هشدار انجمن صنفی خبرنگاران تهران در مورد تضییع حقوق نیلوفر حامدی و الهه محمدی

هشدار انجمن صنفی خبرنگاران تهران در مورد تضییع حقوق نیلوفر حامدی و الهه محمدی

در متن نامه انجمن صنفی خبرنگاران استان تهران آمده است:

در پی بیانیه وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه مبنی بر کیفرخواست دو روزنامه نگار ایرانی به نام های نیلوفر حمیدی و الهه محمدی، انجمن صنفی خبرنگاران تهران نامه ای به رئیس قوه قضائیه نوشت.

متن این نامه به شرح زیر است:

نام خدا

آقای حجت الاسلام محسنی ادجه ای

رئیس محترم قوه قضائیه

سلام

با احترام، همانطور که یادآور شدید، روز گذشته طی اطلاعیه ای به امضای سازمان اطلاعات و وزارت اطلاعات سپاه، دو تن از همکاران ما به نام های الهه محمدی و نیلوفر حمیدی که بیش از یک ماه است در بازداشت به سر می برند، بازداشت شده اند. اتهاماتی ارائه شده است، که چنین نیست. از آنجایی که با اصول حرفه روزنامه نگاری مغایرت دارد، متضمن نقض حقوق متهم در مرحله مقدماتی است.

بر اساس اطلاعات موجود، پرونده های پیش از محاکمه برای دو خبرنگار مذکور همچنان ادامه دارد. لازمه دادرسی عادلانه این است که تحقیقات به شیوه ای بی طرفانه انجام شود و از انتشار مطالبی که ممکن است برای متهم ضرری ندارد صرف نظر از درستی یا نادرستی آنها اکیداً خودداری شود. متأسفانه می بینیم که در این بیانیه نه تنها این اصل رعایت نمی شود، بلکه حتی به صورت قضاوت و حکم نهایی در جامعه تلقین می شود و این خلاف روند قانونی است. مهمتر از آن، آنچه که آنها به عنوان سند مجرمانه به آن اشاره کردند، دقیقاً وظیفه حرفه ای و عرفی آنهاست و روزانه انجام می دهند و برای یک خبرنگار فرقی بین انتشار تصویر یا تهیه گزارش فوت یا تصادف نیست. اخبار مربوط به سایر عوامل اجتماعی است.

این خبرنگاران تاکنون از حقوق متهمان در بازداشت بهره مند نشده اند و این روند ما را از سرنوشت پرونده قضایی آنها نگران کرده است. لذا به عنوان ریاست محترم قوه قضائیه تقاضا داریم:

1- دستور رسیدگی فوری به تخلف صورت گرفته در خصوص انتشار بخشی از محتویات پرونده را صادر کردند.

2- حقوق متهم در ارتباط مستمر و مؤثر با وکیل رعایت شود.

3- شرایط را برای آزادی متهم در اسرع وقت فراهم کنید.

4- ترتیب ملاقات نمایندگان این انجمن با متهم و کسب اطلاع از وضعیت عمومی آنها.

از توجه و کمک شما متشکرم.

هیئت مدیره انجمن صنفی خبرنگاران استان تهران

دیدگاهتان را بنویسید