نقدینگی در آستانه 5000 هزار میلیارد تومان

نقدینگی در آستانه 5000 هزار میلیارد تومان

روز جدید بانک مرکزی پس از سه ماه سکوت خود را در مورد متغیرهای پولی تاثیرگذار شکست و آماری از وضعیت اقتصادی کشور در اولین ماه سال منتشر کرد.

وی در آخرین گزارش خود از وضعیت اقتصادی کشور میزان نقدینگی در فروردین ماه امسال را به 4823 هزار میلیارد تومان رساند. این رقم نسبت به مارس سال گذشته 0.2 درصد کاهش داشته است. این آمار مربوط به ماه اول سال جاری است و با تورم فعلی نزدیک به 50 درصد مطابقت ندارد.

پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی چند روز پیش در سخنانی درباره سازوکارهای بانک مرکزی برای کنترل حجم نقدینگی گفت: «بانک مرکزی تا حدودی در هدف گذاری تورم و جلوگیری از آن موفق بوده است. رشد متغیرهای کلان اقتصادی بوده و توانسته رشد شاخص ها را افزایش دهد. تورم را در سطح قابل قبولی ثابت نگه می دارد. یکی از مهمترین آنها رشد نقدینگی است که پس از کاهش 0.2 درصدی در فروردین ماه امسال، رشد 2.3 درصدی را در سال جاری گزارش کرد.

اگر این سخنان معاون اقتصادی بانک مرکزی مبنا قرار گیرد و نقدینگی ظرف یک ماه 2.3 درصد افزایش پیدا کند، می توان گفت که حجم نقدینگی در پایان اردیبهشت 110.9 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. به 4934000 میلیارد تومان رسید. یعنی در اردیبهشت ماه امسال نقدینگی به مرز باورنکردنی 5000 هزار میلیارد تومان رسید. این در شرایطی است که دولت از خردادماه اجرای برنامه حذف ارز ترجیحی موسوم به «جراحی اقتصادی» را آغاز کرد و یارانه نقدی را 8 تا 10 برابر (برای دهک های درآمدی مختلف) افزایش داد. برنامه ای که دولت از آن به عنوان «منابع» یاد کرد، ناشی از حذف توزیع ترجیحی ارز بود. اما تا زمانی که جزئیات نقدینگی و پایه پولی در اردیبهشت و خرداد امسال منتشر نشود، نمی توان به طور قطع تایید کرد که دولت برای «جبران افزایش قیمت» از بانک مرکزی وام نگرفته و پول پرقدرت چاپ نکرده است. گزارش موجود نشان می دهد که دو متغیر مهم یعنی. میزان بدهی دولت به بانک مرکزی و بدهی بانک ها به بانک مرکزی در فروردین ماه امسال نسبت به اسفند سال گذشته کاهش داشته است. به عنوان مثال، بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی در اسفندماه با رشد 19.6 درصدی نسبت به سال قبل به بیش از 178.6 هزار میلیارد تومان رسید. این متغیر در فروردین ماه با 1.5 درصد کاهش به 175.9 هزار میلیارد تومان رسید.

وضعیت اولیه پول نقد

علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در اظهارات امسال خود همواره از کاهش اضافه برداشت بانکی از منابع بانک مرکزی و کاهش برداشت دولت از بانک مرکزی در نتیجه رونق بازار حراج بدهی اولیه صحبت کرده است. به عنوان مثال، صالح آبادی 31 اردیبهشت امسال (همزمان با اجرای طرح کلان جراحی اقتصادی) گفت: «قرار است خزانه داری کل کشور ابتدا از منابع سپرده شده توسط دولت در بانک مرکزی استفاده کند و در نهایت، در صورت نیاز آخرین وجه از بانک مرکزی دریافت شود.» تصمیم دولت تامین منابع مالی خود است. وی در 18 خرداد امسال در همایش سیاست های پولی و بانکی «وام دهی مستقیم بانک مرکزی» را «قرمز دولت» خواند. خط» و عنوان کرد: «یکی از محورهای اصلاحی برای ارتباط دولت و بانک مرکزی بحث بدهی دولت است که باید تعدیل شود و خزانه از حقوق استفاده نکند در این خصوص اقداماتی انجام شد. راه حل مورد بررسی این است که خزانه داری بتواند از حساب های خود نزد دولت استفاده کند و نیازی به بهره نداشته باشد.»

برخی از اقتصاددانان دلیل اصلی تورم بالا را کسری بودجه دولت می دانند. در عین حال دولت می تواند کسری بودجه خود را از طرق مختلف برطرف کند اما یکی از بدترین راه ها برداشت از حقوق بانک مرکزی است. این مکانیسم که عمدتاً با «چاپ پول» همراه است; این در واقع پایه پولی را حجیم‌تر می‌کند و می‌تواند با روی آوردن به نقدینگی برای وضعیت تورمی جامعه خطرناک باشد.

از پایان سال 2019، بانک مرکزی روش جدیدی را برای غلبه بر این تصمیم برای جبران کسری بودجه اتخاذ کرده است. بنابراین بازاری به نام «اوراق بدهی دولت» ایجاد شد. در این بازار اوراق قرضه دولتی به مشتریان فروخته می شود. درآمد دریافتی دولت مستقیماً به خزانه واریز می شود و نه پول چاپ می شود و نه پایه پولی تغییر می کند. تا زمانی که بانک‌ها اوراق بدهی را از دولت خریداری می‌کنند، این اوراق برای آنها دارایی محسوب می‌شود و می‌توانند آن را معامله کنند. یکی از بازارهایی که برای بانک ها برای معامله این اوراق مناسب است، بازار آزاد نام دارد. همزمان با راه اندازی بازار اولیه اوراق بهادار دولتی، بازار آزاد نیز حفظ و فعال می شود. در این بازار بانک ها می توانند با معامله با بانک مرکزی در میان مدت کسری خود را برطرف کنند.

برخی کارشناسان رشد بالای عملیات بازار آزاد را عاملی تورم زا برای کشور می دانند. عاملی که توسط کانال تراز نقدینگی با بانک ها در این عملیات تقویت می شود. بنابراین، اگر بر خلاف رشد معاملات بازار آزاد، تورم معاملات با کاهش اضافه برداشت کاهش یابد، ممکن است این امر مجدداً پایه پولی را از جهت دیگر افزایش دهد. اگر قرار باشد معاملات بازار آزاد کنترل شود، نقدینگی بانک ها از چه کانالی تامین می شود؟ اضافه برداشت؟ یا راه دیگری؟ همچنین باید توجه داشت که پایه متغیر پولی در فروردین ماه نسبت به اسفند سال گذشته 1.3 درصد افزایش داشته است. بیشتر این رشد در سمت «مصرف کننده» ناشی از سپرده های بانک ها و مؤسسات اعتباری در بانک مرکزی است. همچنین مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی نیز نسبت به اسفند سال گذشته 22.1 درصد افزایش داشته است. اتفاقی که می تواند به معنای گرفتن وام های دولتی از بانک ها باشد. بانک مرکزی اعلام کرد خالص مطالبات این بانک از دولت در فروردین ماه امسال نسبت به اسفند سال گذشته 17.7 درصد افزایش داشته است. اما این متغیر در بازه زمانی یک ساله 226 درصد کاهش یافته است و نشان دهنده عملکرد صحیح دولت در کاهش استقراض بانک مرکزی در بلندمدت است. موضوعی که در نهایت می تواند با برقراری انضباط پولی منجر به کاهش تورم در بازه زمانی یک ساله شود.

دیدگاهتان را بنویسید