سراب نیلوفر آبی که دیگر آب و نیلوفر ندارد!/ زیبایی را فقط در عکس ببینید


ساعت: 13:06
تاریخ انتشار: 06/07/1401
کد خبر: 1893516

سراب نیلوفر یکی از سراب های کرمانشاه است که این روزها به دلیل پدیده خشکسالی و کاهش منابع آبی و فعالیت بیش از حد چاه های مجاور خشک شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از مرصاد نیوز ، نیلوفر سرابی است در 20 کیلومتری شهر کرمانشاه که یکی از جاذبه های طبیعی این استان به شمار می رود، سراب نیلوفر دریاچه ای کوچک و طبیعی است که آب آن از چشمه ها تامین می شود. . در کف دریاچه قرار دارد. وجود گل نیلوفر در آب یکی از دلایلی است که این سراب را نیلوفر می نامند.

در گرمای هوای مردادماه آقای حسن محمدی 62 ساله ساکن یکی از روستاهای اطراف سراب نیلوفر را همراهی می کنیم. وقتی از او در مورد وضعیت سراب نیلوفر پرسیدم، گفت: ما که کوچکتر بودیم سراب خیلی پر آب بود، هر مهمانی که به خانه ما می آمد، دستش را می گرفتیم و به سراب نیلوفر می رفتیم، اما حالا او مثل قبل نیست کمتر از قبل است.

وی افزود: بیشتر زمین هایی که می بینید قبلا خشک بوده اما الان بیشتر آب است، بیشتر کشاورزان ذرت، گوجه فرنگی و حتی هندوانه هم می کارند و همین موضوع باعث کم آبی و خشکی سراب نیلوفر شده است.

محمدی گفت: البته در زمین های بسیاری از روستاییان این منطقه چاه آب وجود دارد به همین دلیل در این زمین آب وجود ندارد. در قدیم برای رسیدن به آب چاه های چند متری حفر می کردند اما چاه هایی که 15 سال پیش حفر شده اند نیز باید حفر شوند، همه کلنگ ها به زمین می خورند و پایین می روند تا چاه به آب برسد، بنابراین از روز در روز. زمین کم آب می شود

وی خاطرنشان کرد: وقتی وارد منطقه سراب می شوم چیزی که در نگاه اول توجهم را به خود جلب می کند میزان بسیار کم آب در سراب است، خشکی در اطراف سراب خودنمایی می کند! و فقط کمی آب در قسمت میانی سراب وجود دارد که کاملاً واضح و مبرهن است که سراب دچار خشکسالی شده است، البته با این حجم کم آب و گرمای شدید ممکن است همان کمی آب در قسمت وسط تبخیر می شود و سراب کاملاً خشک می شود و همچنین یک پرنده خاص در اطراف وجود دارد. سراب نیلوفر آبی قابل مشاهده نیست و یکی از دلایل آن قطعا حجم بسیار کم آب این سراب نسبت به قبل است. خزندگانی که قبلاً در آب می دیدیم از بین رفته اند.

38ea6d33 e8ce 4456 9e6e 8f0bf8635435 خبر خاکستری

چاه هایی که سراب نیلوفر آبی را در چاه خشکی انداختند

با قدم زدن در سراب نیلوفر به زمین های زیادی برمی خوریم که زیر کشت محصولات آبی قرار می گیرند، البته بیشتر آن ها ذرت و صیفی جات مانند هندوانه است که آب مورد نیاز آنها نیز از چاه تامین می شود.

به سراغ یکی از کشاورزان که مردی میانسال است و در زمین چهار هکتاری خود کار می کند، می روم، وقتی از او در مورد کشت گوجه فرنگی و وجود آب پرسیدم، پاسخ داد: من خودم چاه دارم و استفاده می کنم. آب از چاه خودم سراب نیلوفرارا رو نگاه کنید میبینی اکثرا چاه آب دارن الان یا مجاز هستن یا غیرمجاز البته اونهایی که غیرمجاز هستن چند مورد دیدم که چاه به کشاورز هم پلمپ شده. مجاز به استفاده از آن

وی ادامه داد: اما مسئولان به محض رفتن تا یک هفته دیگر چاه غیرمجاز دیگری حفر می کنند.

