماوراء بنفش است. نور ماوراء بنفش رنگ امضا را در وسط اسکناس های اصلی تغییر می دهد، اما نه تقلبی.

تفاوت دلار آبی و سفید

دلار آبی توسط دلالان در بازار ارز با قیمتی بالاتر از دلار سفید مبادله می شود. چون پشت دلار سفید زیاد حرف می زند و به بهانه تقلبی راحت تر از دلار آبی، دلار آبی را به قیمت بالاتری می فروشند و ارقام کمتری برای خرید دلار سفید ارائه می دهند. با همه این حرف ها به گفته گردانندگان رسمی بازار ارز، دلار سفید و آبی تفاوتی ندارد و اگر به صرافی ها مراجعه کنید، با همان قیمت از شما می خرند.

دلار آبی و سفید در هر کجای دنیا قیمت یکسانی دارند، اما فروشنده ای در میدان فردوسی می تواند دلار آبی را امروز از شما به قیمت 49750 تومان بخرد و برای هر اسکناس دلار سفید 49500 تومان بپردازد.

دلار سفید که نمونه های فعلی آن حداقل هفت بار تغییر کرده است به شکل و شمایل امروزی رسیده است، در اصطلاح دلالان ارز به دلار چاپی قدیم و دلار آبی به چاپ جدید معروف است. دلار چاپ دلار سفید تا سال 2013 ادامه داشت و در همان سال چاپ دلار آبی نیز آغاز شد. دقیقاً تفاوت دلارهای آبی و سفید چیست؟

دلار آبی دارای یک خط امنیتی است که جعل را دشوار می کند. عکس بنجامین فرانکلین روی دلار آبی بدون حاشیه است و فونت اعداد روی اسکناس سفید بزرگتر از دلار آبی است.

دلارهای آبی برای تعیین اصالت نیازی به دستگاه تست پول ندارند. زیرا همین خط دفاعی راه تشخیص دلار اصل و تقلبی است اما معمولاً برای تشخیص تقلبی بودن یا نبودن دلار سفید باید از دستگاه تستر اسکناس استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید