نرخ ثابت ارز برای کشور فاجعه بار بود


ساعت: 16:31
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۳
کد خبر: 1838506

آیت الله دری نجف آبادی در خطبه های نماز جمعه این هفته:

امام جمعه اراک با بیان اینکه طبق فرموده مقام معظم رهبری باید همه مردم و مسئولان با سیاست اقتصادی دولت همراهی کنند، گفت: اما این انتقاد باید با دلسوزی و احترام بیان شود و انتقاد آنها به تخریب و توهین تبدیل نشود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; آیت الله دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک در نماز جمعه این هفته اراک با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در مورد خودروسازان داخلی گفت: خودروسازان باید آگاه باشند نسبت به اصلاح اقدام کنند. آنها خودروسازان ما باید در دنیا برتری داشته باشند نه اینکه ماشین آدمکشی و سلاخی درست کنند. آنها باید محصولات با کیفیت کافی تولید کنند تا سالانه چندین میلیون خودرو به کشورهای دیگر صادر کنند. این تا زمانی است که این کشور سالانه یک میلیون خودرو تولید می کند.

وی با بیان اینکه خودروسازان داخلی نیاز به تولید خودروهای بهینه با مصرف سوخت 5 لیتر یا کمتر دارند، افزود: برای افزایش رقابت در این زمینه و تامین نیاز داخلی برای واردات خودرو، مصوبه شورا را به تصویب رساند. کلیات نیز به تصویب هیأت وزیران رسید.

امام جمعه اراک با اشاره به دیدار رهبری با معلمان گفت: استعدادها و نخبگان درخشان باید در آموزش و پرورش جذب شوند تا آموزش و پرورش ما به چشم بیاید. محفوظات و مطالبی که مفید نیستند نباید تدریس شوند، بلکه باید آموزش های مفید با انگیزه های فرهنگی، معنوی، اخلاقی، تربیتی، سیاسی و انقلابی تدریس شود تا دانش آموزان در آینده مرهمی دردی از کشور باشند وگرنه مورد تربیت نخبگان است. برای کشورهای دیگر

دری نجف آبادی همچنین با اشاره به دیدار سران سوریه و قطر با رهبر معظم انقلاب تاکید کرد: روابط کشورمان با همسایگان به ویژه با کشورهای عربی باید تقویت شود. این در حالی است که دشمنان سعی در تضعیف و گسستن این رابطه دارند. خود عربستان سعودی و امارات متحده عربی با پیروی از سیاست های غرب و آمریکا، روابط را ضعیف کرده اند که امیدواریم تقویت شود.

وی همچنین گفت: هفته گذشته شاهد آغاز حذف ارز ترجیحی و توزیع آن به عنوان یارانه به مردم ایران بودیم. اکنون شنیده ها حاکی از آن است که این یارانه که قرار است طی ماه های آینده به کالابرگ تبدیل شود به 72 میلیون نفر در کشورمان تعلق می گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با بیان اینکه نرخ ارز کشور باید شناور و همزمان مدیریت شود، تصریح کرد: این نرخ نباید ثابت بماند، زیرا عوامل و شاخص های زیادی بر نرخ ارز تاثیر می گذارد و اگر بخواهیم ثابت نگه داشتن بیان سر در کنار کلاه است. البته خوب است که ارز مورد نظر را از مبدا تا مقصد پیگیری کنیم، اما این روند نمی تواند ادامه یابد و این سیاست باید تغییر کند.

وی افزود: تاکنون ارقام سرسام آور و مخربی برای اقلام اصلی تخصیص داده شده است و در عمل نتیجه ای قابل مقایسه با این قیمت ندیده ایم. از سوی دیگر وضعیت خوب نیست و به عنوان مثال اگر در سال های گذشته 250 دلار برای واردات گندم هزینه می کردیم، امسال این نرخ به 650 دلار افزایش یافته است که فشار زیادی به دولت وارد می کند. البته در طرح مورد نظر دولت هم اکنون نان، سوخت و دارو طبق روال فعلی توزیع می شود و تغییری در آن ایجاد نشده است.

حتی نجف آبادی با بیان اینکه طبق فرموده مقام معظم رهبری همه مردم و مسئولان باید با سیاست اقتصادی دولت همراهی کنند، گفت: برخی ممکن است به دلیل فشار اقتصادی یا تحت تاثیر رسانه های بیگانه و عوامل دیگر ناراحت شوند و از اوضاع انتقاد کردند. «اما این انتقاد باید با شفقت و احترام بیان شود و انتقاد آنها به تخریب و توهین تبدیل نشود.

امام جمعه اراک با اشاره به قاچاق 30 درصد محصولات به خارج از کشور گفت: بیشتر این قاچاق به دلیل همین ارز ترجیحی است که برای کالا توزیع می شود. اگرچه اجرای چنین طرحی می تواند از حجم زیادی از این قاچاق جلوگیری کرده و در جهت تقویت تولید ملی، ایجاد فناوری و در نهایت حفظ عزت ملی، سود به اقتصاد کشور تزریق کند.

وی در پایان خطبه با تقدیر از تلاش دانشمندان روستایی برای ایجاد کیت غربالگری نوزادان خاطرنشان کرد: باید تولید ناخالص داخلی را دو برابر کنیم. با مقاومت می توان بر مشکلات اقتصادی غلبه کرد و رضایت به عنوان گنجی جاودانه باید در اولویت قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید