آیت الله جوادی آملی: مو از زیبایی های زن است، همان طور که صورت است، اما زکات زیبایی و عفت است. اما وقتی دخترها می بینند که با اختلاس می خواهند فقر را به او تحمیل کنند، دیگر این حرف ها را نمی پذیرد.

آیت الله جوادی آملی: مو از زیبایی های زن است، همان طور که صورت است، اما زکات زیبایی و عفت است.  اما وقتی دخترها می بینند که با اختلاس می خواهند فقر را به او تحمیل کنند، دیگر این حرف ها را نمی پذیرد.

آیت الله جوادی آملی گفت: اگر حوزه ها درست کار کنند، استقلال خود را حفظ کنند و فقط با خدا و ائمه اطهار (علیهم السلام) کار کنند، مردم حتی اگر به موضوعی اعتقاد نداشته باشند، به آنها احترام می گذارند، اما می دانند که قانون، دولت ها احترام می گذارند. و آنها رعایت می کنند، اما نه با فشار. اگر به این دختران جامعه به قول اهل بیت گفته شود که مو «فینة الشعر عهد الجمالین» از زیبایی های زن است، اما «زکات جمال العفیفه» زکات آن است. زیبایی و عفت و پاکدامنی را هم قبول می کند اما وقتی می بیند با تملک و طالع بینی می خواهند فقر را بر او تحمیل کنند دیگر این حرف ها را نمی پذیرد.

آیت الله جوادی آملی: مو از زیبایی های زن است، همان طور که صورت است، اما زکات زیبایی و عفت است. اما وقتی دخترها می بینند که با اختلاس می خواهند فقر را به او تحمیل کنند، دیگر این حرف ها را نمی پذیرد.

آیت الله جوادی آملی گفت: اگر جماعات درست کار کنند، استقلال خود را حفظ کنند و فقط با خدا و ائمه اطهار علیهم السلام کار کنند، مردم به آنها احترام می گذارند، حتی اگر به موضوعی اعتقاد نداشته باشند، اما بدانید که قانون با دولت ها برخورد می کند. احترام بگذارید و رعایت کنید، اما نه با فشار.

به گزارش دفتر این مرجع تقلید، آیت الله جوادی آملی صبح امروز در دیدار با اعضای مرکز معارف حوزه علمیه اظهار داشت: «کرامت» واژه ای عربی است که معادل فارسی ندارد، ما به بزرگ اطلاق می کنیم و هم به بزرگ و هم اشاره می کنیم. کرامت وصف فرشتگان است؛ همچنین خداوند در اولین سوره ای که خود را معرفی می کند، می فرماید: «انا الله اکبر» و جوامع بشری را به شرکت در امر دعوت می کند. طبقه کرامت و در آیات آخر همین سوره علق با لحنی تکمیل کننده کرامت می فرماید: معصیت مکن، مگر نمی دانی که اکرم می بیند!در این سوره بحث گرفتن و بستن نیست، در مورد فرشته شدن، یعنی بر اساس کرامت است و این کرامت وصف ملائکه است؛ دین می خواهد که انسان مهربان باشد.

آیت الله جوادی آملی گفت: اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام نیز مردم را سخاوتمند می خواهند و حوزویانی که فرزندان این خاندان هستند سخاوتمند و سخاوتمند زندگی کنند.

آیت الله جوادی آملی افزود: اگرچه فشار اقتصادی برای جامعه روحانیت نیز وجود دارد، اما برخی با بدگویی از نظام این فشار اقتصادی را تحمل می کنند و برخی مانند حوزه های علمیه این فشار اقتصادی را سخاوتمندانه تحمل می کنند.

آیت الله جوادی آملی بر حفظ استقلال حوزه های علمیه تاکید کرد و گفت: حوزه های علمیه باید مستقل باشند، اگر حوزه استقلال اقتصادی دارد، حکمرانی خوبی وجود دارد، همه به آن احترام می گذارند، حوزه باید مدافع و مبلغ نظام باشد، اما نظامی .. نباید تابع حکومت ها باشد، استقلال حوزه از حکومت ها مانند استقلال استاد از شاگرد، استقلال استاد از متعلم و استقلال نویسنده از خواننده است، حوزه باید همیشه در کنار نظام رهبر باشید، حوزه های علمیه پشتوانه نظام را دارند و او کمک می کند، نصیحت می کند و رهبری می کند، حامی دولت است، معلم و رهبر نظام است، اما نباید تابع حکومت باشد. ، روحانیت نباید با دولت قرارداد ببندد، بلکه باید معامله کند، در این صورت اگر سوء استفاده و طالع بینی در برخی دولت ها اتفاق بیفتد، حوزه بد نمی شود.

آیت الله جوادی آملی در بخشی دیگر از سخنان خود به سه دوره مختلف حوزه های علمیه در صد سال اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: حوزه های علمیه که یک قرن گذشت سه قسمت شد، دوران ضعف و خفقان بود، از سال 1398 آغاز شد. سال 1300 که دوران رضاخان دوران دق زدن و دق زدن بود و تا چند سال بعد از فرار رضاخان همین دوران بود و در این دوره حوزه های علمیه ضعیف بود از سال 1325 که آیت الله العظمی بروجردی وارد شدند. تالار متبرکه سرآغاز شکوفایی منطقه است. عظمت شخصیت آیت الله بروجردی و همچنین ظهور شخصیت هایی مانند علامه طباطبایی در این عصر باعث رشد و نمو هوسا شد و مرحله سوم که مرحله ای استثنایی بود از سال 1340 با حضور امام آغاز شد. پیام آوران و تبعیدیان و تا انقلاب در سال 1357 که انقلاب پیروز می شود، این دوره حوزۀ قدرت خود را نشان می دهد که می تواند با کمک مردم رژیم گذشته را سرنگون کند!

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: اقتدار حوزه های علمیه در زمان انقلاب نشان داده شد، در تدوین قانون اساسی، در 8 سال جنگ نابرابر این همه قدرت حوزه ها نشان داده شد زیرا مردم از مراجع و علما و با پیروی از مراجع تقلید کردند. یا حسین یا حسین در جبهه های دفاع مقدس حضور یافتند و پیروز شدند.

آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: حوزه قدرت این را دارد که جامعه را به خوبی اداره کند، اما باید دانست که وقتی دین رشد کرد، دین فروشی، نفاق و تقدیس هم زیاد می شود، بنابراین شاعران و نویسندگان همیشه حاکم هستند. به نام اسلام حکومت کردند، اشعار بیشتری در نقد نفاق و زهد نوشتند، چون حکومت اسلامی شد نفاق و زهد و حرمت زیاد شد، طالع بینی و تملک نیز در قالب مسلمانان ظاهر شد، این را بدانید و اجازه ندهید چنین افرادی را. خودتان را حوزوی کنید!

آیت الله جوادی آملی گفت: اگر حوزه ها درست کار کنند، استقلال خود را حفظ کنند و فقط با خدا و ائمه اطهار (علیهم السلام) کار کنند، مردم حتی اگر به موضوعی اعتقاد نداشته باشند، به آنها احترام می گذارند، اما می دانند که قانون، دولت ها احترام می گذارند. و آنها رعایت می کنند، اما نه با فشار. اگر به این دختران جامعه به قول اهل بیت گفته شود که مو «فینة الشعر عهد الجمالین» از زیبایی های زن است، اما «زکات جمال العفیفه» زکات آن است. زیبایی و عفت و پاکدامنی را هم می پذیرد، اما وقتی می بیند که با تملک و طالع بینی می خواهند فقر را بر او تحمیل کنند، دیگر این حرف ها را نمی پذیرد.

آیت الله جوادی آملی در پایان گفت: جامعه را به وحدت دعوت کنید و بدانید که دین محفوظ خداست و دین همراه با امداد الهی است.

دیدگاهتان را بنویسید