از این کشاورز درباره انتخاب نوع محصولش پرسیدم که گفت: دیم نه محصولی دارد و نه درآمدی، اما ذرت، گوجه فرنگی و صیفی جات با آب بهتر می فروشد و کشاورز پول می گیرد. اگر محصولات آبی نکاریم، چگونه می توانم زندگی خود را بگذرانم؟

36da6af9 8a7f 4963 ac62 a64ac98085b3 خبر خاکستری

واقعیت سراب نیلوفر آبی با تصویر آن از زمین تا آسمان متفاوت است

هرچه به سراب نیلوفر نگاه می کنم، جز چند مرد و یک خانواده، کسی را نمی بینم. من به خانواده ای می روم که زیر یکی از درختان شما نشسته اند. وقتی از آنها پرسیدم چطور به اینجا آمده‌اید، گفتند: «ما مقصد سفرمان هستیم.» سنندج بود، از شهر بروجرد آمده بودیم، وقتی مشغول گشت و گذار در دیدنی‌های کرمانشاه بودیم، با عکس‌های سراب نیلوفر مواجه شدیم. فیلم سراب رو هم دیدیم با خانواده تصمیم گرفتیم چون قشنگ بود و مسیر نزدیک به اینجا ، ما یک سراب بزرگ پر از آب دیدیم اما چیزی که الان می بینیم بیشتر شبیه یک گودال آب بسیار بزرگ است و سراب مثل عکس سبز نیست امیدوارم واقعا شوکه شده باشیم حیف است چنین مکان هایی حفظ و احیا می شوند، سراب پر از آب است، هوای اینجا سردتر می شود و طبیعت زیباتر می شود.

الگوی رشد محصولات کشاورزی باید تغییر کند

هندان کارشناس کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مرصاد نیوز با اشاره به اینکه بیشتر دشت های استان کرمانشاه از نظر برداشت آب در سطح بحرانی قرار دارند، گفت: تالاب ها و سراب های استان بسیار کمیاب شده است. و برخی در آستانه خشکسالی کامل قرار دارند، در مورد استفاده از منابع آب زیرزمینی در روستاها در شرایط بحرانی قرار داریم، اکثر کشورهای جهان نوع محصول کشاورزی را کنترل می کنند. در روستاها با کشت محصولات آبی مانند ذرت و هندوانه فقط به منابع آبی صدمه می زنیم و میزان محصول از حد استاندارد فراتر رفته است که حتی منابع آبی تامین کننده سراب را تحت تاثیر قرار داده است، مثلاً نیلوفر. سراب.

وی گفت: برای حل مشکل خشکسالی در سراب ها نیاز به کار اساسی داریم و کار عمده تغییر الگوی کشت است که جایگزین آبیاری مدرن و قطره ای به جای سنتی شود. و از همه مهمتر، افرادی که چاه دارند، حتی منظور من چاه است، اجازه دارند میزان آب مصرفی خود را بدانند، این کافی نیست که یک چاه دارای مجوز بتواند هر چقدر که می خواهد آب بگیرد و کانال های آب برای زمین ایجاد کند. به ده کشاورز دیگر، پس تفاوت چیست؟ مثل این است که ده حلقه چاه غیرمجاز بسازیم و آب را برداشته باشیم.

هندان تصریح کرد: برای مدیریت آب در بخش کشاورزی باید به روش‌های جدید با الگوی کشت استاندارد روی بیاوریم، این تنها راه جلوگیری از بدتر شدن وضعیت است.

907e8a17 3946 4135 b090 b7d7a396af1d خبر خاکستری

سراب نیلوفر آبی طی چند روز آینده به طور کامل خشک می شود

احد جلیلیان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به اینکه سراب نیلوفر نقش مهمی در اکوسیستم منطقه و حفاظت از حیات جانوری و گیاهی دارد، افزود: امسال به دلیل کاهش حجم آب از سراب نیلوفر آبی، گونه های آبزی با ماهی در معرض خطر انقراض.

وی افزود: اگر چاه های منطقه و نوع محصولات مدیریت نشود، قطعا در معرض خشکسالی کامل هستیم.

جلیلیان اضافه کرد: خشک شدن سراب نیلوفر علاوه بر آسیب رساندن به معضل گردشگری باعث از بین رفتن آبزیان و مهاجرت کامل پرندگان مهاجر می شود که جای تاسف دارد زیرا در برخی از فصول این سراب مقصد مهاجرت پرندگان بوده است.

وی مهمترین دلیل کم آبی شدید در سراب نیلوفر را کمبود بارندگی، غرقاب بودن محصولات زراعی و وجود چاه های غیر مجاز فراوان عنوان کرد و اظهار داشت: اگر کشت دوم که عمدتاً گوجه فرنگی و ذرت است، نباشد. متوقف شده، قطعا خسارت سنگینی به سراب نیلوفر وارد خواهد کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: در بازدیدهای انجام شده مقدار بسیار کمی آب به صورت یک گودال کوچک در بستر سراب نیلوفر باقی مانده است. قطعا در چند روز آینده خشک خواهد شد.»

وی تصریح کرد: 60 سراب و چشمه در استان کرمانشاه داریم که متأسفانه تعداد زیادی از چشمه های مناطق حفاظت شده خشک شده اند، در کنار چشمه ها، تالاب هشیلان نیز به طور کامل خشک شده و با تانکر آبرسانی به آن می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید