نشست دو روزه وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در پاکستان به پایان رسید


زمان: 01:00
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1817360

چهل و هشتمین نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی که از روز سه شنبه به میزبانی دولت پاکستان آغاز شده بود، روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای از سوی اسلام آباد به پایان رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نشست دو روزه وزرای خارجه کشورهای اسلامی روز چهارشنبه با سخنرانی شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در صحن مجلس شورای ملی در اسلام آباد پایان یافت.

«حسین ابراهیم طه» وزیر امور خارجه پاکستان و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در نشست خبری مشترک در پایان اجلاس اسلام آباد اعلام کرد: هیئت های حاضر به اتفاق آرا اعلامیه اسلام آباد را تایید کردند.

قریشی گفت: 800 هیئت در چهل و هشتمین اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی شرکت کردند و از این جایگاه پیام حسن نیت، مشارکت و همکاری را به جهانیان رساندیم.

وی فلسطین و کشمیر را از موضوعات مهم و اولویت های سازمان همکاری اسلامی دانست و گفت: با تعیین نمایندگان ویژه این سازمان در موضوعات مبارزه با اسلام هراسی و تعامل با آفریقا موافقت شد.

شاه محمود قریشی گفت: وزرای خارجه اسلام با حمایت قاطع مردم فلسطین و کشمیر بر لزوم برداشتن گام های عملی و اجرای طرح جامع عملی برای اجرای قطعنامه های مصوب سازمان همکاری اسلامی تاکید کرده اند. “

وی افزود: بیش از 100 قطعنامه در مورد فلسطین، توسعه سیاسی و امنیتی، مسائل بشردوستانه، مسائل حقوقی، وضعیت اقلیت ها، اسلام هراسی، کنترل تسلیحات، مبارزه با فساد و میانجیگری به تصویب رسیده است.

وزیر امور خارجه پاکستان با یادآوری بحران اوکراین و ابراز نگرانی جدی برای هیئت‌های حاضر در این نشست، گفت: اعضای سازمان همکاری اسلامی خواستار آتش‌بس فوری و کاهش خصومت‌ها بین دو کشور در جنگ شد. اوکراین نجات جان غیرنظامیان

وی افزود: سازمان همکاری اسلامی آماده همکاری با چین برای حمایت از روند تنش زدایی بین روسیه و اوکراین و اجرای ابتکار مشترک برای میانجیگری بین آنها است.

قریشی اعلام کرد که طی روزهای آینده به دعوت همتای چینی خود به پکن سفر خواهد کرد و تصمیمات بعدی اتخاذ شده در اجلاس سران PEC در پاکستان به ویژه بحران اوکراین را پیگیری خواهد کرد.

سعید حاطب زاده، سخنگوی و معاون وزیر امور خارجه ایران به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در نشست دو روزه سازمان همکاری اسلامی در پاکستان حضور یافت.

حاتب زاده روز چهارشنبه در سخنانی در اجلاس وزرای خارجه اسلامی گفت: سیاست های فریبکارانه رژیم صهیونیستی و حامی اصلی آن یعنی آمریکا در پیشبرد سیاست استعماری عادی سازی با کشورهای اسلامی با تمایل و استقبال برخی از اعضا مواجه شده است. ” صدایی در آمد.

وی گفت: امیدوارم این نشست بتواند نقش مهمی در تقویت همبستگی و وحدت بین ملت‌های مسلمان به منظور انزوا و در نهایت شکست اشغالگر قدس شریف، آزادسازی کامل سرزمین‌های فلسطینی- اسلامی تحت سلطه صهیونیسم و ​​تشکیل رژیم صهیونیستی داشته باشد. فلسطین مرکز قدس شریف در سراسر فلسطین است و همچنین گام موثری برای کاهش مشکلات و رنج برادران ما در افغانستان برمی‌دارد.

انتهای پیام/
منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید