متن و حاشیه اولین جلسه رسیدگی به پرونده نیلوفر حامدی

امروز نوبت نیلوفر حمیدی بود. خبرنگار روزنامه شرق در دویست و پنجاهمین روز بازداشت، یک روز پس از الهه محمدی با واگن زندان از اوین به دادگاه انقلاب منتقل شد. رسیدگی به اتهامات نیلوفر در شعبه پانزدهم این دادگاه به ریاست ابوالقاسم صلواتی برگزار شد و جمعی از دوستان و همکاران وی بیرون درب دادگاه منتظر فرصتی هرچند کوتاه برای دیدار مجدد وی بودند. با وجود همه اصرارها و البته قانون اساسی و قانون آیین دادرسی کیفری، دادگاه نیلوفر پشت درهای بسته برگزار شد و کمتر از 2 ساعت به طول انجامید.

نیلوفر حوالی ساعت 10 صبح وارد دادگاه انقلاب شد و حوالی ساعت 12:30 شب با لباس سفیدی که شیشه های آن کاملا دودی بود دادگاه را ترک کرد. خروج نیلوفر از دادگاه باعث شد تا او دوستانش و او را برای چند ثانیه ببیند. همین جلسه برای چند ثانیه با نیلوفر همراه شد که از پشت شیشه های دودی ماشین که قصد داشت با سرعت زیاد محل را ترک کند دست تکان می داد. دوستانش با دیدن این دست ها ناگهان نام خبرنگاری را صدا زدند که از سحرگاه 31 شهریور جایش در اتاق خبر خالی است.

دادگاه برگزار شد اما خانواده نیلوفر اجازه حضور در جلسه دادگاه را نداشتند، در جریان جلسه خبری از رسانه های مستقل نبود، اما به گفته محمدحسین ازهرلو، همسر نیلوفر، رسیدگی به اتهامات این روزنامه نگار توسط عکاسان دادگاه ضبط شده است. مرکز رسانه فیلمبرداران امروز علاوه بر مادر نیلوفر که پس از پایان جلسه توانست برای دقایقی با دخترش ملاقات کند، یک وکیل به صورت اتفاقی نیلوفر را مقابل شعبه 15 دادگاه انقلاب دید.

برگزاری جلسه دادگاه بدون اطلاع کتبی

پرتو برهان پور یکی از وکلای نیلوفر حامدی است. وی به همراه دیگر وکیل نیلوفر ۲ نفری بودند که در جلسه امروز دادگاه برای همراهی نیلوفر حامدی حضور داشتند. وی در گفت و گو با شبکه شرق به آخرین وضعیت پرونده موکلش اشاره کرد و گفت: دوم خردادماه از طریق سخنگوی قوه قضائیه متوجه شدیم که جلسه رسیدگی خانم حمیدی نهم خردادماه تعیین شده است. تاکنون اخطار کتبی دریافت نکرده‌اند.» این در حالی است که حتی اگر اخطاریه کتبی را در همان روزی که رئیس قوه قضائیه زمان رسیدگی را به رسانه‌های عمومی اعلام می‌کند، دریافت کنیم، مفاد بند 343 ق.م.ا. آیین دادرسی (که می گوید حداقل فاصله بین روز ابلاغ و روز دادرسی یک هفته بدون احتساب روز ابلاغ و روز دادرسی باشد) رعایت نشد به دلیل همین کمبود وقت بود که بالاخره توانستیم در روز هفتم کرداد با موکلمان خانم نیلوفر حامدی در زندان ملاقات کنیم.”

او درباره روحیه نیلوفر حامدی پس از 250 روز بازداشت موقت می گوید: در همان ملاقات حضوری موکلم با روحیه بسیار قوی اصرار داشت که هیچ فعالیتی خارج از حرفه خبرنگاری انجام نداده و تمام کارهایش را انجام داده است. فعالیت ها در چارچوب قانون بود.»

15 اعتراض وکلای دادگستری به روند پرونده

این وکیل دادگستری در بخشی دیگر از اظهارات خود در خصوص ماهیت رسیدگی به پرونده نیلوفر حامدی گفت: یکی دیگر از مصادیق اظهارات سخنگوی قوه قضائیه در خصوص اعطای مهلت رسیدگی به پرونده و تهیه دفاعیه بود اما اینطور نبود که پرونده به راحتی و برای مدت طولانی در دسترس ما بود. ابتدا از اسفند ماه به دنبال ورود به شعبه پانزدهم و ثبت وکالتنامه هستیم. از آنجایی که رویه شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به صورت فیزیکی ارائه و ثبت می شود، پس از مراجعات و پیگیری های فراوان، سرانجام در 8 فروردین و همزمان با تبیین کیفرخواست به خانم حامدی، بالاخره توانستیم وارد شعبه بشویم و اعلام کنیم که شفاعت می کنند و ظرف 3 روز پرونده در اختیار من قرار گرفت تا سریع و در مهلت تعیین شده از سوی شعبه رسیدگی کنم.»

برهان پور درباره جلسه امروز دادگاه نیلوفر حامدی نیز گفت: جلسه امروز دادگاه به قرائت کیفرخواست و پاسخ کتبی و شفاهی موکل به سوالات قاضی دادگاه سپری شد و فرصت دفاع برای وکلا فراهم نشد. البته در نهایت اعلام شد که جلسه بعدی متعاقبا اعلام خواهد شد. لایحه ایرادات صوری پرونده را هم ارائه کرده ایم».

وی با اشاره به جزئیات اعتراضات وکلای دادگستری تصریح کرد: این لایحه دارای 15 ایراد از جمله عدم دسترسی خانم حمیدی به وکیل در دوران بازداشت و درخواست رسیدگی به پرونده در دادگاه صالح حضور هیئت منصفه و در ملاء عام خانم حامدی از روز اول بازداشت به صورت کتبی درخواست دسترسی به وکیل داد که تا پایان فروردین ماه امسال از این حق محروم شد.

اعتراض به ادامه بازداشت موقت

وکیل دادگستری نیلوفر حامدی اظهار داشت: نکته مهم دیگر در خصوص قرار بازداشت موقت موکل عدم وجود دلیلی برای تمدید آن با توجه به شهرت موکل (که از خبرنگاران و خبرنگاران شناخته شده است) و تکمیل مراحل تحقیقات مقدماتی است. “. به همین دلیل اعتراض خود را به قرار منع موقت کتبا به دادگاه اعلام کردیم».

از این گذشته، برهان پور در پاسخ به سوالی درباره جزئیات جلسه امروز دادگاه نیلوفر حمیدی گفت: متاسفانه به دلیل دستور غیر علنی دادگاه از بیان روند و جزئیات پرونده معذورم.

دیدگاهتان را بنویسید