نواختن ارکستر ملی به یاد آهنگسازان فقید


به گزارش خبرگزاری موج، ارکستر ملی ایران با عنوان «فصل با باران ما» شامگاه جمعه- ۱۲ آبان ماه به رهبری همایون رحیمیان و اجرای آثار ماندگار آهنگسازان فقید، پیشکسوت و جوان؛ روح الله خالقی، غلامحسین درویش (درویش خان)، حسین دهلوی، فرهاد فخرالدینی، همایون رحیمیان، فریدون شهبازیان و امیرحسین طایی با همراهی گروه کُر بنیاد رودکی‌ به رهبری رازمیک اوحانیان به روی صحنه رفت.

این کنسرت با ۲۰ دقیقه تاخیر از زمان اعلام شده (۲۱:۳۰) آغاز شد، پس از حضور نوازندگان و رهبر ارکستر در صحنه، مخاطبان ارکستر را تشویق کردند و برخی از آنان به احترام ارکستر ایستادند.

ارکستر در ابتدا «قطعه رنگارنگ یک» اثر آهنگساز فقید روح الله خالقی (۱۳۴۴-۱۲۸۵) را اجرا کرد، این قطعه در آواز اصفهان از مشهورترین آثار بی‌کلام خالقی است، در «رنگارنگ شماره یک»، یکی از مشهورترین آثار خالقی (ملودی تصنیف بهار دلنشین) هم قرار دارد.

سپس قطعه «ز من نگارم» اثر غلامحسین درویش (درویش خان) با تنظیم فریدون شهبازیان اجرا شد، غلامحسین درویش (۲ آذر ۱۳۰۵- ۱۲۵۱ تهران) از هنرمندان و استادان موسیقی سنتی ایرانی در اواخر دوره قاجار است که از افراد صاحب سبک و تأثیرگذار بر موسیقی ایرانی در این دوره به‌ شمار می‌رود. از او آثار مشهوری مانند تصنیف بهار دلکش، تصنیف ز من نگارم و چند رنگ و پیش‌درآمد به‌ جا مانده ‌است.

قطعه «ره رویا» با آهنگسازی امیرحسین طایی نوازنده ویولن و از اعضای ارکستر ملی ایران اجرا شد، سپس، رحیمیان آهنگساز قطعه را که در ارکستر حضور داشت به مخاطبان معرفی کرد و بسیار مورد تشویق و استقبال آنان قرار گرفت.

قطعه «سوئیت همایون» اثر فرهاد فخرالدینی موسیقیدان، آهنگساز و رهبر ارکستر پیشکسوت اجرا شد، این قطعه بیش از ۵۰ سال گذشته توسط فخرالدینی ساخته شده است. براساس آنچه در رپرتوار ارکستر اعلام شده بود، قرار بود این قطعه در بخش دوم و پس از زمان استراحت اجرا شود که در بخش اول اجرا شد.

«بندباز» پنجمین قطعه اجرا شده توسط ارکستر ملی ایران با تکنوازی تار مسیح تحویلداری در کنسرت شامگاه ۱۲ آبان ماه بود، این قطعه اثری فانتزی برای تار و ارکستر با آهنگسازی و تنظیم حسین دهلوی براساس قطعه «بندباز» (ماهور) اثر علینقی وزیری است، در حین اجرای قطعه بدون آگاهی از اتمام آن، مخاطبان ارکستر را تشویق کردند، با این وجود ارکستر اجرا را ادامه داد، پس از اتمام این قطعه، رهبر ارکستر با تشویق مخاطبان صحنه را ترک کرد.

یاد یار مهربان آید همی

براساس برنامه اعلام شده قرار بود پس از اجرای قطعه «بندباز» زمان استراحت (آنتراکت) اختصاص داده شود اما بعد از دقایقی کوتاه، گروه کُر در صحنه حاضر شد و پس از حضور رهبر ارکستر، قطعه «چنگ رودکی» (بوی جوی مولیان) با شعری از رودکی و آهنگسازی روح الله خالقی با همراهی گروه کُر اجرا شد.

