نیاز محققان به کشف وجوه پنهان

نیاز محققان به کشف وجوه پنهان

رئیس خزانه‌داری کل کشور اخیراً اعلام کرده است که خزانه‌داری در تلاش است تا ترازنامه دولت را تهیه و ارائه کند تا وضعیت دریافت و تحویل دولت‌ها به کشور مشخص باشد و هر ایرانی بتواند سهم خود را از دارایی‌های کشور بداند.

آن طور که یک کارشناس مسائل اقتصادی می گوید ترازنامه دولت، منابع و مصارف دولت برای مردم عادی قابل تحلیل نیست و نظر خزانه دار کشور در تهیه ترازنامه دولت بیشتر به ارائه آمار برای کشور است. دستگاه کارشناسی که به تحلیل و نشان دادن آنها بپردازد وضعیت کشور تحت هر دولتی چگونه بود؟

آلبرت بگزیان کارشناس اقتصادی در خصوص ترازنامه دولت و اظهار نظر اکرمی خزانه دار کشور درباره تهیه این ترازنامه گفت: سوال این است که این شفاف سازی برای چه کسانی باید انجام شود. شفافیت در محیط کار به معنای احترام به اطلاعات و آمار از این مجموعه و در سطح کلان اقتصاد کشور، ارائه آمار منطقی و صحیح و ارائه اطلاعات گسترده در حوزه خود است که می تواند بررسی یا تحلیلی نیز ارائه دهد.

مردم عادی هم تحلیلی از آمار بودجه ندارند

بزیان تصریح کرد: شفافیت بودجه به این معناست که دخل و خرج دولت شفاف باشد اما طبیعی است که بسیاری از مردم آمار آن را به درستی درک نمی کنند و کارشناسان اقتصادی و کارشناسان هستند که می توانند تحلیل های لازم را ارائه کنند.

وی افزود: در مورد ترازنامه دولت و اینکه بدانیم هر دولتی با چه منابع و ابزاری صاحب دولت شده و در چه شرایطی آن را به دولت بعدی تحویل می دهد، وضعیت به همین منوال است. بسیاری از این آمارها شکل ثابتی ندارند و سیال هستند و در حالی که تحلیل یا تفسیر آنها از توان مردم عادی خارج است، اظهارات خزانه دار کل کشور بر این نکته تاکید دارد که این آمار یا دارایی ها می تواند در اختیار مردم قرار گیرد. خلع ید مردم نه نظارت بر آگاه سازی مردم باید بدنه کارشناسی جامعه قرار گیرد تا این آمارها را تفسیر کند و مشخص کند که در پایان عمر چه شرایطی برای دارایی ها، منابع و امکانات کشور به وجود آمده است. یک دولت

محققان باید هزینه های پنهان دولت را کشف کنند
این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: محققان باید هزینه های پنهان دولت را آشکار کنند یا کسری بودجه پنهانی که معمولا در بودجه ها وجود دارد را به درستی مشخص کنند.بغزیان خاطرنشان کرد: شفاف سازی آمار و ارقام اقتصادی به مردم عادی و اینکه مردم با آنها ملموس تر هستند، نمی فهمد. قدرت اقتصادی که در هر دولتی ممکن است متفاوت باشد و این سوال را در نظرات مردم زیاد می شنویم.

شرکت ها و بانک ها باید آمار دقیقی را در اختیار ذی نفعان، سهامداران و بازار سهام قرار دهند

وی با بیان اینکه هر از چند گاهی مشکلی در جامعه مطرح می شود، گفت: گاهی تب شفافیت، بنگاه داری، شرایط بحرانی یا مسائل دیگر وجود دارد اما باید پرسید شفافیت چیست؟ مثلا دخل و خرج همه سازمان ها، ارگان ها یا وزارتخانه ها شفاف باشد و در مورد بانک ها هیات مدیره بانک ها ارقام صحیح را به سهامداران و ذی نفعان و بورس ارائه کند و دو دفتر نداشته باشد. یا سه کتاب

طبیعی است که کاهش ثروت کشور باید مردم را نگران کند

این کارشناس اقتصادی گفت: واقعیت این است که ارائه آماری که نشان دهد درآمد یا ثروت یک کشور کم یا زیاد است در تحلیل مردم عادی جایی ندارد. البته با تحلیل این آمار توسط کارشناسان، اگر درآمد و ثروت کشور کاهش یافته باشد، طبیعی است که مردم نگران شوند.وی افزود: حال سوال اینجاست که آیا دولت تضمینی می دهد که نگرانی ها رفع شود. یک توضیح؟ نیازی نیست همیشه شفاف باشیم، اما کارایی و اثربخشی سیاست‌های ما ناکافی است. به عنوان مثال شفافیت در بازار ارز پیش بینی می شود اما نرخ دلار به 40 هزار تومان می رسد یا تورم مورد انتظار 35 درصد است.

تاثیر مثبت شفافیت بر رشد اقتصادی

بغزیان تصریح کرد: شفافیت اعتمادسازی و ایجاد زمینه سیاست گذاری است و جست و جو در مقالات علمی نیز نشان می دهد که تاثیر شفافیت بر رشد اقتصادی مثبت است. هزینه ها در حالت تحلیل برای مردم عادی و اظهار نظر نیست، رئیس خزانه داری کل کشور بر اساس تدوین ترازنامه دولت ها بیشتر مسئول ارائه آمار برای دستگاه های کارشناسی کشور است که می توانند تحلیل کنند. و نشان می دهد که وضعیت کشور در هر حکومتی چگونه بوده است.

وی گفت: شفاف سازی یعنی اینکه دولت دستش را بردارد، اما الان مثل این است که دولت بعدی یک موضوعی را مطرح کرده و شروع به انتقاد از دولت قبل در این زمینه کند، اما الان بیشتر به یک بازی سیاسی تبدیل شده است.

بر اساس این گزارش، اخیراً سید رحمت الله اکرمی، خزانه دار کشور با اشاره به مشکلات خزانه کشور گفت: در طول سالیان متمادی تلاش کرده ایم ترازنامه دولت را تهیه و ارائه کنیم تا مردم عموم مردم را در این زمینه قرار دهند. با مطالعه این ترازنامه متوجه می‌شود که دولت‌ها در چه وضعیتی کشور را به دست گرفته‌اند و چگونه به آن دست یافته‌اند و ایرانی‌ها می‌توانند بدانند سهم آنها از دارایی‌های کشور چقدر است. اگر حرفه حسابداری به درستی کار کند، می تواند اطلاعات لازم را در اختیار تصمیم گیرندگان کشور قرار دهد. اگر گزارش های بخش دولتی با دقت کامل انجام شود، ذینفع اعتماد خواهد کرد

دیدگاهتان را بنویسید