سپس قطعه «فصل با باران ما» (ای فصل با باران ما برریز بر یاران ما/ چون اشک غمخواران ما در هجر دلداران ما) با غزلی از مولوی و آهنگسازی همایون رحیمیان و همراهی گروه کُر اجرا شد، اجرای این قطعه‌های خاطره انگیز با همراهی گروه کُر بخش‌های تاثیرگذار رپرتوار شب گذشته ارکستر ملی ایران بود که بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

سپس قطعه «دشتستانی» با آهنگسازی امیرحسین طایی اجرا شد، این قطعه ابتدا با تکنوازی ساز قانون و سپس با همراهی پرکاشن و سازهای زهی، فلوت و تار ادامه پیدا کرد.

«رهایی» با آهنگسازی فریدون شهبازیان موسیقیدان، آهنگساز و رهبر ارکستر پیشکسوت، قطعه پایانی ارکستر ملی ایران در اجرای شامگاه ۱۲ آبان ماه بود. پس از اجرای این قطعه، نوازندگان و رهبر ارکستر بسیار مورد تشویق مخاطبان قرار گرفتند و رحیمیان صحنه را ترک کرد اما با تشویق مخاطبان بار دیگر به صحنه بازگشت و ارکستر برای قدردانی از مخاطبان، قطعه «سبکبال» اثر حسین دهلوی که در رپرتوار اعلام شده، نبود را اجرا کرد و مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

مازیار ظهیرالدینی (کنسرت مایستر)، آرمین قضاتی، رایین نورانی، علیرضا خلج اسمعیلی، آذین نصرتی مقدم، رمیصا نفیسی، سبا علیمحمدی، هلیا محمدولی (ویولن یک)، هادی آرزم، سانوا عندلیبی، آرش جامع، سارا نادری، امیر نظری سالاری، بهنام آقاجانیان، نگین سمایی، محمدرضا نامجو (ویلن دو)، هومن اتابکی، همایون هاشم‌زاده، امیرحسین طایی، جاوید پناهی و پگاه عبدالله زاده (ویولا) از نوازندگان ارکستر ملی ایران در اجرای شب گذشته بودند.

محمدحسین غریبی، ارسلان علیزاده، علی آقاجانی، پروشات زندآیین، غزاله شیرازی و سینا آذرباد (ویولنسل)، سروش کاکاوند، عادل اصغرزاده، اشکان نظر، ستاره نامور (کنترباس)، شهرام رکوعی، لیدا باقری (فلوت)، حسام صدفی نژاد، شمیم کیانی (اُبوا)، سایوری شفیعی و محمد ملک‌لی (کلارینت)، امیرحسین محمدیان و امیر ملکی زاده‌ (فاگوت)، مسیح تحویلداری، مسعود آزین، آناهیتا رمضانی (تار)، علی عابدین (سنتور)، مژگان محمدحسینی (قانون)، محمدرضا امیرقاسمی (پیانو)، عرفان فرشی‌زاده (تیمپانی)، ماهان ببری (تنبک، پرکاشن) و فرهاد رحیمیان (دف) از دیگر نوازندگان ارکستر ملی در این اجرا حضور داشتند.

همچنین افیک متوسیان، پریا رباط سرپوشی، الهه سادات موسوی، مهناز حیدری، شهرزاد اصلانی، سپیده عین افشار، مهرآذین مهرآذر، میلاد بیکدل لو، حسین عطری، الیاس بهشتیان، بهرام الله وردی، فرزین مهاجر تهرانی و مهدی آبنیکی اعضای گروه کُر بنیاد فرهنگی هنری رودکی در این اجرا بودند.

ارکستر موسیقی ملی ایران سال ۱۳۷۷ به همت استاد فرهاد فخرالدینی، با هدف اجرای آثار ارزشمند موسیقی ارکسترال ایرانی تشکیل شد. این ارکستر با ترکیب متناسبی از سازهای ایرانی شامل سنتور، قانون، گروه نوازندگان تار و تارباس، عود و سازهای ضربی در کنار سازهای یک ارکستر سمفونیک بنا نهاده شده است.

بیش از ۲۷۰ قطعه موسیقی در گنجینه ارکستر ملی وجود دارد، این ارکستر زیرمجموعه بنیاد فرهنگی هنری رودکی است و اکنون با رهبری دائم همایون رحیمیان فعالیت می‌کند. نخستین کنسرت پاییز ارکستر ملی ایران ۲۰ مهرماه با عنوان «پاییزان» به رهبری رحیمیان با اجرای قطعه‌هایی ماندگار از آهنگسازان فقید در تالار وحدت به روی صحنه رفت.


آیا این خبر مفید بود؟


دیدگاهتان را بنویسید